اجتماعیاقتصادیدسته‌بندی نشدهفرهنگی و هنریفناوری اطلاعات

اسرائیل چگونه به عصر حجر باز می‌گردد؟

دانستنی اقتصاد – گروه بین‌الملل: سیدحسن نصرالله شامگاه دوشنبه چهاردهم آگوست ۲۰۲۳ در هفدهمین سالگرد جنگ سی و سه روزه در سال ۲۰۰۶ سخنرانی کرد و مسائل مهمی را در ارتباط با تحولات جاری در مرزهای لبنان و اراضی اشغالی روشن کرد.

دبیرکل حزب الله لبنان دستاوردهای مقاومت در سال‌های اخیر در برابر رژیم صهیونیستی را ناشی از پیروزی در نبرد ۳۳ روزه دانست و گفت: ترسیم مرزهای دریایی و آغاز روند اکتشاف گاز در آب‌های سرزمینی لبنان، یکی از نتایج جنگ جولای ۲۰۰۶ است و در غیر این صورت لبنان به ثروت‌های گازی و نفتی خودش دست نمی‌یافت.

سید حسن نصرالله با تاکید بر اینکه تضمین اساسی برای حفظ دارایی‌ها و ثروت‌های طبیعی لبنان، حفظ همه عناصر قدرت این کشور است، تصریح کرد: مقاومت در صدر این عناصر قدرت قرار دارد.

دبیرکل حزب الله در ادامه روند تبیین معادلات بازدارندگی مقاومت در برابر صهیونیست‌ها تاکید کرد: آنچه که دشمن (رژیم صهیونیستی) را از دست اندازی بر حقوق لبنان بازخواهد داشت، این واقعیت است که آنها متوجه شوند هر گونه تجاوز آنها با پاسخ محکم و متقابل روبرو می‌شود، این مساله است که آنها را از اقدام نظامی پشیمان می‌کند.

اسرائیل چگونه به عصر حجر باز می‌ردد؟

وی با اشاره به اینکه مقاومت در جنگ ۳۳ روزه برای نخستین بار جبهه داخلی رژیم صهیونیستی را وارد دایره نبرد و بانک اهداف خود کرد، افزود: رژیم صهیونیستی از سال ۲۰۰۶ تاکنون، ۱۷ سال است که اقدام به برگزاری مانورهای مختلف برای به رخ کشیدن آمادگی نظامی خود کرده، اما گزارش‌ها حاکی از آن است که آنها اصلاً برای جنگ آماده نیستند!

وی افزود: پس از گذشت ۱۷ سال از جنگ ۲۰۰۶، صهیونیست‌ها هنوز نتوانسته‌اند وجهه ارتش خود را ترمیم نمایند. آنها حتی از موضع تهاجمی به موضع دفاعی تغییر تاکتیک داده و ارتش آنها در شرایط فعلی در بدترین وضعیت تاریخی خود قرار دارد.

دبیرکل حزب الله لبنان، فقدان روحیه مبارزه، فضای بی‌اعتمادی میان بدنه ارتش، فرماندهان و سطوح سیاسی، کاهش شدید تمایل جوانان اسرائیلی به حضور در یگان‌های جنگی و رزمی در خط مقدم و اثبات فقدان توانایی ارتش رژیم صهیونیستی در نبردهای زمینی را از جمله مهمترین دلایل ضعف نظامی صهیونیست‌ها در سال‌های اخیر دانست.

وی با اشاره به تهدیدات اخیر مقامات صهیونیست درباره بازگرداندن لبنان به عصر حجر، نیز تاکید کرد: اگر وارد جنگ با لبنان شوید، شما هم قطعاً به عصر حجر بازخواهید گشت!

رسانه‌های صهیونیستی چه گفتند؟

تهدید صریح دبیرکل حزب الله لبنان درباره بازگرداندن صهیونیست‌ها به عصر حجر، طی ساعات اخیر بازتاب‌های گسترده‌ای در رسانه‌های عبری داشته است.

در همین رابطه، روزنامه معاریو نوشت: دبیرکل حزب الله لبنان با این تهدید خود به طور مستقیم، یواف گالانت (وزیر جنگ رژیم صهیونیستی) را مورد خطاب قرار داد که اخیراً تهدیداتی را علیه لبنان مطرح کرده بود.

کانال ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز اذعان کرد: دبیرکل حزب الله لبنان همچنان تمایل دارد که مطلع بودنش از شرایط سیاسی اسرائیل را به رخ بکشد، وی در سخنان اخیر خود تاکید کرده که ارتش اسرائیل به دلیل شکاف‌های داخلی، در بدترین وضعیت تاریخی خود قرار دارد!

اسرائیل چگونه به عصر حجر باز می‌ردد؟

روزنامه یدیعوت آحارونوت نیز به اصرار سید حسن نصرالله به تحلیل وضعیت داخلی رژیم صهیونیستی اشاره کرد و نوشت: دبیرکل حزب الله گفت که ارتش اسرائیل هیچ موفقیت واقعی نداشته است و یک ارتش بزرگ محسوب نمی‌شود، وی تاکید کرده که تنها دستاوردهای ارتش اسرائیل در بخش هوایی بوده است!

در ادامه این گزارش آمده است: در وضعیتی که اسرائیل دچار شکاف‌های جدی است، وضعیت ارتش ما در بدترین شرایط قرار دارد و این مسأله‌ای است که در روزهای اخیر از زبان نخست وزیر، رئیس ستاد مشترک ارتش و فرمانده نیروی هوایی نیز مطرح شده است.

قدرت نظامی حزب الله لبنان

طی سال‌های اخیر حزب الله لبنان در زمینه‌های مختلف نظامی به ویژه دو عرصه توانمندی موشکی و پهپادی پیشرفت‌های خیره کننده‌ای داشته است.

مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی که مقر آن در واشنگتن قرار دارد، اخیراً در گزارشی اعلام کرد: مراکز نظامی حزب الله لبنان عمدتاً از موشک ها و راکت‌ها تشکیل شده است؛ تعداد زیاد این راکت‌ها آن‌ها را به سلاح‌هایی مؤثر تبدیل می‌کند. حزب الله در آستانه جنگ لبنان در سال ۲۰۰۶ حدود ۱۵ هزار موشک و راکت در اختیار داشت که در جریان درگیری ٣٣روزه، نزدیک به ۴ هزار راکت به سمت اراضی اشغالی شلیک کرد.

حزب الله لبنان از آن زمان به بعد قابلیت‌های موشکی خود را افزایش داده و برآوردها حاکی از آن است که در حال حاضر این جنبش مقاومت ۱۵۰ هزار موشک و راکت در اختیار دارد.

دستیابی حزب الله به این تسلیحات همچنین چشم‌انداز گسترش فناوری موشکی و دانش فنی این گروه را افزایش می‌دهد. اما قابلیت‌های نظامی حزب الله لبنان تنها به موضوع موشکی محدود نمی‌شود و اکنون توانمندی‌های این گروه در زمینه پهپادی مشاهده می‌شود.

وبگاه جروزالم پست در گزارشی با عنوان توان پهپادهای حزب الله لبنان اکنون در معرض نمایش قرار دارد، به توانمندی حزب الله لبنان در این زمینه پرداخته است. این وبگاه اذعان می‌کند حزب الله لبنان به طور فزاینده‌ای نشان می‌دهد که قابلیت ساخت هواپیماهای بدون سرنشین را دارد.

اسرائیل چگونه به عصر حجر باز می‌ردد؟

حزب الله قوی‌ترین نیروی نظامی لبنان، مجهز به تسلیحات پیشرفته، آموزش و تجربه عملیاتی است که آن را در طول سال‌های جنگ با رژیم صهیونیستی و بحران سوریه به دست آورد.

در طول جنگ سال ۲۰۰۶ مفهوم عملیاتی حزب الله در جنوب لبنان با فعالیت دفاعی روی زمین همراه با پرتاب موشک و راکت به اهداف غیرنظامی برای بازدارندگی در برابر رژیم صهیونیستی مشخص شد. در سال‌های اخیر حزب الله لبنان استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین را در کنار ارتقای قابلیت‌های خود گسترش داده است.

علاوه بر این پهپادها، حزب الله لبنان موشک‌های ساحلی و ضد تانک را در اختیار دارد؛ حزب الله هزاران موشک ضد تانک از جمله سیستم‌های نسل سوم را در اختیار دارد که می‌توانند به بیشتر تسلیحات ارتش رژیم صهیونیستی و ارتش‌های غربی نفوذ کرده و آنها را منهدم سازند.

همچنین برآورد می‌شود که حزب الله لبنان علاوه بر سیستم‌های موشکی قابل حمل مانند SA-۷ و SA-۱۴، دارای سیستم‌های پیشرفته‌ای مانند SA-۸، SA-۱۷ و SA-۲۲ است.

«هاشم صفی‌الدین» رئیس شورای اجرایی حزب الله لبنان نیز اخیراً تاکید کرده بود که مقاومت امروز دشمن صهیونیستی را با قدرت خود می‌ترساند چرا که بر راهبرد حمله به نقاط ضعف دشمن تمرکز کرده است. دستاوردهای حزب الله در سطوح توان نظامی، علمی و اجتماعی متعلق به امروز نیست بلکه نتایج تلاش‌های ۴۰ سال گذشته به شمار می‌رود.

اسرائیل چگونه به عصر حجر بازمی‌گردد؟

درباره قدرت نظامی حزب الله و تقویت توان موشکی و پهپاد این گروه مقاومتی در سال‌های اخیر بسیار شنیده‌ایم، اما طرح این مسائل از سوی مقامات صهیونیست به ویژه نظامیان ارشد آنها قابل توجه است.

«اسحاق بریک» از فرماندهان ارشد تیپ ذخیره ارتش رژیم صهیونیستی در پی سخنرانی اخیر دبیرکل حزب‌الله لبنان درباره چالش‌های خطرناک پیش روی این رژیم اظهار نظر کرد.

وی با اذعان به اینکه رژیم صهیونیستی با تهدیدی بزرگ‌تر از حمله اتمی مواجه است، افزود: دشمن علیه ما یک کمربند ایجاد کرده که من آن را «حلقه خفگی» نامگذاری می‌کنم، در این کمربند بیش از ۲۵۰ هزار فروند موشک و راکت از همه جهات به سوی اسرائیل نشانه رفته است!

وی افزود: دشمنِ ما (رژیم صهیونیستی) در شرایط کنونی هزاران موشک نقطه زن با سر جنگی چند صد کیلوگرمی و هزاران پهپاد در اختیار دارد.

اسرائیل چگونه به عصر حجر باز می‌ردد؟

بریک تصریح کرد: من درباره پرتاب ۳۵۰۰ موشک و راکت در هر روز به طور میانگین صحبت می‌کنم که باعث می‌شود روزانه شاهد ویرانی صدها مکان مختلف در اراضی خود باشیم.

ژنرال صهیونیست تاکید کرد: این خطرات به منزله یک بمب اتمی است که البته تبعات منفی آن را در پی ندارد! ما در شرایط فعلی در خطرناک‌ترین شرایط قرار داریم و باید برای رویارویی با پنج جبهه مختلف به طور همزمان که شامل حزب‌الله در لبنان، سوریه، حماس و جهاد در غزه و کرانه باختری می‌شود، آمادگی داشته باشیم.

وی در پایان اذعان کرد: ارتش رژیم صهیونیستی بسیار کوچک است و بخش بزرگی از آن در شرایط فعلی آماده جنگ نیست و توانایی آن را ندارد که به طور همزمان در چند جبهه حضور داشته باشد.

رسانه‌های عبری زبان در روزهای اخیر به تبعات حمله موشکی احتمالی حزب الله لبنان علیه اراضی اشغالی و نابودی زیرساخت‌های رژیم صهیونیستی در این حملات اشاره کردند. بر اساس برآوردهای صورت گرفته توسط محافل امنیتی رژیم صهیونیستی در خصوص سناریوی درگیری با حزب الله لبنان در نخستین روزهای این درگیری، هزاران موشک به سمت اراضی اشغالی پرتاب می‌شود.

در گزارش رسانه‌های صهیونیستی آمده است: اسرائیل برای ساعات طولانی در خاموشی و تاریکی فروخواهد رفت. چه بسا این خاموشی‌ها در اثر حملات حزب الله به زیرساخت‌های برق، برای چند روز به طول انجامد.

رسانه‌های مذکور اضافه کردند: ارتباطات و تماس‌ها نیز در پی حملات حزب الله مختل شده و زیرساخت‌های تلفن‌های همراه دچار اختلال می‌شود. حتی قدرت هشدار نسبت به حملات موشکی حزب الله به صورت شدیدی تحت الشعاع قرار می‌گیرد.

رسانه‌های عبری زبان گزارش دادند: جاده‌ها و مسیرهای اصلی بسته می‌شود و نمی‌توان از بنادر اسرائیلی استفاده کرد. پروازهای هوایی نیز متوقف می‌شود. وقوع هزاران آتش سوزی در سراسر اسرائیل و حملات گسترده سایبری نیز بعید نیست!

اسرائیل چگونه به عصر حجر باز می‌ردد؟

فرجام کلام

سران صهیونیست همواره در اظهارات خود درباره سناریو حمله همه جانبه علیه رژیم صهیونیستی از چند محور به صورت همزمان سخن گفته و آن را پاشنه آشیل خود تلقی کرده‌اند. این در حالی است که وضعیت جبهه داخلی صهیونیست‌ها در ماه‌های اخیر به حدی تضعیف شده که شاید سناریوی نبرد حتی از یک محور نیز به سرنوشت اشغالگران سرزمین فلسطین فیصله دهد.

آنچه در روزهای اخیر محافل صهیونیستی را دچار هراس شدید کرده تنها به توانمندی حزب الله لبنان و تهدیدات سید حسن نصرالله، خلاصه نمی‌شود. رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر درگیر بحران‌های شدیدی از درون خود بوده که میزان شکاف‌های داخلی را بیش از پیش تشدید کرده است.

واقعیت این است که صهیونیست‌ها در این وضعیت بغرنج سیاسی که شکنندگی رژیم جعلی را تا حد زیادی افزایش داده، به هر گونه تهدید نظامی به منزله تهدیدی موجودیتی می‌نگرند و بیم آن دارند با کوچک‌ترین حمله نظامی، شاهد رقم خوردن سناریوی پایان اسرائیل باشند، سناریویی که در آن شهرک‌نشینان مهاجرت کرده به اراضی اشغالی که از تیره‌های متعدد و بعضاً متعارض هستند و هیچ گونه ارتباط هویتی با سرزمین غصب شده زیر پاهای خود ندارند، با نخستین حمله نظامی فرار را بر قرار ترجیح داده و راهی موطن‌های اصلی خود شوند!

اسرائیل چگونه به عصر حجر باز می‌ردد؟

از سوی دیگر روی‌گردانی جوانان صهیونیست از خدمت نظامی و عدم تمایل به حضور در خط مقدم جنگ در اثر تشدید اختلافات داخلی نیز ارتش رژیم صهیونیستی را در برابر هر دشمنی ضعیف‌تر کرده و صفوف آن را خالی تر از قبل خواهد کرد؛ این همان سناریوی خطرناکی است که ذهن سران صهیونیست را به خود مشغول کرده و باعث شده تهدیدات دبیرکل حزب الله را در شرایط فعلی بیش از گذشته جدی بگیرند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا