اجتماعیاقتصادیبازاربازار پول و ارزبانک، بورس و بیمهدسته‌بندی نشدهفرهنگی و هنریفناوری اطلاعات

از مخاطبان خود نپرسید «آیا کاهش تورم را در سفره خود احساس کرده‌اید؟» / باز هم می‌گوییم کاهش تورم خردادماه به معنای کاهش قیمت‌ها نیست!



از مخاطبان خود نپرسید «آیا کاهش تورم را در سفره خود احساس کرده‌اید؟» / باز هم می‌گوییم کاهش تورم خردادماه به معنای کاهش قیمت‌ها نیست!



به گزارش دانستنی اقتصاد، در روزهای اخیر و به دنبال اعلام مرکز آمار مبنی بر کاهش ۱۲ واحد درصدی نرخ تورم نقطه‌ای، برخی رسانه با مطرح کردن استدلال‌هایی مانند اینکه «کاهش تورم اثری بر سفره مردم نگذاشته» و یا اینکه «قیمت کالاها کاهش نیافته» در آمار تورمی منتشر شده تشکیک کردند.

باید توجه داشته باشیم که تورم نقطه‌ای ۴۲.۶درصدی خرداد اگرچه ۱۲ واحد درصد در مقایسه با ماه گذشته کاهش یافته، اما به معنی این است که خانوارهای کشور به طور میانگین، ۴٢.۶ درصد بیشتر از خرداد ماه ١۴٠١ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌­اند.

این کاهش نرخ تورم همچنین قابل پیش‌بینی و به علت تخلیه شوک تورمی حذف ارز ترجیحی بود و همواره گفته شد که به معنای کاهش قیمت‌ها نیست. بنابراین زمانی می‌توان انتظار کاهش قیمت‌ها را داشت که تورم منفی شود.

از سوی دیگر، تورم ماهانه خرداد نیز ۲ درصد بوده و این بدان معناست که قیمت تمامی کالاها در مقایسه با ماه گذشته ۲ درصد افزایش یافته است.  در خردادماه تنها در استان ایلام با نرخ تورم ماهانه ۰.۸ درصد، در گروه «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» شاهد تورم منفی ۰.۹ درصد بوده‌ایم؛ به عبارت دیگر، فقط ایلامی‌ها و آن هم فقط در قیمت متوسط کالاهای گروه ذکر شده کاهش قیمت‌ها را احساس کردند.





نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا