اجتماعیاقتصادیدسته‌بندی نشدهفرهنگی و هنریفناوری اطلاعات

آبدانان؛ محروم‌ترین منطقه ایلام چشم انتظار سفر رئیس جمهور

دانستنی اقتصاد – گروه استان‌ها: شهرستان آبدانان در جنوب استان ایلام یکی از مناطق محروم این استان، در بخش‌های امکانات رفاهی، تفریحی، زیرساختی، اقتصادی، سرمایه گذاری، عمرانی، اشتغال و … است.

آبدانان یکی از محروم‌ترین مناطق استان ایلام است به رغم اینکه نزدیک به ۳۰ سال از شهرستان شدن آن می‌گذرد اما زیرساخت‌های آن از بسیاری از شهرستان‌های کوچک تازه تاسیس کمتر است.

تعداد افراد تحصیلکرده دانشگاهی در آبدانان در قیاس جمعیت آن بسیار بالا است، مردم این شهرستان در آستانه سفر رئیس جمهور به استان انتظار دارند این شهرستان مورد توجه ویژه قرار گیرد.

مهمترین نیازهای شهرستان آبدانان

یکی از شهروندان آبدانان در گفتگو با دانستنی اقتصاد اظهار کرد: شهرستان آبدانان نیازمند چند طرح بزرگ تولیدی و اشتغالزایی در زمینه صنعت و خدمات است تا بیکاری به عنوان معضل بزرگ شهرستان حل شود.

احمد مرادی اضافه کرد: تامین و تزریق اعتبار لازم برای طرح‌های نیمه کاره عمرانی، اجتماعی و فرهنگی شهرستان شامل تونل کبیرکوه، سد ورگر، کارخانه سیمان، طرح‌های تعریض جاده‌ای، بیمارستان جدید، درمانگاه تامین اجتماعی و چاه‌های پلمپ شده گاز منطقه قدح که سال‌های متمادی معطل و بدون استفاده مانده‌اند، ضروری است.

تونل کبیرکوه هنوز تکمیل نشده است

یکی دیگر از شهروندان آبدانانی در گفتگو با دانستنی اقتصاد اظهار کرد: مسیرهای ارتباطی آبدانان پرپیچ و خم هستند، مردم شهرستان باید هر روز این مسیرهای سخت را پشت سر بگذارند.

قاسم کاظمی بیان کرد: مطالبه اصلی مردم آبدانان تکمیل تونل کبیرکوه بعد از گذشت ۱۲ سال است، این شهرستان در بن بست جغرافیایی قرار گرفته است.

وی گفت: انتظار داریم دولتمردان به آبدانان نگاه ویژه داشته باشند چراکه شاخص‌های محرومیت در این شهرستان بسیار بالاتر از سایر مناطق استان ایلام است.

طول تونل اصلی کبیرکوه چهار هزار و ۷۵۰ متر است که حفاری و کف برداری آن به پایان رسیده و هم اکنون پیمانکار مشغول عملیات لاینینگ و احداث جداول کناری هدایت آب و … آن است.

حق آبه سد کرخه

در راستای سفر رئیس جمهور به استان ایلام، اولویت مطالبات با حق آبه سد کرخه و استفاده مردم شهرستان از آب سد که ۷۰ درصد آب سدکرخه در زمین‌های کشاورزی شهرستان ابدانان است.

تقسیم زمین‌های لم یزع و خشک اطراف آب سد کرخه (که منابع ملی و مرتع و….) بین جوانان بیکار شهرستان آبدانان باعث رونق کشاورزی و رفع بیکاری تحصیلکرده‌های فرهیخته است، چنانچه به هر جوانی ۱۰ هکتار به شرط کشاورزی واگذار شود، مشکل بیکاری شهرستان رفع می‌شود.

بازدید نمایندگان نهاد ریاست جمهوری از پروژه‌ها و طرح‌های توسعه‌ای شهرستان

در آستانه سفر رئیس جمهور به استان ایلام، روز گذشته نمایندگان نهاد ریاست جمهوری از محل احداث سد ورگر، جاده چهار خطه آبدانان به مورموری، فرودگاه آبدانان، تونل کبیر کوه و محل احداث تصفیه خانه فاضلاب شهری آبدانان بازدید به عمل آورند.

همچنین طبق گفته کارشناسان نیازهای شهرستان آبدانان شامل احداث بیمارستان ۹۶ تختخوابی، احداث پالایشگاه گازی سمند، برداشت آب از عقبه سد کرخه، توسعه آبخیز داری برای جلوگیری از هدر رفت روان آب‌های حاصل از بارندگی‌ها، توسعه راه‌ها و طرح‌های هادی روستایی، توسعه زیرساخت‌های ارتباطی و اینترنتی، توجه به توسعه و آلمان شهری، توجه به تخصیص اعتبار برای طرح‌های کوچک و زود بازده از جمله طرح‌های گلخانه‌ای، دامپروری، توسعه زیرساخت‌های شهرک صنعتی و راه اندازی کارخانه سیمان آبدانان و…است.

استحصال روزانه ۸ میلیون مترمکعب گاز با بهره‌برداری از میدان سمند آبدانان

نماینده مردم دهلران، دره‌شهر، آبدانان و بدره در مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس نظریه کارشناسان، میدان گازی سمند منطقه قدح شهرستان آبدانان دارای ظرفیت و ذخایر غنی و با کیفیت گاز است که در صورت بهره‌برداری روزانه ۸ میلیون مترمکعب گاز از این میدان استحصال می‌شود.

بهزاد علیزاده از استقبال مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران از طرح موضوع توسعه میدان سمند خبر داد و یادآور شد: با نظر مثبت وزیر نفت در آینده نزدیک مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی و مدیر مهندسی و توسعه شرکت ملی گاز ایران به منظور بازدید میدان مذکور، بررسی دقیق و امکان‌سنجی و آغاز مطالعات لازم به شهرستان آبدانان سفر خواهد کرد.

ماحصل دور اول سفر رئیس جمهور برای شهرستان آبدانان

فرماندار آبدانان نیز در گفتگو با دانستنی اقتصاد اظهار کرد: در دور اول سفر ریاست جمهوری اسلامی به استان ایلام، ۲۳ مصوبه برای هشت دستگاه اجرایی با اعتباری حدود ۷۶۷ میلیارد تومان برای شهرستان آبدانان مصوب شده است.

محمد رحمانی بیان کرد: مهمترین مصوبه در حوزه تکمیل تونل کبیرکوه و راه‌های دسترسی به آن همچنین احداث چهارخطه محور آبدانان – مورموری- دشت عباس بوده است.

وی بیان کرد: با تزریق اعتبارات سفر هم اکنون تونل کبیرکوه با پیشرفت ۸۸ درصدی و طرح چهار خطه محور آبدانان – مورموری – دشت عباس نیز در حال انجام است.

فرماندار آبدانان اضافه کرد: قابل ذکر است که چهارخطه این محور تا پشت قلعه انجام شده و به زودی به بهره برداری می‌رسد و تا روستای چم کبود، ابنیه و شانه‌ها برای تعریض آماده شده‌اند و انتظار می‌رود در دور دوم اعتبار قابل ملاحظه‌ای برای تکمیل مصوب شود.

وی گفت: از دیگر مصوبات می‌توان به تکمیل مدرسه ۱۵ کلاسه حضرت زینب (س) که در مراحل پایانی است و مدارس گل گل و هزارانی و… اشاره کرد.

رحمانی اضافه کرد: همچنین تکمیل سالن ورزشی و چمن مصنوعی روستای هفت چشمه و زمین چمن مصنوعی مورموری از دیگر مصوبات بودند که هم اکنون هر دو زمین چمن مصنوعی تکمیل و سالن ورزشی هم در آستانه بهره برداری هستند.

فرماندار آبدانان تصریح کرد: برق رسانی و تعویض تیربرق ۱۰ روستا، گاز رسانی به روستای طلو، تکمیل مرکز جامع سلامت شماره ۳ شهید رجایی، تجهیز بیمارستان آبدانان، اتصال روستاهای بانکت، آب انار، هونگه، چم کبود به شبکه ملی اینترنت پر سرعت و اجرای ۱۷ کیلومتر فیبر نوری در سطح شهرستان از دیگر مصوبات دور اول سفر به شهرستان بوده‌اند.

امید می‌رود در دور دوم سفر ریاست جمهور، برای انعکاس خواسته‌های به حق مردم، شاهد مصوبات چشمگیر در راستای ایجاد اشتغال و رفع محرومیت از چهره شهرستان آبدانان باشیم.

در حال حاضر مردم آبدانان بیشتر از هر چیزی نیاز به اشتغال دارند چون بزرگترین چالش در شهرستان در حوزه اشتغال است.

راه‌های ارتباطی شهرستان مناسب نیستند، دولت باید شهرستان آبدانان را به عنوان شهرستان پایلوت محرومیت زدایی انتخاب کند و نگاه ویژه به این شهرستان داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا