اقتصادیپربازدیدترینهاصنعت و تجارت

۵۰۰ میلیون دلار مبادلات تجاری ایران و اوراسیا

دانستنی آنلاین:رئیس‌کل گمرک ایران گفت: با اوراسیا نزدیک به ۵۰۰ میلیون دلار مبادله داریم این رقم در حال حاضر مطلوب نیست و ما به دنبال این هستیم که این مقدار را به چند برابر افزایش دهیم.

به گزارش پایگاه خبری دانستنی آنلاین، «مهدی میراشرفی» رئیس کل گمرک ایران در بیشکک با اشاره به اشتراکات ایران با کشورهای آسیای مرکزی و اوراسیا اظهار داشت: نخستین مورد اشتراکات جغرافیایی است، دوم اینکه ما دارای اشتراکات فرهنگی و دینی با این منطقه هستیم و بیشتر اعضای اوراسیا فرهنگ نزدیکی به هم دارند و این موضوع باعث می‌شود که عضویت ایران در این اتحادیه توجیه داشته باشد.

رئیس‌کل گمرک ایران گفت: موضوع مهم دیگر این است که هر جا که تجارت افزایش پیدا کند امنیت افزایش پیدا کرده، یعنی ما کمترین و کم هزینه ترین راه ایجاد امنیت را توسعه تجارت می‌دانیم، هر جا که تجارت برقرار شود امنیت و صلح و آرامش هم ایجاد می‌شود و این بسیار عالی است.

میراشرفی ادامه داد: هم‌­اکنون ما با اوراسیا نزدیک به ۵۰۰ میلیون دلار مبادله داریم این رقم در حال حاضر مطلوب نیست و ما به دنبال این هستیم که این مقدار را به چند برابر افزایش دهیم. هم در ایران محصولاتی وجود دارد که از نظر قیمت و کیفیت برای منطقه مناسب است و هم در اوراسیا محصولاتی وجود دارد که برای ایرانیان مطلوب می‌باشد.

وی افزود: اوراسیا بهترین گوشت، پشم و پنبه را تولید می‌کند که قابلیت صادر کردن به ایران را دارد و در کشور ما نیز به شدت تنوع محصولات مخصوصا در حوزه نفت، گاز، پتروشیمی، معادن و های‌تک وجود دارد و اگر  ظرفیت‌های ۲ طرف را شناسایی شود از وضعیت فعلی که وضعیت مطلوبی نیست می‌توانیم به وضعیت راضی‌کننده برسیم.

رئیس‌کل گمرک ایران گفت: این موارد به عملکرد سازمان‌های کشورهای عضو بستگی دارد.

میراشرفی تصریح کرد: یک ماه دیگر ما اجرای برنامه‌های مشترک را آغاز می‌کنیم سپس ۳۶۰ قلم کالا از اوراسیا با تعرفه پایین، عوارض بسیار پایین و برخی از موارد بدون عوارض می‌تواند وارد ایران شود و ۵۰۳ قلم کالا از ایران  با تخفیف عوارض گمرکی به منطقه اوراسیا صادر می‌شود. در ۳ سال اول ما به این نحو پیش خواهیم رفت، اگر این وضعیت مطلوب باشد، می‌تواند به عضویت دائم ایران در اوراسیا منجر شود.

وی افزود: بخش خصوصی نیز به دنبال افزایش سود است و وظیفه ما است که زمینه را برای بخش خصوصی فراهم کنیم، کار دولت کار ساختن زیرساخت، جاده و ریل گذاری است، بخش خصوصی از جایی که این امکانات فراهم باشد استقبال می­‌کند ما فقط باید به دنبال تسهیل امور باشیم و بهبود تجارت، حمل و نقل، انتقال پول، بیمه و مسایل گمرکی و بهداشتی را دستور کار خود قرار دهیم.

رئیس‌کل گمرک ایران گفت: از آن جایی که اوراسیا منطقه بزرگی است، ما به یک مسیر اکتفا نمی‌کنیم ما مسیر ارمنستان را داشته و در دریای خزر نیز با روسیه مرز مشترک داریم.

وی ادامه داد: ترجیح بخش خصوصی ایران، ترکمنستان، ازبکستان و تاجیکستان است.

میراشرفی بیان داشت: نیاز است که ایران و اوراسیا با ترکمنستان و ازبکستان مذاکراتی را انجام دهند تا مشکلات این مسیر حل شود.

رئیس‌کل گمرک ایران تصریح کرد: در کل ۴ مسیر اقتصادی با اوراسیا داریم شرقی‌ترین مسیر ترکمنستان، ازبکستان و قرقیزستان است، مسیر دریای خزر در  قزاقستان، مسیر دریای خزر در قلمرو روسیه و در آخر مسیر ارمنستان، روسیه و بلاروس از این جمله می‌باشند.

میراشرفی در پایان گفت: مسلما اگر این همکاری‌ها نتایج خوبی برای ۲ طرف داشته باشد امکان تمدید، گسترش و حتی عضویت ایران نیز در سازمان اوراسی مطرح می‌شود اما به عملکرد و ارتباط ما با این سازمان در طول این ۳ سال بستگی دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا