اقتصادیجهان

چین با افزایش تعرفه جنگ را شعله ور تر کرد

دانستنی آنلاین: در حالیکه آمریکا تحریم علیه شرکت هواوی را سخت تر کرده است٬ پکن نیز در ادامه جنگ با واشنگتن٬ تعرفه کالاهای آمریکایی را افزایش داد.

به گزارش پایگاه خبری دانستنی آنلاین از خبرگزاری فرانسه٬ تصمیم جدید چین برای افزایش ۵ تا ۲۵ درصدی تعرفه‌ها شامل ۶۰ میلیارد دلار کالای آمریکایی می‌شود و برای مقابله با اقدام واشنگتن برای افزایش ۲۵ درصدی تعرفه ۲۰۰ میلیارد دلار کالای چینی اتخاذ شده است.

جنگ تجاری پکن و واشنگتن از ماه گذشته میلادی که توافقی در مذاکرات تجاری طرفین حاصل نشد٬ از سر گرفته شد و تاکنون هر دو کشور ۳۶۰ میلیارد دلار تعرفه بر کالاهای همدیگر وضع کرده اند.

جنگ تجاری دو کشور از آنجا اوج گرفت که آمریکا٬ شرکت فناورانه هواوی را به دلایل امنیتی در لیست سیاه خود قرار داد که برای این شرکت محدودیت هایی را در خرید قطعات آمریکایی ایجاد کرده است.

آمریکا مدعی است، شرکت هوآوی احتمالاً ابزاری در دست دولت چین جهت جاسوسی از کشورهای خارجی و خطری برای امنیت ملی آمریکا است.

مدیران هوآوی با رد همه این اتهامات، اقدامات آمریکا را «غیرقانونی» و پوششی برای بیرون کردن این شرکت از رقابت‌های تجاری در جهان برشمرده اند.

اگرچه اجرای این تصمیم در رابطه با هوآوی برای ۹۰ روز به تعویق افتاده است اما ایالات متحده در این راستا از دیگر شرکای خود در جهان نیز خواسته علیه این شرکت چینی محدودیت‌هایی اعمال کنند.

در مقابل هم وزارت بازرگانی چین به تازگی اعلام کرد که پکن نیز به نوبه خود قصد دارد فهرست سیاهی از شرکت‌هایی تهیه کند که قراردادهای تجاری‌شان با شرکت‌های چینی را لغو می‌کنند.

وزارت بازرگانی چین اعلام کرده که به زودی جزئیات اقدام خود علیه شرکت‌هایی را که وارد فهرست سیاه این کشور شده‌اند اعلام می‌کند. این وزارتخانه تاکید کرده هر شرکت خارجی که از این پس مواد و قطعات مورد نیاز شرکت‌های چینی را تأمین نکند یا دست به هر اقدام تبعیض‌آمیز دیگری علیه چینی‌ها بزند، وارد این فهرست خواهد شد.

چین اقدامات آمریکا علیه این کشور را تروریسم اقتصادی نامیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا