استانهااشتغالاقتصادیتوسعه پایدارفرهنگی و هنریگردشگری - استان‌ها

توسعه پایدار هرمزگان با گردشگری

دانستنی آنلاین: در دنیای امروز صنعت گردشگری یکی از سودآورترین بخش های اقتصاد به شمار می رود و بسیاری از شهرها و کشورها به دنبال تقویت این بخش و ایجاد زیرساخت های مرتبط با آن هستند. همچنین صنعت گردشگری به صورت مستقیم و غیرمستقیم بر هویت فرهنگی، اقتصاد و آداب و رسوم جوامع موثر بوده و موجب ایجاد پویایی و پیشرفت در بخش های مختلف می شود.

به گزارش پایگاه خبری دانشتنی آنلاین٬ در شرایط کنونی که کشور ما به دلیل تحریم های ظالمانه دشمنان با چالش های اقتصادی روبه رو است و در حقیقت در یک جنگ تمام عیار اقتصادی قرار داریم به اعتقاد مسوولان و کارشناسان با توسعه صنعت گردشگری و تاثیر بسزای آن در تولید ثروت ملی و اشتغال می توان در این جنگ پیروز شد که البته لازمه تحقق آن برنامه ریزی و نگاه دقیق به این صنعت مهم است.

گردشگری فرهنگی، اکوتوریسم، ژئوتوریسم (گردشگری زمین‌شناسی، یکی از رشته های گردشگری وابسته به طبیعت یا طبیعت گردی) از جمله حوزه های گردشگری هستند که با کمترین هزینه از طرف مناطق برخوردار می تواند آنها را در ارتقای سرانه درآمدی بهره مند سازد.

در یکی دو دهه اخیر برنامه ریزان بسیاری از کشورها و شهرهای ایران سعی در نهایت استفاده از این صنعت با توجه به تاثیر آن در اقتصاد و اشتغالزایی داشته و دارند.

هرمزگان مقصد گردشگری

استان هرمزگان در جنوب ایران از جمله مناطق گردشگر پذیر کشورمان است که بیشترین حجم حضور مسافر در آن مربوط به نیمه دوم سال می‌باشد که البته با برنامه ریزی و ایجاد زیرساخت‌های مناسب می توان در نیمه نخست سال نیز شاهد حضور شمار بالای گردشگران باشیم.

هرمزگان به شرایط عادی در بخش های فرهنگی، طبیعی و تاریخی دارای ظرفیت‌های بالقوه ای است؛ ظرفیت‌هایی همانند تالاب‌های بین المللی، ارتفاعات کوه ها، گنو، هماگ و نیان، سواحل و آب‌های نیلگون که می تواند بسیاری از گردشگران علاقمند به این مباحث را روانه این بخش از خاک ایران کهن کند.

طولانی‌ترین نوار ساحلی کشور با ۹۰۰ کیلومتر، وجود جنگل‌های روییده در دریا به نام حرا، جزیره‌های زیبا که برخی پناهگاه حیات وحش اند، همسایگی کوهستان و دریا و دشت در این استان به همراه اشکال مختلف فرسایش‌های آبی و بادی هرمزگان را تبدیل به یکی از استان‌های خیال انگیز برای گردش و تفریح کرده است.

برخی از سواحل شنی این استان از شرق تا غرب مانند سواحل بندرخمیر که در جنگل‌های حرا فرو رفته‌اند دارای مناظر بدیع و خیره کننده است، گویی انسان به ناگاه از جهان مادی به رویایی شگرف و فرح بخش گام نهاده باشد.

رفت و آمد گردشگران ایرانی و خارجی به این استان در همه فصل‌ها جریان دارد و هیچ وقت شلوغی و کم فروغی به خود ندیده و شاید در فصلی مثل زمستان آمار حضور گردشگران بیشتر باشد؛ اما در تابستان نیز می توان علاوه بر دیدن جاذبه‌های طبیعی یک سونای طبیعی را نیز در کنار ساحل زیبا و نقره‌ای شهرهای این استان تجربه کرد.

گردشگری از مؤلفه‌های مهم توسعه هرمزگان

عباس مرادی٬ استاد دانشگاه هرمزگان و مجری طرح مطالعاتی سند آمایش هرمزگان در این زمینه به ایرنا گفت: گردشگری از مؤلفه‌های مهم در سند آمایش این استان برای توسعه تا افق ۱۴۱۵ محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: براساس ۲ سال و نیم مطالعه و تهیه سند آمایش هرمزگان می‌توان گفت این استان روند امیدوار کننده‌ای در این زمینه دارد و در کنار سایر مؤلفه‌های توسعه از مؤلفه‌های مهم توسعه استان به شمار می‌رود و یکی از بندهای مهم سند آمایش سرزمین هرمزگان را به خود اختصاص داده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه هرمزگان بیان کرد: این استان دارای تنوع منابع و مؤلفه‌های گردشگری است که برخی می تواند گردشگر استانی، منطقه‌ای، ملی و بین المللی را به خود جذب کند.

به گفته مرادی، چهار فرودگاه بین المللی، پشتیبانی خوبی برای توسعه بخش گردشگری در هرمزگان هستند و از سوی دیگر جاذبه‌های گردشگری این استان مکمل همدیگر هستند که این مهم برای سرمایه گذار اطمینان محسوب می‌شود.

او با تاکید بر اینکه ۱۲ درصد استان هرمزگان را مناطق حفاظت شده تشکیل می‌دهند٬ افزود: این ظرفیت مناسبی برای طبیعت گردی است و می‌توان آن را تا ۲۰ درصد نیز افزایش داد. همچنین ۶۰ درصد مساحت برخی شهرستان‌ها را مناطق حفاظت شده تشکیل می‌دهد که می‌توان به شهرستان خمیر اشاره کرد.

مرادی اضافه کرد: هرمزگان برای گردشگری پهنه بندی شده سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می‌تواند آنها را به سرمایه گذاران معرفی کرده و انتشار عمومی بدهد.

وی خاطر نشان کرد: در کنار اینها باید اجزا مختلف، محدودیت‌ها و عناصر گردشگری را شناخت که جاذبه‌ها تنها یکی از این عناصر است.

۶۰ بسته گردشگری برای سرمایه گذاری هرمزگان

رضا برومند٬ مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان نیز در این باره به ایرنا گفت: ۶۰ بسته سرمایه گذاری علاقه مند به بخش گردشگری برای سرمایه گذاران آماده شده که در پهنه‌های گردشگری قرار دارند.

وی با اشاره به با اهمیت بودن موضوع گردشگری در استان هرمزگان افزود: امسال پهنه‌ها و فرصت‌های سرمایه گذاری در راستای شفافیت و عدالت به فراخوان عمومی گذارده می‌شوند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان با اشاره به اینکه پهنه‌های گردشگری مشخص شده و اراضی دولتی است که این مشوق خوبی برای سرمایه گذاران محسوب می‌شود٬ ادامه داد: به عنوان نمونه زیر ساخت‌های گردشگری شهرستان سیریک با اعتبارهای مربوط به توسعه سواحل مکران آماده شده و میراث فرهنگی وظیفه خود در این بخش را انجام می‌دهد.

هرمزگان و گردشگری دریایی

گردشگری دریایی در توسعه شهرهای ساحلی تاثیر بسزایی دارد و از مهم‌ترین و جذاب‌ترین حوزه‌های گردشگری در جهان است که هرمزگان با توجه به بهره مندی از مواهب طبیعی و قرار گرفتن در کنار آب‌های نیلگون خلیج فارس، از ظرفیت بالایی در جهت توسعه هر چه بیشتر این نوع گردشگری که می تواند توسعه اقتصادی این منطقه را نیز به همراه داشته باشد، برخوردار است.

در واقع با توسعه هر چه بیشتر امکانات گردشگری دریایی در این استان ساحلی می‌توان علاوه بر نیمه دوم سال، در فصل‌های گرم بهار و تابستان نیز گردشگران بسیاری را به این منطقه جذب کرد و در این مسیر می توان از تجربه موفق برخی شهرهای ساحلی کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز استفاده کرد.

مگر نه اینکه بسیاری از مردم کشورمان در فصل گرما نیز تمایل به سفر به شهری همانند دبی که از نظر آب و هوایی مشابه هرمزگان است، دارند و در صورت توان اقتصادی بطورحتم به این سفر می‌روند؛ پس می توان با ایجاد زیرساخت‌های لازم و رعایت استانداردهای گردشگری، گردشگران بسیاری را به سوی هرمزگان نیز جذب کرد.

ایجاد کلوپ‌های ورزشی-تفریحی، برگزاری تورهای دریایی جذاب، توسعه حمل و نقل دریایی با شناورهای لوکس و توجه بیشتر به ورزش‌های آبی از ظرفیت‌های بالقوه هرمزگان در جهت توسعه هر چه بیشتر صنعت گردشگری دریایی در دروازه طلایی اقتصاد ایران است.

ساماندهی ۴۰ مرکز گردشگری دریایی در هرمزگان

الله مراد عفیفی پور٬ مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان با اشاره به اینکه ۴۰ مرکز گردشگری دریایی در این استان شناسایی و ساماندهی شده و مطالعات اولیه نیز به منظور جانمایی بهینه بنادر جدید دارای قابلیت پذیرش گردشگر انجام شده است٬ افزود:  ۱۷ مرکز گردشگری در جزیره قشم، ۱۲ مرکز در غرب، ۶ مرکز در بندرعباس و شرق و پنج مرکز نیز مربوط به جزیره کیش است.

وی با تاکید بر اینکه با توجه به ظرفیت‌های موجود، هرمزگان به عنوان استان معین گردشگری دریایی در کشور تعیین شده است٬ افزود: برنامه‌ها و دستاوردهای حوزه توسعه گردشگری دریایی این استان در قالب سه بسته عمرانی، فنی و دریایی طراحی شده و تاکنون در این راستا اقدامات مختلفی به منظور تحقق اقتصاد مقاومتی صورت گرفته است.

عفیفی پور تصریح کرد: در این رابطه در پنج بخش تامین ایمنی آبراه‌ها، بنادر و شناورها، پاسخگویی به شرایط اضطرار و برنامه‌های توسعه‌ای اقدامات مختلفی صورت گرفته است.

وی همچنین گفت: در دو سال اخیر اسکله‌های شناور فلزی توسط متخصصان داخلی در مناطق مختلف هرمزگان طراحی، ساخت و نصب شده است.

او اضافه کرد: ۱۳ بندر در هرمزگان به عنوان پایتخت مسافرت‌های دریایی کشور وجود دارد که ۹۵ درصد از حجم کل حمل و نقل مسافران دریایی کشور و حدود ۱۰۰ درصد عملیات حمل خودرو در مسیر سرزمین اصلی به جزیره‌های خلیج فارس را بر عهده دارد.

امکانات و زیر ساخت‌های دریایی در خدمت گردشگری

محمد راستاد٬ معاون وزیر راه و شهر سازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی نیز گفت: امکانات و زیرساخت‌های گردشگری دریایی در کشور باید بهبود یاد و توسعه صنعت گردشگری دریایی راهبرد مهم این سازمان است و در همین راستا تقاضا برای گردشگری دریایی بیش از تجهیزات و امکانات موجود است.

او افزود: در برخی مناطق می‌توان با اندکی کارهای عمرانی شرایطی فراهم کرد که مردم با آسایش و آرامش گردشگری دریایی انجام دهند که نمونه‌های آن در هرمزگان انجام شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: باید بخش خصوصی را برای بهبود زیر ساخت‌ها و تجهیزات دریایی بیشتر به مشارکت بطلبیم و هرمزگان را برای سایر استان‌ها الگو قرار دهیم.

راستاد گفت: امسال سفرهای دریایی بدون حادثه بود و جابه جایی افزون بر ۵۰۰ هزار خودرو و ۶ میلیون مسافر بدون سانحه انجام شد.

هدف گذاری جذب ۱۰ میلیون گردشگر در هرمزگان

فریدون همتی٬‌استاندار هرمزگان نیز با اشاره به اینکه وجود گردشگران داخلی و خارجی در استان در فصل‌های پاییز و بهار گواه فرصت خوب سرمایه گذاری در بخش گردشگری در استان هرمزگان است٬ تصریح کرد: ایجاد دهکده‌های گردشگری در جزایر استان از برنامه‌های پیش رو و هدف‌گذاری ما در بخش گردشگری است.

همتی ادامه داد: در بخش گردشگری با رویکرد جذب گردشگر، جذب ۱۰ میلیون گردشگر را هدف‌گذاری کرده‌ایم و سرمایه گذاری در این بخش امری ضروری و سود آور خواهد بود.

هرمزگان و توسعه گردشگری سلامت

یکی از ظرفیت‌های خوب هرمزگان با توجه به زیر ساخت های لازم در جهت توسعه گردشگری، توجه به گردشگری سلامت در این استان است.

در حوزه گردشگری سلامت در استان هرمزگان ظرفیت‌های بالقوه خوبی با توجه به وجود چشمه‌های آب گرم در این استان وجود دارد که باید با ایجاد زیرساخت‌های لازم از جمله مراکز تخصصی آب درمانی و تبلیغات مناسب، از آن در جهت توسعه اقتصاد منطقه و جذب هر چه بیشتر گردشگران استفاده کرد.

به گفته محققان حوزه سلامت، برخی چشمه‌های آب چه گرم و سرد نقش مهمی در بهبود بعضی از بیماری‌ها یا تخفیف و حتی ریشه کن کردن دردهای عضلانی و مفاصل، مداوای نارسایی‌های جسمی، سرعت بخشیدن به کاهش طول دوران نقاهت ناشی از صدمات استخوانی، تقویت عضلات، تسریع گردش خون در عروق و حتی تسکین بیماران روحی و روانی دارد.

از جمله چشمه‌های آب گرم هرمزگان که جنبه درمانی نیز دارد، چشمه آب گرم گنو است که در فاصله ۳۴ کیلومتری شمال شرقی بندرعباس قرار گرفته و این چشمه و بخش‌های اطراف آن مکانی است برای استراحت و تفرج‌های خانوادگی و اغلب اوقات حتی در فصل‌های تابستان هم شلوغ است.

آب چشمه گنو از دسته آب‌های گوگردی خیلی گرم با ترکیب کلر و سولفات و کلسیک گوگردی محسوب می‌شود و به لحاظ دارا بودن مقدار قابل توجه کلر و سدیم خواص درمانی فراوانی از جمله قابلیت درمان برخی بیماری‌های پوستی را دارد.

توسعه پایدار گردشگری و افزایش شمار گردشگران با حفظ منابع موجود، تأثیرات زیادی در بهبود وضعیت اقتصاد شهری و روستایی و افزایش اشتغال در هرمزگان خواهد داشت و از همین رو باید برنامه ریزان این استان توجه ویژه ای نسبت به توسعه این بخش داشته باشند و تسریع در اجرای طرح‌های این حوزه را در دستور کار قرار دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا