اقتصادیصنعت و تجارت

بازارچه‌های مرزی جور تولید را می‌کشند

دانستنی آنلاین: رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و تعمیرکاران صنایع برودتی گفت: محصولات عرضه شده در بازارهای مرزی سهم قابل توجهی از تقاضای بازار را پوشش می‌دهند. چراکه عدم ثبات نرخ ارز تاثیرگذاری قابل توجهی بر فرآیند تولید و واردات دارد.

به گزارش پایگاه خبری دانستنی آنلاین، علی جمالی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به بازار صنایع برودتی به خصوص وسایل سرمایشی افزود: در ماه‌های اخیر به واسطه رشد قیمت مواد اولیه و محصولات نهایی، عرضه و تأمین کالا از طریق محصولات عرضه شده در مرزها افزایش قابل توجهی به خود گرفته است.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و تعمیرکاران صنایع برودتی بیان کرد: محصولات این بازار در زمینه تأمین مواد اولیه، تولید و واردات با نرخ ارز قیمت‌گذاری می‌شود که در این زمینه تأثیر نرخ ارز بازار آزاد بسیار مشهود است و شرایط را به سمتی برده که عملاً نرخ ارز بازار آزاد در قیمت‌گذاری محصولات برودتی سهم قابل توجهی را ایفا می‌کند.

وی افزود: به دلیل نوسانات قیمتی و نبود آینده روشن اکثر تولیدکنندگان آنچنان علاقه‌ای به خرید مواد اولیه برای مدت زمان طولانی ندارند.

جمالی با بیان این‌که تعیین و تأمین ارز واردات بسیار مهم است، ادامه داد: واردات مواد اولیه و قطعات به کشور انجام می‌شود اما به دلیل آنکه تأمین ارز به نرخ ثابت و مشخصی وجود ندارد در برخی موارد واردکنندگان و تولیدکنندگان از سفارش‌گذاری منصرف می‌شوند و به نظر می‌رسد در این رابطه دولت باید محل مشخصی را برای تأمین ارز واردات تولیدمحور، در نظر بگیرد.

او همچنین گفت: قیمت محصولات شرکتی در یک سال اخیر رشد سه برابری و محصولات عرضه شده در مرزها به ویژه مرز بانه رشد دو برابری را تجربه کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا