سلامتمسئولیت اجتماعی

نشست توجیهی «اولین جشنواره ملی مشارکت اجتماعی سلامت»

مدیر کل فرهنگی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه دانشجویان بهترین سرمایه ما در فعالیت‌های داوطلبی هستند افزود: برگزاری «اولین جشنواره ملی مشارکت اجتماعی سلامت» دریچه‌ای برای گسترده‌تر شدن مسولیت‌های اجتماعی است.

 

  • نشست توجیهی «اولین جشنواره ملی مشارکت اجتماعی سلامت» 

به گزارش دانستنی اقتصاد به نقل از رسانه مسئولیت اجتماعی، نشست توجیهی «اولین جشنواره ملی مشارکت اجتماعی سلامت» روز چهارشنبه دهم شهریورماه در محل اداره کل «امور سازمان‌های مردم نهاد و خیرین سلامت وزارت بهداشت» برگزار شد.

در ابتدای این مراسم دکتر حسن زائری‌لطف مدیر کل فرهنگی وزارت بهداشت درباره گسترش فعالیت‌های خیرخواهانه در بین خیرین سلامت و دستگاه‌های مرتبط با فعالیت‌های عام‌المنفعه بیان کرد: تلاش ما این است که بین معاونت فرهنگی و دانشجویی و اداره‌کل امور خیرین در حوزه کار داوطلبی هم‌افزایی بالایی صورت بگیرد تا بتوانیم از ظرفیت بالای دانشجویان، مدیران فرهنگی و افراد صاحب صلاحیت در حوزه مشارکت‌های اجتماعی در جهت گسترش همه‌جانبه فعالیت‌های داوطلبی بهره بگیریم.

  •  دانشجویان؛ بهترین سرمایه در فعالیت‌های داوطلبی

او با اشاره به اینکه دانشجویان بهترین سرمایه ما در فعالیت‌های داوطلبی هستند افزود: برگزاری «اولین جشنواره ملی مشارکت اجتماعی سلامت» دریچه‌ای برای گسترده‌تر شدن مسولیت‌های اجتماعی است و امیدواریم که ثمرات این اقدام در بحث سلامت به وضوح مشهود باشد. در طول سالیان خدمت خود هیچ‌گاه با مورد یا گزارشی مواجه نشده‌ام که دانشجویان و دانشگاهیان از امور خیرخواهانه طفره‌روی داشته باشند. ما ظرفیت بالایی در حوزه فعالیت‌های خیرخواهانه و عام‌المنفعه در دانشگاه‌ها داریم و خوشبختانه هر حادثه یا موجی در کشور رخ داده دانشجویان ما به عنوان سفیر خیر و سلامت عمل کرده و برای امور خیریه حاضر می‌شوند.

مدیر کل فرهنگی وزارت بهداشت همچنین اشاره کرد: اعتماد به دانشجویان در پویش‌های مختلف همیشه اثربخش بوده است. به عنوان مثال در روز جهانی اهدای خون «پویش دانشجویی اهدای خون، تداوم زندگی» در روزهای۲۳ و ۲۴ خردادماه در دانشگاهای علوم پزشکی سراسر کشور به اجرا درآمد که به گفته مسولان سازمان انتقال خون موجی در آن روزها در زمینه اهدای خون به راه افتاد. همین اتفاق در «طرح ملی واکسیناسیون» و «طرح شهید سلیمانی» توسط دانشجویان رقم خورد.

  • برگزاری «اولین جشنواره ملی مشارکت اجتماعی سلامت» تحقق رویاهای ما در حوزه خیریه است

در ادامه این مراسم دکتر امیر صادقی مدیرکل «امور سازمان‌های مردم نهاد و خیرین سلامت وزارت بهداشت» عنوان کرد: از چهارماه قبل ایده برگزاری این جشنواره شکل گرفت و با کمک معاونت فرهنگی و دانشجویی، دانشجویان، اداره امور سازمان‌های مردم نهاد و خیرین سلامت و موسسات خیریه شکل مدونی به خود گرفت. برگزاری «اولین جشنواره ملی مشارکت اجتماعی سلامت» تحقق رویاهای ما در حوزه خیریه است.

او افزود: ما در قبال جامعه مسوولیت اجتماعی فردی و مسوولیت سازمانی داریم و باید در راستای آن ایفای نقش کنیم. مسوولیت اجتماعی فردی شامل کارداوطلبی، اصول خود مراقبتی و… می‌شود که افراد را در قبال جامعه خود به رفتارهای مسولانه دعوت می‌کند، اما این مسوولیت در حوزه مسوولیت سازمانی متفاوت است و گروه‌ها، بخش خصوصی و دولتی باید در چارچوب خلق منفعت مشترک و اسلوب سازمانی فعالیت کنند تا در کنار اقدامات مفید خود موجب تبلیغ فرهنگ و مشارکت اجتماعی در جامعه شوند. چشم‌انداز اداره کل سازمان‌های مردم نهاد و خیرین سلامت گسترش حوزه سلامت به واسطه مشارکت حداکثری و پایدار است.

  •  اهداف «اولین جشنواره ملی مشارکت اجتماعی سلامت» چیست؟

مدیرکل «امور سازمان‌های مردم نهاد و خیرین سلامت وزارت بهداشت» اضافه کرد: در کشورهای توسعه یافته میزان مشارکت‌های اجتماعی بالا است. در کشورهای اسکاندیناوی از هر ۱۰ نفر ۸ یا ۹ نفر در کارهای داوطلبی مشارکت حداکثری دارند. تلاش ما این است که مشارکت داوطلبی را محدود به بحران نکنیم و آن را به صورت پایدار گسترش دهیم. انجام این کار نیازمند مشوق‌های مختلف است. ما درحال فعالیت بر سامانه کار داوطلبی هستیم تا در ازای زمانی که افراد برای کارهای داوطلبی وقف می‌کنند امتیازی به آن‌ها بدهیم تا درنهایت کارت بین‌المللی داوطلبی برای فعالان این حوزه صادر شود.

صادقی درباره اهداف «اولین جشنواره ملی مشارکت اجتماعی سلامت» بیان کرد: تعیین مصادیق کار داوطلبی خوب در جامعه، استفاده از ظرفیت افراد صاحب نفوذ، همکاری با بنگاه‌های اقتصادی و موسسات خیریه و… از اهدف ما در برگزاری این جشنواره است. در همین راستا سه هدف پژوهش و فناوری، آموزش و رسانه را در کنار هم دیده‌ایم تا از این سه ظرفیت بهره بگیریم.

او ادامه داد: شرکت‌کنندگان این جشنواره صرفا یک مشارکت‌کننده مانند دیگر جشنواره‌ها نیستند بلکه تاثیر کارهای آن‌ها تا سال‌ها ادامه دارد. همچنین ایده‌های نو و خلاقاننه در سیاست‌گذاری جشنواره در دوره‌های بعد برای ما بسیار مهم است. خوشبختانه اخیرا توانستیم کانون‌های خیریه را سازمان‌دهی کنیم تا این فعالیت‌ها با مجوز “ره‌پویان سلامت دانشجویان سلامت دانشگاه” در اختیار گروه‌های دانشجویی قرار گیرد.

  • تجلیل از فعالان حوزه خیریه در دانشگاه‌ها

حسین نظری دبیر کمیته دانشگاه‌های «اولین جشنواره ملی مشارکت اجتماعی سلامت» همچنین درباره پیش‌رویدادهای قبل از برگزاری این جشنواره توضیح داد: وبینار مجازی، مسابقه و اقدامات میدانی، تجلیل از فعالان حوزه خیریه در دانشگاه‌ها از برنامه‌هایی است که پیش از برپایی این جشنواره دنبال می‌شود.

او اضافه کرد: کار داوطلبی، مسولیت و بحران، نقش افراد شاخص در اتقای مشارکت‌ها، موانع موجود در جلب مشارکت‌های عمومی، مشارکت اجتماعی از منظر دین، معنویت و اخلاق، مسوولیت‌پذیری بنگاه‌های اقتصادی، هنر به مثابه مشارکت اجتماعی و… ازسرفصل‌هایی است که می‌تواند در کارگاه‌های تخصصی ارائه و تبیین شود.

در ادامه این مراسم دکتر بیتا بهروی دبیر اجرایی این جشنواره درباره اهداف و اجرای جشنواره توضیحاتی را ارائه داد. همکاری مشترک برای تهیه محتواهای آموزشی، ایجاد فرصت برای دانشجویان در جهت شناخت و ترویج کار خیر و مشارکت‌های اجتماعی، تسهیل و تقویت ارتباط کانون‌های دانشجویی با خیرین و نهادهای خیریه، همکاری در برگزاری اردوهای جهاد سلامت، حمایت از طرح‌ها و پروژه‌های کارآفرین و استارت‌آپ‌های دانشجویی، نکوداشت خیرین، موسسات خیریه و سازمان‌های مردم نهاد فعال حوزه سلامت، تشکیل کمیته مشترک کار داوطلبی و… از اهداف این جشنواره است که مربوط به گروه سنی خاصی نیست و همه آحاد جامعه از کودکان تا دانشگاهیان و خیرین را شامل می‌شود.

  •  فراخوان اسپانسرینگ جشنواره

دکتر داود پیرانی درباره مشارکت و همکاری در جشنواره توضیحاتی ارائه داد. هدف از اسپانسرینگ در این جشنواره مشارکت شرکت‌های مختلف و آشنایی آنها با این رویداد است تا در رویدادهای دانشگاهی و رویداد کشوری از آن استفاده شود. در هفته آینده فراخوان اسپانسرینگ جشنواره اطلاع‌رسانی می‌شود تا شرکت‌های متمایل به مشارکت از طریق تماس با دبیرخانه، سایت جشنواره و ایمیل اداره کل سازمان‌های مردم نهاد و خیرین سلامت وزارت بهداشت درخواست خود را ارائه دهند تا در آبان‌ماه کار بررسی انتخاب اسپانسرها به نتیجه برسد.

در انتهای مراسم سیده مریم حسینی معاون مدیرکل وزارت بهداشت و منیژه یونسی رئیس اداره خیرین در صحبت‌های کوتاهی خواستار حضور و مشارکت همدلانه کارشناسان دانشگاه‌های علوم پزشکی برای جلب همدلی در «اولین جشنواره ملی مشارکت اجتماعی سلامت» شدند.

  • زمان ثبت آثار

«اولین جشنواره ملی مشارکت اجتماعی سلامت» از اوایل مهرماه فعالیت خود را در زمینه ثبت آثار آغاز می‌کند. اطلاع‌رسانی و فراخوان جشنواره در هفته‌های آتی انجام می‌شود./مفدا

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا