اجتماعیاشتغالخانه و خانوادهرویداد اقتصادیشهریکسب و کار

افزایش نرخ کرایه تاکسی‌های اینترنتی چه تاثیری بر تقاضای تهرانی‌ها دارد؟

انتقادات شهروندان از افزایش نرخ تاکسی های اینترنتی و جزییات آن
به گزارش مجله دانستنی اقتصاد  و نقل از خبر گزاری اقتصاد انلاین :یک هفته پیش بود که شهروندان تهرانی ناگهان با افزایش شدید قیمت تاکسی‌های اینترنتی روبرو شدند، افزایشی که با وعده‌های دولت و توصیه‌هایش برای استفاده از این تاکسی‌ها به جای حمل و نقل عمومی در تضاد بود و خواه ناخواه مردم را به سمت استفاده بیشتر از اتوبوس و مترو و حتی آژانس‌ها سوق داد.در این بین برخی از رانندگان تاکسی‌های اینترنتی از میزان افزایش قیمت گلایه‌مند بوده و  از قیمت‌های عجیب برخی مسیرها و کاهش مسافران در پی این موضوع انتقاد کردند.آن‌ها معتقدند که نه قیمت‌های بسیار پایین این تاکسی‌ها و نه قیمت‌های بسیار بالا به معاش آن‌ها کمک می‌کند. گاهی اوقات قیمت‌ها به حدی نجومی است که خود رانندگان از دریافت آن خجالت‌زده می‌شوند. در گذشته هم کرایه‌ها در برخی مسیرها به حدی پایین بود که اگر سرویس را نمی‌گرفتند، برایشان صرفه اقتصادی بیشتری داشت.البته این رانندگان صرفا به نرخ کرایه‌ها این تاکسی‌ها گلایه ندارند، واریز نشدن سهمیه سوخت و تعلل اسنپ در پرداخت کرایه از دیگر انتقادات این رانندگان است. برخی از این افراد اعلام کردند که دو سه ماهی هست که سهمیه سوخت‌شان را نگرفتند و تعدادی هم گفتند که آخرین سهمیه‌ای که واریز شده مربوط به اواخر اردیبهشت‌ماه بوده است.قریب به اتفاق رانندگان اسنپ از مدت زمانی که کرایه‌ها به حسابشان واریز می‌شود، گلایه‌مند بودند. آن‌ها اعلام کردند که مبالغ دو روز بعد از سفر به حسابشان واریز می‌شود و اگر آخر هفته و یا تعطیلات خاصی باشد، واریز آن به بعد از تعطیلات موکول می‌شود، این موضوع هرچند سود هنگفتی برای شرکت خواهد داشت اما رانندگان را با چالش درآمدی مواجه می‌کند.

ضرورت نظارت عاجل بر روی نحوه فعالیت تاکسی‌های اینترنتی

علیرضا قنادان مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران در واکنش به افزایش نرخ کرایه‌‌های تاکسی‌های اینترنتی و نقش شهرداری در این موضوع اعلام کرد: مطابق با دستورالعمل نظارتی بر تاکسی‌های اینترنتی که توسط وزارت کشور ابلاغ شده است نظارت بر تعیین نرخ کرایه‌های تاکسی‌های اینترنتی به اتحادیه آن‌ها واگذار شده است.قنادان تاکید کرد: تاکسی‌های اینترنتی در نرخ گذاری و تعیین کرایه می‌توانند از نرخ پویا استفاده کنند، به طوری که در زمان‌های خاص که ترافیک سنگین‌تر یا وضعیت جوی نامناسب است، کرایه بیشتری از مسافر دریافت کنند.به گفته مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران؛ بر اساس قانون و دستورالعمل ابلاغی از سوی وزارت کشور در صورتی که نرخ تاکسی‌های اینترنتی در روش نرخ گذاری پویا بیشتر از آن رقمی باشد که سازمان تاکسیرانی بر اساس مصوبه شورای شهر برای تاکسی‌های تلفنی رسمی ابلاغ می‌کند، این موضوع باید از طریق اپلیکیشن تاکسی اینترنتی در زمان درخواست سفر مربوطه به مسافر اعلام شود.قنادان با اعلام این موضوع که شهرداری و شورای شهر تهران دخالتی در تعیین نرخ کرایه تاکسی‌های اینترنتی ندارند، گفت: پیش از این به وزارت صمت، اتحادیه کسب‌وکارهای اینترنتی و معاونت علمی ریاست جمهوری اعلام کردیم اگر تاکسی‌های اینترنتی از حیث مزیت قیمت یا کیفیت تنزل پیدا کنند، مشتریان خودشان را از دست می‌دهند و پدیده جدید تاکسی اینترنتی که شهروندان هم از آن تجربه خوبه سفر دارند به نظام سنتی قبل باز خواهد گشت.او با اشاره به گلایه مردم از افزایش شدید قیمت‌ها توصیه کرد: رعایت دستورالعمل‌های نظارتی به صورت عاجل باید اجرایی شود و اگر کرایه بیشتر از کرایه تاکسی تلفنی باشد به مسافر اعلام شود با توجه به شرایط خاص کشور به لحاظ کمبود ناوگان حمل و نقل عمومی و کرونا شهروندان همچنان مایل به استفاده از تاکسی‌های اینترنتی باشند.

تپسی: هزینه سفرها تنها ۱۵ درصد افزایش داشته است!

اما نگار عرب، مدیر روابط عمومی شرکت تپسی در پاسخ به پرسشی مبنی بر افزایش ناگهانی نرخ کرایه‌ها، بدون مجوز و بیش از اندازه و همچنین نارضایتی شهروندان در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین می‌گوید: قیمت‌های تپسی نسبت به سال گذشته و پیش از شروع کرونا، حدود ۱۵درصد افزایش داشته است که همچنان نسبت به افزایش ۲۵ درصدی هزینه‌های حمل و نقل عمومی، کمتر است.او ادامه می‌دهد: ‌در سال جدید، با در نظر گرفتن تورم، افزایش هزینه‌های معیشتی و افزایش شدید قیمت خودرو و قطعات آن، که هزینه‌های مستقیم کار رانندگان را تشکیل می‌دهد، هزینه‌های رانندگان هم افزایش پیدا کرده است. با توجه به این موضوع، قیمت‌ها باید به شکلی باشد که انجام سفر برای آنها هم توجیه‌پذیر باشد و انگیزه قبول سفرها را داشته باشند. بنابراین در سال جدید، هزینه‌ها نسبت به سال قبل ۱۵درصد افزایش داشته است.عرب در پاسخ به این پرسش که چرا کاربران معتقدند افزایش قیمت بیشتری اتفاق افتاده است، اضافه می‌کند: ما همیشه در مورد الگوریتم قیمت‌گذاری تاکسی‌های آنلاین و اینکه ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا یکی از پایه‌های اصلی این الگوریتم است صحبت کرده بودیم. این الگوریتم طی دو ماه قبل، به دلیل کاهش شدید تقاضا در دوران کرونا، قیمت‌ها را به شکل قابل ملاحظه‌ای کاهش داد.مدیر روابط عمومی تپسی اضافه می‌کند: این کاهش قیمت در شرایط کرونا ، هم به نفع مسافر بود چرا که می‌توانست در صورت نیاز به جابجایی، با تاکسی آنلاین که نسبت به حمل و نقل عمومی ایمن‌تر بود، مسافرت کند. در واقع الگوریتم ما با این کاهش قیمت، در شرایط قرنطینه و کاهش درخواست تعادل بین عرضه و تقاضا ایجاد کرد.عرب با بیان اینکه با باز شدن مشاغل و افزایش درخواست‌ها، قیمت‌ها به شرایط قبل از کرونا بازگشته و افزایش قیمت ۱۵ درصدی در سال جدید به آن اضافه شده است، تاکید می‌کند: این موضوع باعث شده که کاربران، اینطور برداشت کنند که قیمت‌ها افزایش بیشتری داشته است. درصورتی که اینطور نیست و افزایش قیمت تپسی در مقایسه با افزایش قیمت ۲۵ درصدی حمل و نقل عمومی کمتر است.او همچنین درباره زمان واریز نرخ کرایه‌ها به حساب رانندگان تاکسی‌های اینترنتی نیز می‌گوید: تپسی تنها شرکتی است که قابلیت «تسویه اعتبار در لحظه» را برای رانندگان ایجاد کرده است. با استفاده از این قابلیت، در صورتی که رانندگان در یکی از بانک‌های طرف قرارداد حساب داشته باشند، می‌توانند به راحتی و در هر لحظه از شبانه‌روز و حتی روزهای تعطیل، مبلغ اعتبارشان را به حساب خودشان واریز کنند.به گفته عرب در صورتی که راننده از قابلیت «تسویه اعتبار در لحظه» استفاده نکند، تسویه حساب به صورت روزانه از شنبه تا پنج‌شنبه انجام می‌شود. بدین شکل که تسویه حساب هر روز، اول صبح روز بعد انجام شده و تسویه پنج‌شنبه و جمعه، روز شنبه انجام می‌شود.

پرداختها روزانه انجام میشود و افزایش قیمت ۱۵تا ۲۰درصد بوده است

فرید شهابی، مدیر تجاری اسنپ نیز در پاسخ به پرسشی درباره زمان واریز کرایه ها به حساب رانندگان تاکسی  میگوید: در حال حاضر تسویه حساب با کاربران راننده به صورت روزانه انجام می‌شود. این موضوع حتی در روزهای تعطیل که تسویه حساب گروهی پایا با مشکل مواجه است، با رانندگان انجام می‌شود. محدودیت‌های بانکی برای انجام تسویه حساب گروهی باعث شده که تاکنون بیشتر از روزی یکبار پرداخت نداشته باشیم.او همچنین درواکنش به افزایش نرخ کرایه نیز اظهار میکند: همه تاکسی‌های اینترنتی تحت نظر دستورالعمل نظارتی شهرداری فعالیت می‌کنند. طبق همین دستورالعمل سیستم قیمت‌گذاری تاکسی‌های اینترنتی پویا و قیمت‌ها متغیر است. قیمت در هر سفر بر اساس ۴ فاکتور «قیمت پایه»، «مسافت سفر»، «مدت زمان سفر» و «نسبت عرضه و تقاضا» تعیین می‌شود. از آنجایی که نسبت عرضه و تقاضا یکی از اهرم‌های تعیین قیمت است زمانی که میزان تقاضا از عرضه پیشی بگیرد قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند و افزایش قیمت فعلی به همین دلیل اتفاق افتاده است.شهابی با بیان اینکه قیمت در اسنپ یک فاکتور ثابت نیست و تغییرات افزایشی و یا کاهشی با توجه به فاکتورهای موثر بر قیمت‌گذاری انجام می‌شود، توضیح میدهد: به طور مثال ابتدای امسال به دلیل کاهش تقاضا شاهد کاهش چشمگیر قیمت‌ها بودیم، در حالی که در همان زمان سیستم حمل‌ونقل عمومی افزایش قیمت سالانه داشت.مدیر تجاری اسنپ اضافه میکند: هدف اصلی ما در قیمت‌گذاری این است که تمامی درخواست‌ها را به سفر تبدیل کنیم. در حال حاضر، برای تبدیل درخواست‌ها به سفر، نسبت به سال قبل به طور میانگین حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش قیمت داشتیم. به طور کلی این افزایش قیمت همچنان کمتر از میزان افزایش قیمت مصوب سرویس‌های حمل‌ونقل عمومی است.او در پایان میگوید: در مورد افزایش قیمت‌های پیش‌بینی‌نشده و دور از انتظار در نظر داشته باشید که تمامی سامانه‌های هوشمند حمل‌ونقل در دنیا، بر اثر اتفاقات بیرونی نظیر تعطیلات یا شرایط جوی یا ایام خاص دچار تغییرات قیمت می‌شوند که این قیمت‌ها ممکن است از حالت نرمال و هر روزه آنها پایین‌تر و یا بالاتر باشد، مثلا بعد از محدودیت‌های ناشی از شیوع کرونا قیمت‌های اسنپ کاهش چشمگیری داشت و الان هم به دلیل عدم توازن عرضه و تقاضا افزایش داشته است. اما به طور مشخص این کاهش و افزایش خارج از عرف موقتی است.

افزایش کرایه تاکسی‌های اینترنتی بیش از میزان اعلام شده است

رضا الفت نسب، عضو هیئت مدیره اتحادیه کسب و کارهای مجازی درجواب به برخی از گلایه‌های رانندگان تاکسی‌های اینترنتی و شهروندان پاسخ داد.او در واکنش به افزایش نجومی نرخ کرایه تاکسی‌های اینترنتی می‌گوید: براساس دستورالعمل وزارت کشور، تاکسی‌های هوشمند به صورت پویا و با لحاظ برخی آیتم‌ها مثل مسافت، ترافیک و تعداد رانندگان، نرخ کرایه را محاسبه می‌کنند.عضو هیئت مدیره اتحادیه کسب و کارهای مجازی اضافه می‌کند: این شرکت‌ها مدتی تقاضای افزایش قیمت داشتند و معتقد بودند که نرخ‌های گذشته کفاف زندگی تاکسیرانان را نمی‌دهد، اما این افزایش نباید بیش از قیمت تاکسی‌های بی‌سیم متعلق به شهرداری که در شورا مصوب شده، باشد و اگر باشد باید به مسافر اطلاع داده شود.الفت نسب در واکنش به ادعای اسنپ و تپسی مبنی بر اینکه فقط ۱۵درصد نرخ کرایه‌ها افزایش پیدا کرده است، تاکید می‌کند: طبق بررسی‌هایی که انجام دادیم میزان افزایش از ۱۵ درصد بیشتر بوده است و این شرکت‌ها آن را به آیتم‌هایی چون زمان و ترافیک مرتبط می‌کنند.او با بیان اینکه افزایش فوق مصوبه ندارد، ادامه می‌دهد: اگر افزایش قیمت‌ها با شکل فعلی ادامه داشته باشد به ضرر خود این شرکت‌ها خواهد بود زیرا ما به ۱۰۵ شرکت مسافربری اینترنتی دیگر هم مجوز دادیم که خواه ناخواه در بازار رقابت گوی را از دست این شرکت‌ها که قیمت‌هایشان بالاتر است، خواهند ربود و در عین حال افزایش قیمت این چند روز نشان داده که مردم به سمت تاکسی‌های شهرداری و آژانس‌ها مهاجرت کرده‌اند.الفت نسب همچنین درباره آخرین وضعیت واریز سهمیه سخت رانندگان تاکسی‌های اینترنتی نیز می‌گوید: طبق پیگیری‌های ما از وزارت کشور این سهمیه به طور مرتب واریز می‌شود و اگر افرادی آن را دریافت نکردند شاید مشکل و اختلالی در اطلاعات آن‌ها وجود دارد.عضو هیئت مدیره اتحادیه کسب و کارهای مجازی در واکنش به گلایه برخی رانندگان اسنپ وتپسی درباره زمان واریز کرایه به حساب‌شان نیز اظهار می‌کند: تپسی پرداخت‌ها را در صورتی که راننده در بانک مورد نظرشان حساب داشته باشند به صورت لحظه‌ای انجام می‌دهد اما اسنپ که تسویه آن با شاپرک است، ۴۸ ساعت بعد از سفر، کرایه را به حساب راننده واریز می‌کند. او همچنین گفت: طی هفته‌های آتی درباره میزان افزایش قیمت این تاکسی‌ها جلساتی خواهیم داشت و موضوع را بررسی می‌کنیم.

آخرین وضعیت واریز سهمیه سوخت تاکسی‌های اینترنتی

آخرین خبری که درباره زمان واریز سهمیه سوخت تاکسی‌های اینترنتی منتشر شده، خبری به نقل از ضامنی، مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور در اواخر اردیبهشت‌ماه است که اعلام کرده؛ ما به التفاوت ریالی سهمیه اعتباری سوخت فروردین ماه ۲۹۱ هزار خودروی آژانس تاکسی تلفنی ( زیر نظر شهرداریها و صنفی) و تاکسی‌های اینترنتی در ۲۷ اردیبهشت به حساب آنها واریز شد. او گفته که؛ این سهمیه با اعتباری بالغ بر ۴۸۰ میلیارد ریال شامل رانندگان آژانس‌های تحت پوشش شهرداری و اصناف و تاکسی‌های اینترنتی می‌باشد.ضامنی در رابطه با نحوه استفاده از این اعتبار بیان تاکید کرد؛ اعتبار فوق در کلیه کارت‌های بانکی رانندگان شارژ می‌‌شود و در زمان سوخت‌گیری می‌توانند از هر یک از کارت‌های بانکی خود، به منظور پرداخت هزینه سوخت در جایگاه استفاده نمایند.مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور همچنین در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین درباره آخرین وضعیت واریز مابه تفاوت سهمیه سوخت تاکسی‌های اینترنتی می‌گوید: سهمیهای که در اواخر اردیبهشتماه واریز شد، معوقات گذشته بوده است و ۱۳خردادماه، معوقه اردیبهشت نیز پرداخت شد. مابه التفاوت سهمیه خردا نیز در پایان ماه پرداخت خواهد شد.او همچنین درباره گلایه برخی از رانندگان درباره واریز نشدن مابه التفاوت سهمیه سوخت نیز، اظهار می‌کند: باید به چند نکته توجه شود؛ اول اینکه این سهمیه به رانندگان حرفهای تعلق میگیرد؛ یعنی رانندگانی که ۲۰۰کیلومتر به بالا در طول ماه رانندگی میکنند و اگر کسی چنین ویژگی را نداشته باشد طبیعتا مشمول واریز ما به التفاوت هم نمیشود. ضامنی می‌گوید: همچنین هویت اشخاص و اتومبیلهای این افراد از شرکتهای محل کارشان دریافت شده و مورد بررسی قرار میگیرد، اگر در هویت اشخاص و یا خودروهایشان مشکلی وجود داشته باشد، بازهم مشمول دریافت سهمیه نمی شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا