آسیب‌های اجتماعیمسئولیت اجتماعی

رهایی یک مادر از زندان، منجر به کاهش بسیاری از آسیب های اجتماعی خواهد شد

دومین پویش مردمی آزادی مادران زندانی عصر امروز سه شنبه چهاردهم بهمن ماه به همت شهرداری منطقه ۵ تهران برگزار خواهد شد. در همین راستا، سید حسین دلبری معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه ۵ تهران در گفتگوی اختصاصی با رسانه مسئولیت اجتماعی از چگونگی برگزاری این پویش و جزئیات آن سخن گفت.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه ۵ تهران در خصوص اهداف برگزاری این پویش گفت: در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی که برای هر سازمانی بویژه شهرداری تهران تعریف شده است و همچنین در مسیر کاهش آسیب های اجتماعی، تصمیم گرفتیم که سال گذشته با راه اندازی پویشی به نام پویش رهایی مادران زندانی به این بحث کمک نماییم. باور ما بر این است که رهایی یک مادر از بند، بسیاری از آسیب های اجتماعی در جامعه را کاهش خواهد داد و رهایی یک جامعه از حبس را رقم خواهد زد. لذا این پویش را سال گذشته با کمک قوه قضاییه بویژه اداره کل زندان های استان تهران و نیز مرکز مراقبت های اجتماعی راه اندازی کردیم و بر اساس مبالغ جمع شده در مراسم گلریزان و میزان مشارکتی که در سطح منطقه شاهد آن بودیم، سی و پنج زندانی آزاد شدند که عمده آن ها را زندانیان مادر تشکیل داده و تنها دو زندانی مرد داشتیم. این زندانیان افرادی بودند که در اثر ارتکاب به جرایم غیرعمد راهی زندان شده و مشکلات مالی داشتند که پس از برگزاری پویش از زندان آزاد گردیدند.

دلبری در ارتباط با زمان برگزاری این پویش گفت: سال گذشته یک دهه مادرانه را حدفاصل شهادت و میلاد با سعادت حضرت فاطمه زهرا(س) در نظر گرفتیم و مراسم های بسیاری در این زمان برگزار شد که این پویش نیز یکی از آن ها بود. امسال نیز این پویش تا روز بیست و دوم بهمن ادامه خواهد داشت و امیدواریم اتفاقات خوبی رخ دهد.

وی درباره تفاوت های برگزاری این دوره از پویش نسبت به سال گذشته افزود: برنامه ما تنها آزادی این زندانیان نیست و با توجه به مذاکراتی که سال گذشته با اداره کل زندان های استان تهران داشتیم، سعی نمودیم در مسیر امور اجتماعی و حمایت از زنان سرپرست خانوار، اقدامات پیشگیرانه انجام دهیم. ضمن اینکه قرار بر این شد تا مادرانی که از زندان رهایی می یابند، اگر در محدوده شهر تهران و بویژه شهرداری منطقه پنج حضور داشته باشند، در راستای اشتغال آنان و توان افزایی این عزیزان تمامی تلاش خود را به کار گیریم.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه ۵ تهران در خصوص چگونگی جمع آوری مبالغ جهت آزادی زندانیان و هزینه آن نیز گفت: برگزاری چنین مسائلی معمولا با یک سری حواشی همراه است و لذا ما تصمیم گرفتیم شماره حساب اداره کل زندان های استان تهران را اعلام کنیم و امسال نیز همین کار را انجام دادیم و لذا مشخص است مبالغی که در این بازه زمانی به این حساب واریز می شود، متاثر از پویش است.

دلبری در خصوص ارزیابی و راستی آزمایی مادران زندانی جهت رهایی از بند گفت: ما در این زمینه در جایگاه اجتهاد قرار نداریم و کارشناسی این امر بر عهده اداره کل زندان های استان تهران است و بر اساس برآورد وضعیت زندانیان و نیز میزان جرایم نقدی، این مساله مورد بررسی قرار می گیرد و البته اولویت ما، ابتدا زندانیان مادر محدود منطقه پنج شهرداری و سپس شهر تهران است.

سیدحسین دلبری در پایان در ارتباط با استقبال و شرایط برگزاری این دوره از پویش گفت: اگرچه کمیت و تعداد مادران زندانی برای رهایی از بند در این پویش مهم است؛ اما ملاک اصلی ما میزان مشارکت و حضور شهروندان بیشتر می باشد تا در پویش حضور یابند. به لطف خدا امسال شاهد همین امر هستیم و مبلغ جمع آوری شده نیز در روز پایانی پویش مشخص خواهد شد.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا