اقتصادیبانک، بورس و بیمه

رشد ۲۹۶ درصدی ارزش بازار بانک ملت در بورس

دانستنی آنلاین: مدیرعامل بانک ملت گفت: ارزش بازار بانک ملت در بورس، با رشد ۲۹۶ درصدی رو به رو شده که این رشد بیش از دو برابر رشد ارزش بازار بانک های بورسی است.

به گزارش پایگاه خبری دانستنی آنلاین٬ محمد بیگدلی در جلسه مجمع عمومی عادی سالیانه این بانک، گزارش عملکرد هیات مدیره را در سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۹۷ قرائت کرد و گفت: بانک ملت در ابتدای سال گذشته، سند چشم انداز افق ۱۴۰۰ خود را در ۹ محور تدوین و بر اساس آن حرکت کرد و تا سال ۱۴۰۰ نیز فعالیت خود را در چارچوب همین سند ادامه خواهد داد.

وی این محورها را شامل سرآمدی در سودآوری پایدار و با کیفیت، بهبود اثربخشی اعتباری، پیاده سازی بانکداری دیجیتال، نقش آفرینی در اقتصاد مقاومتی، مشتری مداری با رویکرد توسعه محصول، بهره گیری از ظرفیت های ارزی، چابک سازی و مهندسی مجدد فرآیندها، تعالی منابع انسانی و ایفای مسوولیت های اجتماعی برشمرد و افزود: با وجود نوسانات شدید نرخ تورم و میزان نقدینگی کشور در سال گذشته و همچنین فراربودن سپرده ها از بانک ها و رشد مضاعف بازارهای موازی، بانک ملت با مدیریت هوشمندانه علاوه بر حفظ منابع پیشین، بیش از ۲۳۰ هزار میلیارد ریال در سال مالی ۹۷ منابع جدید جذب کرده است.

وی با اشاره به رشد ۱۸ درصدی سپرده های بانک ملت در سال ۹۷ همچون سال ۹۶، تاکید کرد: با این وجود، سهم سپرده های غیرهزینه زا از کل سپرده ها از ۲۲ درصد در سال ۹۶ به ۲۹ درصد در سال ۹۷ افزایش یافته است.

به گفته وی، با تشکیل کمیته مدیریت هزینه و همدلی و همراهی کارکنان بانک ملت در اجرای تصمیمات این کمیته، ضمن رعایت نرخ های مصوب بانک مرکزی در جذب منابع، سپرده های غیرهزینه زای این بانک ۵۷.۷ درصد و سپرده های هزینه زا ۸ درصد نسبت به سال ۹۶ افزایش یافته ضمن این که رشد سپرده ها بیانگر روان بودن فرآیندها و نشانه اعتماد عمومی به این بانک است.

مدیرعامل بانک ملت، با بیان این نکته که ساختار و سازماندهی منابع این بانک به گونه ای است که یکی از باکیفیت ترین منابع نظام بانکی کشور را در اختیار دارد، ادامه داد: در پی اتخاذ سیاست مدیریت هزینه و با اقدامات صورت گرفته درحوزه مدیریت نقدینگی، قیمت تمام شده پول در این بانک طی سال گذشته ۱.۷۵ درصد و قیمت بهره ای پول ۲.۰۲ درصد کاهش یافته است.

وی به آینده پژوهی بانک ملت در حوزه جذب منابع اشاره کرد و افزود: تمرکز نکردن بر جذب منابع گران قیمت، این امکان را برای بانک فراهم آورده است که با جذب سپرده های کوتاه مدت، از تغییر رویکرد سود روزشمار به ماه شمار، بیشترین بهره را ببرد.

بیگدلی، تاکید کرد: بانک ملت با هدف کاهش قیمت بهره ای پول، نسبت سپرده های غیرهزینه زای خود را به میزان ۷ درصد نسبت به سال ۹۶ کاهش داده و از سوی دیگر با وجود حفظ پایداری منابع مورد نیاز خود، سپرده های مدت دار خود را به سمت سپرده های کم هزینه سوق داده که اثرات آن در قیمت تمام شده پول مشهود است.

وی با اشاره به جایگاه رقابتی بانک ملت در بین بانک های تجاری بزرگ، از رتبه نخست این بانک در مانده سپرده های جاری، مانده سپرده های ارزی، منابع ارزی، سرانه شعب در جذب سپرده های ریالی و منابع، سرانه پرسنلی در جذب چهارسپرده و سهم درصد سپرده های غیرهزینه زا خبر داد و گفت: در عین حال بانک ملت در حجم سپرده های ریالی، مانده کل مصارف و مانده کل منابع نیز رتبه دوم را از آن خود کرده است.

مدیرعامل بانک ملت، از رشد ۸ درصدی نسبت دارایی های مولد به کل دارایی های این بانک در سال گذشته خبر داد و افزود: این نسبت در سال ۹۶ معادل ۷۷ درصد بوده که در سال ۹۷ به ۸۳ درصد افزایش یافته و این امر ناشی از ایجاد ساز و کار مناسب برای وصول مطالبات و برگرداندن بخشی از دارایی های منجمد به چرخه دارایی های مولد و همچنین فروش اموال و سرمایه گذاری های مازاد بانک است.

وی با تاکید بر این نکته که در سال گذشته ۱۹ آگهی فروش سهام شرکت های بورسی و ۳۵ آگهی فروش شرکت های غیربورسی منتشر شده که نشانگر اهتمام بانک ملت به فروش و چابک سازی دارایی ها است، اضافه کرد: این بانک در سال ۹۷ معادل ۷۱۱ فقره املاک و سهام خود را به مبلغ بیش از ۱۵ هزار میلیارد ریال به فروش رسانده که از لحاظ تعداد نسبت به سال ماقبل، ۳۳ درصد و از لحاظ مبلغ ۲۴ درصد رشد داشته است.

بیگدلی با اشاره به این نکته که در سال گذشته تعداد روزهای معاملاتی کل بازار بورس ۲۴۳ روز بوده که از این زمان، ۲۲۲ روز نماد بانک ملت باز بوده است، اضافه کرد: تعداد سهام معامله شده این بانک با ۱۰۷۶ درصد رشد به ۲۴ میلیارد و ۸۶۵ میلیون سهم رسیده ضمن این که قیمت سهام نیز تا قبل از مجمع ۳۲۸ درصد و سود هر سهم نیز نسبت به سال ماقبل ۱۹۵۱ درصد بیشتر شده است.

وی تاکید کرد: با ارسال به موقع گزارش های مالی به سازمان بورس و اوراق بهادار، سهام بانک ملت از قابلیت نقدشوندگی مناسبی برخوردار بوده است ضمن این که از لحاظ دارا بودن دارایی های ارزی مناسب، بالاترین سود تسعیر در بین بانک های بورس متعلق به این بانک بوده است.

بیگدلی، جمع مطالبات وصول شده بانک ملت را در سال گذشته، ۷۷ هزار و ۱۹۷ میلیارد ریال خواند و گفت: جمع درآمدهای کارمزدی بانک نیز حدود ۱۶ هزار میلیارد ریال بوده است که نسبت به سال ماقبل ۸ درصد افزایش را نشان می دهد.

وی تصریح کرد: با تشکیل ستاد مدیریت هزینه در بانک و کنترل هزینه های اداری، با وجود افزایش افسارگسیخته تورم در سال گذشته، با افزایش درآمدهای غیرمشاع، نسبت هزینه های غیرعملیاتی به درآمدهای غیرمشاع بانک ملت، ۵۷ درصد کاهش یافته ضمن این که نرخ موثر سپرده های هزینه زا به میزان ۲.۶ درصد کمتر شده است که این روند در سال ۹۸ نیز ادامه دارد.

بیگدلی خاطرنشان کرد: با کاهش نرخ موثر سپرده های هزینه زا از ۱۵.۵ درصد به ۱۲.۹ درصد در بانک ملت، نسبت سود پرداختی به درآمدهای مشاع با کاهش ۷ درصدی رو به رو شده است.

وی به رشد ۱۱۵ درصدی مصارف ارزی و رشد ۳۱ درصدی مصارف ریالی و همچنین رشد ۶۷ درصدی جمع مصارف بانک ملت در سال گذشته اشاره کرد و اظهار داشت: نسبت مطالبات به خالص تسهیلات غیردولتی بانک نیز از ۱۰.۸ درصد در سال ۹۶ به ۶.۹ درصد در سال ۹۷ کاهش یافته که نشان دهنده رشد ۳۶ درصدی در این زمینه است. در عین حال در صورت لحاظ کردن کل تسهیلات اعم از دولتی و غیردولتی، این نسبت به کمتر از ۵ درصد کاهش خواهد یافت.

مدیرعامل بانک ملت، اخذ گواهینامه بین المللی سیستم مدیریت امنیت اطلاعات، طراحی و توسعه نظام تجزیه و تحلیل داده ها، تدوین ابتکارات بهبود دیجیتال مشتریان، تدوین استراتژی رسانه اجتماعی بانک ملت، طراحی نقشه راه فرهنگ دیجیتال بانک ملت، آموزش و توسعه سرمایه انسانی دیجیتال و ایجاد و توسعه پلتفورم و زیرساخت های مرتبط را از مهم ترین برنامه ها و اقدامات بانک ملت در توسعه و تعمیق بانکداری دیجیتال عنوان کرد و گفت: این بانک از طریق مشارکت در تقویت بخش واقعی اقتصاد و همچنین تقویت استحکام مالی بانک در اقتصاد مقاومتی نقش آفرینی کرده است.

وی تامین مالی پروژه پالایشگاه بیدبلند، تامین مالی پروژه گازرسانی سراسری خط لوله ۶، ۹ و ۱۱، تامین مالی مهدی کلینیک بیمارستان امام خمینی، تامین مالی پالایشگاه آبادان، تامین مالی شهرداری شیراز و… را از جمله موارد مشارکت بانک ملت در پروژه های بزرگ ملی عنوان کرد و گفت: افزایش سهم تسهیلات اعطایی به بخش تولید محصولات کشاورزی و همچنین کسب و کارهای نوآور وSMEها، حمایت از کالاهای ایرانی، حمایت از تولیدکنندگان دارای مزیت اقتصادی در تولید و حمایت از ایجاد اشتغال از طریق تامین مالی شرکت های نوپا و دانش بنیان از اقدامات بانک ملت در زمینه مشارکت در تقویت بخش واقعی اقتصاد است.

بیگدلی، به رشد ۵۴درصدی دارایی ها، رشد ۵۰ درصدی بدهی ها و رشد ۲۶۱ درصدی حقوق صاحبان سهام بانک ملت در سال گذشته اشاره کرد و گفت: عامل اصلی رشد ۵۴ درصدی دارایی های بانک نسبت به سال ماقبل، رشد دارایی های مولد نظیر تسهیلات دولتی و غیردولتی، تسهیلات بین بانکی و تسعیر دارایی های ارزی و عمده افزایش در بخش بدهی ها نیز مربوط به افزایش ۱۱۲ درصدی در جذب سپرده های غیرهزینه زا و تسعیر بدهی های ارزی است.

به گفته وی، کل درآمدهای بانک ملت نیز ۴۴ درصد و سود خالص این بانک نیز ۱۹۵۱ درصد رشد داشته است ضمن این که با وجود تورم، با مدیریت مناسب، کل هزینه های بانک نسبت به سال ۹۶ نیم درصد افزایش را نشان می دهد.

مدیرعامل بانک ملت به رشد ۸۰۸ درصدی بازده حقوق صاحبان سهام، رشد ۱۳۳۳ درصدی بازده دارایی ها و رشد ۱۲۶ درصدی خالص تراز عملیاتی این بانک اشاره کرد و افزود: کاهش نرخ موثر سود پرداختی به سپرده ها، خالص تراز عملیاتی بانک را با رشدی ۱۲۶ درصدی رو به رو کرده است.

وی با بیان این نکته که نسبت کفایت سرمایه بانک ملت از ۱.۴ درصد در سال ۹۶ به ۵.۲ درصد در سال ۹۷ افزایش یافته است، ادامه داد: بانک های مشمول اصل ۴۴ قانون اساسی تا پایان سال ۱۴۰۳ و سایر بانک ها تا سال ۱۴۰۱ مهلت دارند که این نسبت را به ۸ درصد برسانند که بانک ملت زودتر از مهلت تعیین شده، این امر را محقق خواهد کرد.

بیگدلی پیشنهاد افزایش سرمایه در سال جاری از محل سود حاصل از تسعیر، فروش سهام شرکت ها و املاک با توجه به وضعیت مطلوب بازار سرمایه، بهبود ساختار ترازنامه، استمرار روند بهبود قیمت تمام شده پول، تسهیل در فرآیند اعطای تسهیلات، حمایت هوشمندانه از رونق تولید و صادرات، ایجاد مزیت رقابتی پایدار در حوزه فناوری اطلاعات و ابزارهای بانکداری الکترونیک، بهینه سازی پوزیشن ارزی، مدیریت وصول مطالبات غیرجاری، پیاده سازی بانکداری دیجیتال و همچنین تامین سرمایه حدود ۳۰ هزار میلیارد ریال اوراق منفعت سلف برای حوزه نفت را از جمله برنامه های آتی بانک ملت برشمرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا