اقتصادیصنعت و تجارت

خیز برای صادرات غیرنفتی به ۱۵ کشور همسایه

دانستنی آنلاین: معاون طرح و برنامه وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه امسال اولویت این وزارتخانه تمرکز بر صادرات به ۱۵ کشور همسایه ایران است، گفت: در بدترین شرایط تحریم می‌توان ارتباط تجاری خود را با این کشورها حفظ کرد.

به گزارش پایگاه خبری دانستنی آنلاین، سعید زرندی در مراسم گرامیداشت روز ملی صنعت و معدن در محل نمایشگاه دائمی بین المللی مشهد با بیان اینکه پارسال مجموع صادرات ایران به این کشورها ۲۳ میلیارد دلار بود که عدد کوچکی است، افزود: براساس آمارها، فقط ۲ درصد از واردات ۱۵ کشور همسایه با ۶۰۰ میلیون نفر جمعیت به ایران اختصاص دارد.

وی اضافه کرد: برای تمرکز بر توسعه صادرات به ۱۵ کشور همسایه به ویژه صادرات غیرنفتی، نشست های توجیهی خود را با استان های مرزی آغاز کرده ایم که یکی از این استانها خراسان رضوی است تا بتوان از طریق این استان صادرات به کشورهای آسیای میانه را افزایش داد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: سالهاست که اقتصاد ایران با تحریم آشناست اما با وجود این، پارسال تحریم ها تکانه شدیدی در اقتصاد کشور به ویژه صنعت به وجود آورد که هم اینک از شدت آن کاسته شده است.

زرندی اضافه کرد: در سال ۱۳۹۱ نیز تحریم ها اثر زیادی بر روی صنعت به ویژه خودروسازی و صنایع شیمیایی گذاشت اما از تاثیر تحریم در سال بعد از آن کاسته شد و هم اینک دوباره تجربه آن سالها در صنعت کشور در حال تکرار است.

وی ادامه داد: پارسال با اینکه تحریم اثر زیادی بر صنعت کشور گذاشت اما وضعیت به وجود آمده، مدیریت شد و موفق شدیم بر بروز بسیاری از مسائل در این حوزه غلبه کنیم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه امسال هفت برنامه محوری برای رشد اقتصاد توسط این وزارتخانه تدوین شده است افزود: در این راستا باید صنعت کشور به سمت تولید هایتک و دانش بنیان پیش رود و از مشکلات و مسائل حاشیه ای آن مثل بیمه و مالیات کاسته شود.

زرندی تاکید کرد: باید براساس برنامه آمایش سرزمینی هر استان، صنایعی که می توانند پیشران توسعه باشند، شناسایی و برای توسعه آنها برنامه ریزی شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: آیین نامه ای توسط این وزارتخانه تدوین شده که براساس آن سرمایه گذاران و کارآفرینان رتبه بندی می شوند تا از این طریق، سرمایه گذاران و کارآفرینان موفق و باتجربه تکریم شده و در مواجهه با فرایندهای اداری و برخورداری از تسهیلات و امتیازات، شرایط بهتری داشته باشند.

زرندی کاهش تصدی گری را از دیگر اقدامات وزارت صمت دانست و افزود: طی نشستی که با مدیران سازمان های صنعت، معدن و تجارت هفت استان در وزارتخانه برگزار شد مقرر گردید برخی از وظایف جاری این سازمان ها به خانه های صنعت، معدن و تجارت استانها واگذار شود و صدور برخی مجوزها نیز با محوریت این تشکل انجام گیرد.

وی اضافه کرد: هم اینک نیز برگزاری شورای معادن، کارگروه های تسهیل و رفع موانع تولید و کارگروه تنظیم بازار در استانها با محوریت بخش خصوصی و مدیریت استاندار برگزار می شود که نشان از کاهش تصدی گری وزارت صنعت، معدن و تجارت دارد.

زرندی با بیان اینکه سال ۹۸ باید زمان تعمیق و تقویت تولید داخل باشد افزود: در این راستا لازم است همه واحدهای تولیدی نیازهای خود را اعلام کنند تا نیازها مشخص و برای تامین آن با کمک دانشگاه ها و شرکتهای دانش بنیان اقدام شود ضمن اینکه ۲۸ تیرماه نمایشگاه “نیازهای صنعت” در تهران برگزار می شود تا کمکی به شناسایی این نیازها شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا