اقتصادیجهانسیاست خارجیسیاسی

توقیف کشتی انگلیسی و جهش قیمت نفت

دانستنی آنلاین/ فرهاد اسماعیلی: زمانی که روابط عمومی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرد که عصر جمعه ۲۸ تیر٬ یک فروند نفتکش  انگلیسی با نام” “stena impero” هنگام عبور از تنگه هرمز به علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین المللی دریایی بنا به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، توسط یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه توقیف شد. نفتکش مذکور پس از توقیف به ساحل هدایت و برای سیر مراحل قانونی و بررسی های لازم تحویل سازمان بنادر و دریانوردی شد.

این خبر با واکنش های زیادی روبرو شد٬ اما شبکه العالم دلایل توقیف این کشتی را اینگونه ذکر کرد: نفتکش انگلیسی بدلیل ایجاد آلودگی محیط زیست و به درخواست سازمان بنادر و کشتیرانی و با حکم قضایی توسط نیروی دریایی سپاه توقیف شده است.

نفتکش انگلیسی بر خلاف قوانین و مقررات دریانوردی دستگاه موقعیت یاب خود را خاموش کرده و بر خلاف رویه جاری، به جای حرکت در مسیر ورودی خلیج فارس در تنگه هرمز، از مسیر خروجی در جنوب در حال ورود بود که احتمال ایجاد حادثه و تصادف با کشتی‌ها را بالا می‌برد. کشتی انگلیسی Stena Impero همچنین به هیچکدام از تذکرات داده شده نیز توجهی نکرده است.

تشکیل جلسه اضطراری دولت انگلیس

کمیته اضطراری دولت انگلیس بعد از آنکه یک نفتکش این کشور توسط ایران توقیف شد، تشکیل جلسه اضطراری داد.

بیانیه شرکت انگلیسی درباره توقیف نفتکش

در بیانیه شرکت انگلیسی مالک کشتی استنا ایمپنو آمده که نفتکش ۲۳ خدمه دارد و گزارشی مبنی بر آسیب رسیدن به آنها منتشر نشده است.

این شرکت مدعی شده که قایق ها و بالگردی در تنگه هرمز به نفتکش نزدیک شدند در زمانی که در آبهای بین‌المللی بوده است.

استنا ایمپرو مدعی شده که در حال حاضر قادر به برقراری تماس با کارکنان نفتکش نیست.

حضور ۵ روس در خدمه کشتی

رسانه های روسیه نیز از حضور چند شهروند این کشور در بین خدمه کشتی توقیف شده انگلیسی در تنگه هرمز خبر دادند.

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر، مقامات شرکت انگلیسی استنا ایمپرو می گویند که در کشتی توقیف شده از سوی ایران، ۲۳ خدمه از کشورهای مختلف فعالیت می کنند.

این مقامات به خبرگزاری ریانووستی روسیه گفته اند که این افراد از شهروندان هند، لتونی، فیلیپین و روسیه هستند.

فدراسیون بین المللی کارگران صنعت حمل و نقل نیز اعلام کرده است که از بین خدمه این کشتی انگلیسی ۱۰ شهروند هندی ۵ روس و یک نفر اهل لتونی هستند.

کشتی المصدر توقیف نشده است

چند ساعت پس از توقیف کشتی انگلیسی٬ برخی رسانه ها از توقیف دومین کشتی توسط ایران خبر دادند.

آنها مدعی شده‌اند که یک نفتکش دیگر، متعلق به کشور لیبریا در شرق آفریقا که به مقصد عربستان در حال حرکت بوده ناگهان به سمت سواحل ایران تغییر مسیر داده است.  نام این نفتکش “مصدر” بوده و پرچم کشور لیبریا را دارد و تحت مدیریت یک شرکت انگلیسی است.

مقامات دفاعی آمریکا توقیف دومین کشتی بریتانیایی به نام مصدر را توسط نیروهای سپاه مورد تایید قرار دادند اما رسانه ها از سوی منابع اگاه نوشتند که تنها کشتی توقیف شده از سوی جمهوری اسلامی ایران، نفت کش انگلیسی “استینا ایمپرو” بوده و کشتی مصدر توقیف نشده است.

بر اساس این گزارش، کشتی مصدر در چارچوب ماموریت جاری گشتی‌های نیروهای مسلح در منطقه خلیج فارس صرفا نسبت به ضرورت دریا نوردی بی ضرر و رعایت مقررارت زیست محیطی توجیه شده و ادامه مسیر داده است.

واکنش های جهانی

وزیر امور خارجه انگلیس از توقیف نفتکش انگلیسی توسط ایران در خلیج فارس ابراز نگرانی شدید کرد.

جرمی هانت گفت: از توقیف دو نفتکش در تنگه هرمز توسط ایران به شدت نگران هستیم و لندن تمام تلاش خود را برای آزادی این دو نفتکش به کار خواهد بست.

تایید توقیف کشتی انگلیسی توسط کاخ سفید

گرث مارکیس سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا نیز گفت: کاخ سفید از گزارش های مبنی بر توقیف یک نفت کش انگلیسی در خلیج فارس آگاه است.

وی افزود: این حادثه دومین رویدادی است که ایران در یک هفته اخیر دارایی های انگلیس را مورد هدف قرار می دهد.

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا مدعی شد که ایالات متحده برای دفاع از امنیت و منافع در برابر رفتارهای بدخواهانه ایران متعهد به همکاری با متحدان و شرکای خود است.

ترامپ: با مقام های لندن صحبت می کنم

دونالد ترامپ٬ رئیس جمهوری آمریکا نیز جمعه شب در واکنش به توقیف کشتی انگلیسی گفت که با مقام های لندن در این مورد صحبت خواهد کرد.

وی در صفحه رسمی اش در توئیتر نوشت: ما شنیدیم که یکی دو نفتکش از سوی ایران توقیف شده است.

ترامپ مدعی شد که ایران چیزی جز دردسر نیست و افزود: در این باره (توقیف نفتکش) با انگلیس صحبت خواهد کرد.

ترامپ خطاب به مقام های انگلیسی افزود: شما خواهید فهمید که سخنان من درباره ایران درست بوده است.

کشتی انگلیسی امنیت تردد کشتیرانی را به خطر انداخته بود

یک مقام مطلع در سازمان بنادر و دریانوردی گفت: نفتکش انگلیسی استینا ایمپرو به علت عدم رعایت قوانین بین‌المللی در انتخاب مسیر ورود به تنگه هرمز و به خطر انداختن امنیت تردد کشتیرانی و برخی تخلفات دیگر با درخواست این سازمان به سمت آب‌های ایران هدایت شده است.

به گزارش ایسنا، یک مقام مطلع در سازمان بنادر و دریانوردی گفت: کشتی نفتکش انگلیسی با نام “استینا ایمپرو” با عدم رعایت اصل عبور بی ضرر از تنگه هرمز، امنیت تردد کشتیرانی در این منطقه را به خطر انداخت.

نفتکش انگلیسی بر خلاف قوانین بین المللی از مسیر خروجی وارد تنگه هرمز شد و با خاموش کردن سیستم A.I.s کشتی که اقدامی خطرناک محسوب می شود به هیچ یک از اخطارهای ارایه شده توجه نکرد.

این مقام مطلع خاطر نشان ساخت: علاوه بر موارد ذکر شده، این کشتی با وارد کردن پسماند نفت موجود در مخازن خود موجب ایجاد آلودگی شدید و لطمه زدن به محیط زیست خلیج فارس به عنوان یک دریای بسته شده است.

بدلیل تخلفات متعدد این شناور،سازمان بنادر و دریانوردی جمهوری اسلامی ایران بر اساس وظایف قانونی خود طی درخواستی از نیروی دریایی سپاه خواستار توقیف و هدایت این شناور به اسکله سازمان بنادر و کشتیرانی شد که این درخواست با حضور و اقدام به موقع شناورهای سپاه انجام گردید.

این مقام مسئول گفت: کشتی نفتکش” استینا ایمپرو” به سازمان بنادر و دریانوردی تحویل داده شده و بررسیهای قانونی در مورد تخلفات آن بزودی آغاز می شود.

افزایش قیمت نفت

پس از توقیف کشتی انگلیسی توسط ایران٬ قیمت نفت برنت به یک باره بیش از دو دلار افزایش پیدا کرد.

کارشناسان معتقدند با بالا گرفتن تنش میان ایران مو انگلستان به دلیل توقیف این کشتی و دخابلت آمریکا در این موضوع٬ باید منتظر افزایش قیمت نفت طی چند روز آینده باشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا