راه و شهرسازی

باید منطقه ۲۱ را از معبر به مقصد تغییر دهیم

منطقه ۲۱ شهرداری تهران از غربی‌ترین مناطق تهران است.این منطقه در امتداد و جنوب منطقه ۲۲ ودر جنوب اتوبان تهران-کرج و در غرب مناطق ۹ و ۵ می‌باشد.وجود چشمه آب در محل فعلی شهرک انصار و کاروانسرای سنگی در وردآورد در قدیم و بعدها شهرک ویلایی کارکنان شرکت نفت در تهرانسر باعث بوجود آمدن اولین جمعیت‌های شهری در منطقه ۲۱ میباشند. همچنین دسترسی خوب تمام محلات منطقه به اتوبانها باعث توسعه بیشتر آن گردیده است.مجاورت با پارک جنگلی چیتگر و نزدیکی دریاچه خلیج فارس هم امکانات تفریحی را برای مردم منطقه فراهم کرده است.

[av_hr class=’short’ height=’50’ shadow=’no-shadow’ position=’center’ custom_border=’av-border-thin’ custom_width=’50px’ custom_border_color=” custom_margin_top=’30px’ custom_margin_bottom=’30px’ icon_select=’yes’ custom_icon_color=” icon=’ue808′ font=’entypo-fontello’ admin_preview_bg=” av_uid=’av-mfu9a4′]

رضا رجب زاده متولد ۱۳۵۹ در سال ۷۷ با رتبه۱۳وارد دانشگاه تهران شد و در رشته مهندسی معماری به تحصیل پرداخت و در سال شهردار منطقه 21۸۱فعالیت خود را درحوزه صنعت آغازوپس از ورود به شهرداری  در شهرسازی به فعالیت خود ادامه داد ودرادامه عنوان شهردار ناحیه و معاون منطقه و معاون استاندار را در کارنامه خود داردوی درحال حاضر شهردارمنطقه ۲۱ است.

 برای بررسی مهم ترین دغدغه های مردم این منطقه و فرصت و چالش های موجود«رسانه مسئولیت اجتماعی» با شهردارمنطقه۲۱ آقای مهندس رضا رجب زاده گفت وگو کرده که در ادامه ماحصل این گفت وگو را می خوانید:

*مهم ترین چالش ها و فرصت های مدیریت منطقه بیست و یک تهران چیست؟

در موضوع پروژه های منطقه بیست و یک بنده یک شعار دارم که براساس ظرفیت های منطقه انتخاب شده است.شعار بنده این است که باید منطقه بیست و یک را از معبر به مقصد تبدیل کنم.منطقه بیست و یک ورودی غربی تهران است.از سوی دیگر این منطقه همجوار با شهرستان های شهر قدس و شهریار است.در این منطقه سه اتوبان وجود دارد که یکی مرز مشترک ماست و دو اتوبان دیگر در منطقه ما قرار دارد.بنده این مسیر رفت و آمد را یک قابلیت برای منطقه بیست و یک می دانم. به صورت کلی ترانزیت برای هر شهر و منطقه دارای اهمیت است.این قابلیت از یک طرف می تواند برای ما ترافیک،آلودگی هوا و تصادف به همراه داشته باشد و از سوی دیگر سبب توسعه و رونق شود.ما در جلساتی که برگزار کردیم تلاش داریم روی فرایندی کار کنیم که منطقه بیست و یک به عنوان یک منطقه پیشران اقتصادی و اجتماعی شناخته شود.امروز مرکز تهران به عنوان شلوغ ترین،پرتراکم ترین و نامناسب ترین منطقه تهران است.این در حالی است که کارخانه ها،خودروسازان، تولید کنندگان لوازم خانگی،توزیع کنندگان لوازم بهداشتی و بسیاری از مواد غذایی در این منطقه تولید می شود.به نظر من منطقه بیست و یک بهترین منطقه برای مراکز خرید است.

*چرا این منطقه دارای چنین ظرفیتی است؟

این منطقه می تواند شرایطی را فراهم کند که یک خانواده برای خرید خود با تنوع زیاد و قیمت مناسب بتواند برای خرید به این منطقه مراجعه کنندو با مشکلی به نام ترافیک نیز مواجه نشود.تا سال آینده یک موزه خودرو که متعلق به بنیاد مستضعفان است در منطقه بیست و یک افتتاح خواهد شد.در این موزه خودروهای ارزشمند از بعد تاریخی وجود خواهد داشت که برخی از آنها نمونه ای در جهان ندارد و تنها در ایران منطقه در معرض عموم قرار خواهد گرفت.بنده معتقدم حوزه گردشگری می تواند اقتصاد ایران را متحول کند.ایران دهمین کشور از نظر آثار تاریخ و پنجمین کشور از نظر طبیعی در جهان است. این ظرفیت بسیار بالایی است که در ایران وجود دارد.این در حالی است که زیرساخت های لازم برای درآمدزایی از صنعت گردشگری در کشور وجود ندارد. بدون تردید منطقه بیست و یک می تواند زیر ساخت یک منطقه گردشگری در شهر تهران را فراهم کند.اگر ما بتوانیم این منطقه معبر را به عنوان مقصد تبدیل کنیم در توسعه پایدار شهری گام مهمی برداشته ایم.مدیریت شهری این منطقه با پروژه های جاری از یک طرف و با پروژه های بلند مدت از طرف دیگر مواجه است.به همین دلیل ما برای پروژه های بلند مدت خود دارای استراتژی هستیم.

برنامه شما برای منطقه بیست ویک به عنوان منطقه صنعت – سکونت و تقویت موضوع صنعت چیست؟

مهم ترین مشکلات صنایع در حوزه های بازرگانی و صنایع است که زیاد با ما مرتبط نیست. هر چند اگر ارتباطی در این زمینه وجود داشته باشد ما با افتخار در این زمینه همکاری خواهیم کرد.یکی از برنامه های ما برای تقویت صنعت ساده سازی فرایند ساخت و ساز آنها  توسط شهرداری است. به همین دلیل نیز ما افرادی را در این زمینه مشخص کرده ایم که با تکریم با این افراد برخورد کنند و زمینه کار آنها را تسهیل کنند.در زمینه مسئولیت اجتماعی نیز ما با این افراد جلساتی برگزار کردیم تا دغدغه های حوزه های شهری را با کمک این عزیزان مرتفع کنیم.

برنامه شهرداری برای ادامه پروژه منطقه ای و ملی دو گاز چیست؟

پروژه دو گاز پروژه ای است که برای فاز بعدی اقدامی درباره آن صورت نگرفته بود. ما تاکنون سه جلسه با سرمایه گذار پروژه برگزار کرده ایم.سازمان مشاور نیز طرح هایی درباره نحوه اتصال تهیه کرده که در نهایت به یک جمع بندی برسیم.بدون تردید یکی از مهم ترین برنامه های ما متصل کردن مسیر دو گاز به اتوبان تهران- کرج است. پروژه سه راه شهریار یا باغستان نیزپروژه مهم است که ما ما تاکنون چندین بازدید داشته ایم.بودجه این پروژه استانی است..به احتمال زیاد این پروژه در سال آینده به پایان خواهد رسید و یکی از مشکلات مهم این منطقه که سال ها وجود داشته از بین خواهد رفت.این پروژه به منابع مالی وابسته است و به همین دلیل بنده نمی توانم زمان دقیق پایان پروژه را تعیین کنم

ما برای ارتباط اتوبان تهران کرج به جاده مخصوص با شرکت رفاه مذاکراتی انجام داده ایم که سه راه شیشه مینا را به اتوبان متصل نموده و دسترسی اتوبان تهران را به بزرگراه شهید لشگری تسهیل نموده که امیدواریم استارت اینکار سریعتر زده شود.

*ارزش های اجتماعی محله های تهران چگونه به جنبه های کالبدی هویت می بخشد؟

مناطق مختلف شهر تهران دارای ویژگی های منحصر به فردی هستند.هر منطقه ای به واسطه ویژگی های کالبدی و هویتی مختصات خاص خود را دارد.اگر۳۵۳ محله تهران را رصد کنیم متوجه می شویم که این محله ها دردل خود عناصر هویتمند شهری و اجتماعی دارند.به همین دلیل نگاه واحد به این محلات نسخه شفا بخشی به خصوص در حوزه های فرهنگی و اجتماعی نخواهد بود.ما باید این نکته را درک کنیم که با۳۵۳ موجود متفاوت سروکار داریم.به هر میزان که ما برنامه های خود را موردی و ریز کنیم و براساس شرایط محله ها تصمیم گیری کنیم به همان اندازه میزان موفقیت بیشتری خواهیم داشت.هر محله دارای ارزش های تاریخی،اجتماعی وکالبدی می باشد که ارزشمند است.چرخ توسعه کشور زمانی متعادل خواهد بود که با توسعه متوازن و پایدار همراه شود.این توسعه باید در ابعاد مختلف اجتماعی،اقتصادی،فرهنگی و سیاسی صورت بگیرد.به همین دلیل سخت افزار باید با نرم افزار هماهنگ باشد..

یکی از مطالبات مردم منطقه رسیدگی به وضعیت پروازهای فرودگاه و آلودگی های صوتی و زیست محیطی این قضیه است. برای این مشکل چه طرح و برنامه ای دارید؟

ما به دنبال جلسه با وزیر محترم راه وشهرسازی آقای دکتر اسلامی در این زمینه هستیم.این تصمیم جنبه ملی دارد و تصمیمی نیست که در منطقه گرفته شود. به هر حال این فرودگاه دارای اهمیت است و باید در سطح کلان درباره آن تصمیم گیری کرد.یکی از راهکار ها در این زمینه که می تواند به عنوان نقطه آغاز در نظر گرفته شود تغییر مسیر هواپیماهاست که از مسیری حرکت کنند که نسبت به آسایش مردم منطقه خدشه ایجاد نکند.با این وجود تصمیم گیری در این زمینه باید به صورت کلان گرفته شود هر چند که شهرداری تمام تلاش خود را در این زمینه انجام خواهد داد تا مشکلات مردم در این زمینه از بین برود.

نوشته های مشابه

یک نظر

  1. سلا م اقای شهدار عزیز من همانم که دوبار مزاحمتان شدم با پدرم که در وینچر بود مریضه تور خدا بهمن و بچه هایم که کسی را ندارن عیدی بده خداپشتوپناهتان من شهرونده تهرانسرم اول خدا دومامیدم شمایی انقدر گرفتاری دارم که دستهایم کج شده از بس گاز بلند کردم ریه ام وقلبم داقونه خدا تن سالمبده بشما عیدی به من وپدرم ودختر های بی کسم بدهید سال وسالهای خوبی داشته باشید پدرم گریه میکند میگوید مرا ببر بزار وسط اتوبان ماشین بزنه بمیرم بیمه دیه بگیر بدکاریت را بدهبا گریه گفتم پدر صد بار بمیرم خار پایت نرود شما خیلی انسان تکمیلی هستیددعا میکنم هیچ وقت گرفتار ومریض نشوید درد و دلی بود از خواهر دینی شما خدا نگه دارتان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا