استاندارد و کیفیتاقتصادیصنعت و تجارتمسئولیت اجتماعی

ارائه دانستنی قطعات به رضایتمندی مشتریان می‌انجامد

دانستنی آنلاین/فرهاد اسماعیلی: اطمینان٬ آرامش و کیفیت مقوله ای است که هر مصرف کننده دنبال آن است. در این میان اصالت قطعات خودرو از موضوعاتی است که مورد توجه هر سیستم تولیدی است. چرا که مصرف‌کنندگان به دنبال نام‌های تجاری معتبر و با کیفیت بالا هستند تا بدین صورت بتوانند اطمینان از کیفیت مطلوب کالا در مقابل هزینه‌های پرداختی داشته باشند.

به گزارش پایگاه خبری دانستنی آنلاین٬ این در شرایطی است که وضعیت اقتصادی کنونی که با تحریم ها همراه است و تغییرات و نوسانات قیمت ارز مشکل مضاعف آن است٬ بازار دچار آشفتگی شده است و این آشفتگی فرصتی را برای سودجویان ایجاد کره است تا با کپی بسیار بی کیفیت از محصولات اصلی٬ اقدام به عرضه محصولات تقلبی در بازار کنند که به این صورت سهم بازار را از آن خود کنند. این موضوع علاوه بر ضررهای مالی می تواند جان مردم را نیز به خطر بیاندازد.

امروزه متاسفانه تولید و توزیع کالاهای تقلبی و با کیفیت پایین و بسته بندی های متفرقه کپی شده از روی اصل در بازار خودرو بسیار یافت می شود. با توجه به اینکه تمامی مشتریان امکان بررسی تکنیکی و فنی قطعات یدکی خودرو و تشخیص اصل و تقلبی را ندارند٬ به راحتی مال و جان آنها به خطر می افتد. به طوریکه آمار غیر رسمی سال های گذشته نشان می دهد که بیش از ۵۳ درصد تصادفات منجر به فوت از استفاده قطعات غیر اصل و تقلبی بوده است.

ارایه قطعات استاندارد و خدمات متمایز، که منجر به افزایش رضایت مشتری است، اولین و مهم‌ترین هدف شرکت های تامین قطعات در گروه های خودروسازی ایرانی است. بر همین اساس شرکت ایساکو٬ تامین کننده قطعات یدکی مجموعه ایران خودرو٬ دسترسی آسان مشتریان به قطعات استاندارد و تامین نیاز بازار قطعات یدکی به ویژه قطعات ایمنی و مصرفی که مستقیم با جان و مال مردم سروکار دارد در دست دارد.

نکته مورد توجه در این میان مشخصه و ویژگی قابل تاکید و شناسایی قطعات ایساکو است که بسته‌بندی خاص و هولوگرام آن که روی قطعات درج می شود٬ شاخصه آن است.

اما آنچه مسلم است تشخیص کالای اصلی از تقلبی برای یک مشتری عادی مشکل است. بر همین اساس شرکتهای خودرویی باید با ارائه اطلاعات در این زمینه٬ به یاری مشتریان خود بشتابند تا بتوانند رضایت بیشتر مشتریان را داشته باشند. عنصر کنترل بازار قطعه نیز از دیگر فاکتورهای کمک به مصرف کنندگان است. نکته دیگر اینکه ارائه اطلاعات به مصرف کنندگان علاوه بر اینکه نوعی اموزش محسوب می شود می تواند نوعی مسئولیت اجتماعی شرکتی نیز به شمار بیایید.

توجه به سه فاکتور اطلاعات درباره قطعات یدکی٬ ارائه آگاهی لازم برای تشخیص محصول اصلی از تقلبی و نحوه استفاده صحیح از قطعات و خدمات٬ مولفه های مهم برای افزایش رضاتمندی و وفاداری مشتریان محسوب می شود. این اطلاعات می تواند در قالب دانستنی قطعات به آنها ارائه شود تا مشتری و مصرف کننده بتواند سلامت خودرو و سرنشینان را تامین کند. افزایش سلامت خودرو منجر به رضایت مصرف کننده شده و در نتیجه آن وفاداری مشتریان را افزایش می دهد. از منظری دیگر این موضوع به تبلیغ عمومی در جامعه نیز منجر خواهد شد بدین صورت که هر مشتری راضی و وفادار خود یک مبلغ خوب در جامعه است.

آموزش نیز در این میان نقش عمده ای را بازی می کند. اما آموزش باید در دو جهت فرهنگ افزایی استفاده از قطعات اصلی به جای قطعات تقلبی و نحوه مصرف صحیح از خودرو و قطعات صورت گیرد تا به نکته مثبت رضاتمندی مشتری برسد.

بر همین اساس آگاه سازی مشتری در بحث اصالت قطعات و آشنایی با تشخیص قطعات اصلی از تقلبی و نحوه استفاده صحیح از  قطعات به فروش بیشتر و برندسازی می انجامد.

مزایایی مانند افزایش کارایی و طول عمر خودرو٬‌ ایمنی خودرو و تضمین سلامت سرنشینان٬ جلوگیری از تعمیرات تکراری و کاهش هزینه‌های تعمیراتی٬ کاهش مصرف سوخت با استفاده از قطعات مصرفی استاندارد مثل فیلتر روغن، فیلتر هوا، فیلتر بنزین و افزایش ایمنی عمومی که منجر به سلامت جامعه که یک شاخص رفاه اجتماعی است همه از استفاده قطعات اصلی استخراج می شود.

پس از هر سو که به موضوع قطعات و تامین آن بنگریم به این نتیجه می رسیم که ارائه اطلاعات درباره قطعات و ترغیب مصرف کنندگان به استفاده از قطعات اصلی در قالب دانستنی قطعات می تواند به ارتقاء کیفیت و ارزیابی خودرو نیز کمک کند. بر این اساس رضایت مندی مصرف کننده از کیفیت قطعات به افزایش کیفیت خودرو و بالا رفتن امتیاز در استانداردها و ارتقاء رضایت در نظرسنجی ها و بازرسی ها می انجامد.

البته در تمامی این موارد و حتی ارائه اطلاعات به صورت دانستنی قطعه یک هدف نهفته است و آن افزایش رضایتمندی مشتریان است که رکن اصلی پایداری هر صنعتی محسوب می شوند.

نکته آخر اینکه در جهت اجرای اطلاع رسانی و افزایش سطح آگاهی مشتریان٬ باید مطالب آوزشی به صورت تدریجی و در دوره های مشخص در رسانه های رسمی و شبکه های مجازی که مورد تاییپ مخاطبان و مردم است منتشر شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا