دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو افزود: قراردادهای برخی قطعه سازان امضا شده و بقیه در حال انعقاد قرارداد هستند و در واقع داخلی سازی قطعات حتی شامل یی. سی. یو (کامپیوتر خودرو) و سایر قطعات الکترونیک نیز میشود و هیچ مشکلی در این زمینه نخواهیم داشت.
کمبود نقدینگی مهمترین مشکل قطعه سازان
وی گفت: کمبود نقدینگی مهمترین مشکل پیش روی قطعه سازان می باشد که موضوع سرمایه گذاری را سخت کرده است، زیرا ساخت قالبها، تأمین تجهیزات و ماشین آلات هزینه بر است.
او اضافه کرد: درخواست قطعه سازان از ایران خودرو، تخصیص بودجه جداگانه ای برای این پروژه می باشد که در این زمینه قول مساعد داده شده است.
مازیار بیگلو موضوع تحریمهای سالهای ۹۰ و ۹۱ و خروج پژو از ایران را یادآوری کرده و افزود: در سطح عملیاتی، مشکلات قطعه سازان نسبت به دور گذشته تحریمها کمتر است، زیرا در این زمینه تجربه کسب کرده و بسیاری مواد و قطعات جایگزین را یافتهاند.
وی بیان کرد: یکی از مشکلات اساسی، نحوه عمل نهادهای اجرایی مثل بانک مرکزی و گمرک است، که باید بدانند در شرایط تحریم چگونه اقدام کنند، اما آنها در تصمیم گیریها تعلل می کنند.
مباحث حقوقی ساخت پژو ۳۰۱
دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو درباره مباحث حقوقی ساخت خودروی پژو ۳۰۱ در حالی که شرکت مادر پژو از ایران خارج شده، خاطرنشان کرد: این شرکت فرانسوی باید ابتدا تکلیف خسارت خروج غیرمترقبه خود از بازار کشورمان را مشخص کند و سپس در این زمینه مدعی باشد.
براساس توافق برجام مقرر بود خودرو پژو ۳۰۱ به عنوان دومین محصول شرکت مشترک ایران خودرو و پژو با ساخت داخل بالای ۵۰ درصد تولید شود.
پیشتر «هاشم یکه زارع» مدیرعامل ایران خودرو در حاشیه سومین نمایشگاه بین المللی خودرو تهران در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار اقتصادی ایرنا گفته بود: این خودرو بدون حضور پژو و با توانمندی قطعه سازان و صاحبان دانش فنی ایرانی و همچنین مواد اولیه داخلی تولید خواهد شد.
به گفته این مقام مسئول، تا پایان سال ۹۸ انتظار میرود این خودرو به تولید انبوه برسد.
ایشان افزود: وقتی قرار است خودرویی بدون کمک خارجی تولید شود، به طور قطع بیش از ۷۰ تا ۸۰ درصد به خودکفایی رسیده است.
یکه زارع، درباره قطعه ایی. سی. یو (ECU) یا همان کامپیوتر خودرو نیز گفت: در این زمینه با کمک استادان دانشگاهها و افراد صاحب دانش فنی، در ایران خودرو اقدامهای خوبی در حال انجام است.