مقایسه لندکروز ۲۰۲۲ با پژو ۲۰۶
دانستنی اقتصاد: چندی پیش مصاحبهای از مصطفی میرسلیم، نماینده مخالف واردات خودرو در مجلس، منتشر شد که او بدون اینکه نشانههایی از شوخی در کلام و ظاهرش باشد، ادعا میکند که «پژو ۲۰۶ با تویوتا لندکروز هیچ تفاوتی ندارد.».
به گزارش دانستنی اقتصاد: بسیاری عقیده دارند که میرسلیم، به عنوان یکی از حامیان خودروسازان داخلی، بدون شک از مزایایی مزایا و آپشن های خودروی تویوتا لندکروز اطلاع دارد. اما آنچه که او نمی داند، تفاوت های این خودرو با پژو ۲۰۶ است، چرا که گمان نمی رود ایشان و دوستانشان تاکنون لذت رانندگی با پژو ۲۰۶ و یا پراید را تجربه کرده باشند. به همین دلیل تصور می کنند که خودروهایی که مردم مجبور به خرید آنها هستند، تفاوت چندانی با خودروهایی که خودشان استفاده می کنند، ندارد.
البته دیدگاه میرسلیم به دو خودوری لندکروز و پژو ۲۰۶ نمونه ای است از دیدگاه افرادی چون او به تمام مسائل جامعه .. به طور مثال از نگاه امثال ایشان، زندگی با درآمد ماهانه ۱۰۰ میلیون تومان تفاوتی با زندگی با درآمد ماهانه ۷ میلیون ندارد و یا آنکه مصرف گوشت گوسفندی با مصرف اسکلت مرغ تفاوتی با هم ندارد، چرا که هر دو شکم را سیر می کنند.
البته نباید فراموش کنیم که خودوری تویوتا لندکروز در یک مورد شباهت زیادی با پژو ۲۰۶ دارد و آن عدم توانایی مردم در خرید هر دوی آنها است. در واقع به لطف تلاش های شبانه روی دولت مردمی و مجلس انقلابی، نه تنها دیگر کسی قادر به خرید پژو ۲۰۶ نیست، بلکه داشتن یک آهن پاره ای به نام پراید نیز آرزوی بسیاری از مردم شده است، چه رسد به یک خدوری استاندارد مانند لندکروز.
حال برای آنکه آقای میرسلیم و دیگر همفکران ایشان، اندکی با تفاوت های دو خودروی لندکروز و پژو ۲۰۶ آشنا شوند، تصمیم داریم پژو ۲۰۶ تیپ ۳ پانوراما که جدیدترین مدل در حال تولید است را با تویوتا لندکروز شش سیلندر ۲۰۲۲ (VXR) مقایسه کنیم. خودرویی که هر ساله با معرفی مدل جدید آن، صنعت خودروهای آفرودی دگرگون میشود.
مقایسه پژو ۲۰۶ تیپ ۳ پانوراما و تویوتا لندکروزر ۲۰۲۲ (VXR)
پژو ۲۰۶ پانوراما اخیرا در سبد محصولات ایران خودرو قرار گرفته که یک هاچبک جمع و جور شهری به حساب میآید. در مقابل، تویوتا لندکروز، یک هیولای شش سیلندر تمامعیار است. در اینکه دو خودروی مذکور کاملا از همدیگر متفاوت هستند، شکی نیست و مقایسه آنها با یکدیگر چندان منطقی به نظر نمیرسد. اما در این گزارش مقایسهای بین دو محصول صورت گرفته تا مشخص شود مخالفان واردات با چه استدلالهایی مانع ورود خودروهای خارجی به کشور شدهاند.
مشخصات فنی
پژو ۲۰۶ تیپ ۳ پانوراما از پیشرانه TU3 تیپ ۲ استفاده میکند که قادر به تولید ۷۵ اسب بخار قدرت و ۱۱۸ نیوتنمتر گشتاور است.
در مقابل تویوتا لندکروز ۲۰۲۲ از یک پیشرانه ۳.۵ لیتری شش سیلندر ۲۴ سوپاپ تویین توربو بهره میبرد که توانایی تولید ۴۰۹ اسب بخار قدرت و ۶۵۰ نیوتنمتر گشتاور است.
این خودرو با وجود ۱۵۲۵ کیلوگرم وزن بالاتر از پژو ۲۰۶ و ابعاد بسیار بزرگتر، شتابی برابر با ۶.۷ ثانیه دارد که ۷.۴ ثانیه بیشتر از شتاب صفر تا ۱۰۰ پژو است.
طراحی ظاهری
پژو ۲۰۶ تیپ ۳ پانوراما از همان طراحی ۲۰ سال پیش ۲۰۶ های اولیه بهره میبرد. این خودرو دارای ۳۸۳۵ میلیمتر طول، ۱۶۵۲ میلیمتر عرض و ۱۴۲۶ میلیمتر ارتفاع است. همچنین رینگهایی که در آن استفاده شده از نوع ۱۴ اینچی آلومینیومی است.
از طرف دیگر تویوتا لندکروز در مدل ۲۰۲۲، طراحی اتاق و پلتفرم را بهکلی دگرگون کرده است. با وجود تغییرات کامل در بدنه شاسی، ابعاد آن تفاوت آنچنانی با نسلهای قبلی ندارد. بهطوری که دارای ۴۹۸۵ میلیمتر طول، ۱۹۸۰ میلیمتر عرض و ۱۹۴۵ میلیمتر ارتفاع است. رینگهایی که شرکت تویوتا برای این مدل درنظر گرفته، از نوع آلومینیومی ۱۸ اینچی است.
بنابراین لندکروز ۲۰۲۲ بیش از یک متر طول، ۳۳ سانتیمتر عرض و ۵۲ سانتیمتر ارتفاع بیشتری نسبت به پژو ۲۰۶ دارد.
طراحی داخلی
با ورود به کابین پژو ۲۰۶ تیپ ۳ پانوراما، با همان داشبورد خشک و قدیمی روبه رو میشویم که هیچ امکانات خاص و جذابی ندارد.اما در داخل کابین تویوتا لندکروز ۲۰۲۲، اولین چیزی که توجه شما را جلب میکند، نمایشگر ۱۲.۳ اینچی وسط داشبورد است. کنسول بسیار بزرگ میانی بههمراه دکمههای فیزیکی (غیر لمسی)، و جنس و کیفیت ساخت کابین، شمارا به وجد میآورد.
طراحی داخلی پژو ۲۰۶
طراحی داخلی لندکروز
آپشنها و امکانات رفاهی
در بخش آپشنها، خودروی ۲۰۶ تیپ ۳ پانوراما با وجود اینکه اخیرا معرفی شده، واقعا چیزی برای معرفی و تعریف ندارد. تنها آپشن جذاب این خودرو، میتواند سقف شیشهای یا به اصطلاح پانارومای آن باشد.از طرفی، در لندکروز ۲۰۲۲ تیپ (VXR) با دریایی از آپشنها و امکانات رفاهی و ایمنی طرف هستیم.
از لحاظ امکانات امنیتی، کنترل کشش و پایداری، کنترل حرکت در سرازیری، رادار نقطه کور، سنسور جلو و عقب، رادار جانبی، ترمز کمکی، ایربگهای زانویی و جانبی جلو، ایربگ جانبی عقب و ایربگ پردهای، میتواند این شاسیبلند فول سایز را به یک دژ امنیتی تبدیل کند.همچنین کروزکنترل، چراغ شور، دوربین دنده عقب، کول باکس، ورود و استارت بدون کلید، تنظیم صندلیهای برقی به همراه گرمکن و سردکن صندلیها، سقف سانروف، سیستم تهویه چهار کاناله، سیستم صوتی JBL و نمایشگر پشت صندلی، از جمله امکانات رفاهی است که میتواند رانندگی با لندکروز ۲۰۲۲ را درعین خشن بودن، به راحتی آب خوردن کند.از طرفی شاید برایتان سوال باشد که ۲۰۶ سقف سانروفی دارد که در لندکروز دیده نمیشود. اما جواب این است که خودروی آفرودی، بهدلیل اینکه احتمال چپ شدن آن زیاد است، باید سقف و ستون محکمی داشته باشد که با سقف تمام شیشهای امکان پذیر نیست.برخی از آپشنهای این خودرو شاید نیاز به توضیح اضافی داشته باشد.
کراول کنترل: شباهت زیادی به کروز کنترل دارد و برای زمانی استفاده میشود که خودرو در شرایط آفرودی، گیر میکند. به این ترتیب، با تنظیم خودکار میزان گاز، خودرو را از آن حالت در میآورد.
تانک U-Turn: برای مواقعی است که فضای لازم جهت دور زدن کامل خودرو نداریم. با زدن این دکمه، خودرو بدون اینکه از موقعیت فعلی حرکت کند، بهصورت ۱۸۰ درجه امکان دور زدن دارد.
سنسور MTS: بهوسیله سنسورهایی که در دورتا دور خودرو بهکار رفته، میتواند میزان پستی و بلندیهای اطراف خودرو را بهصورت کامل درآورد و در نمایشگر میانی، با طرح گرافیکی در اختیار راننده قرار دهد.
مقایسه قیمت پژو ۲۰۶ و تویوتا لندکروز ۲۰۲۲
قیمت بازاری پژو ۲۰۶ امروز ۲۶ خرداد ماه ۱۴۰۲ در بازار، ۵۹۲ میلیون تومان است. با احتساب نرخ روز دلار، قیمت این خودرو چیزی حدود ۱۱ هزار و ۸۴۰ دلار خواهد شد.
اما قیمت لندکروز ۲۰۲۲ در حالت پایه، ۹۹ هزار و ۸۶۶ دلار و در نسخه فول اتاق ۳۰۰، تا ۱۸۳ هزار و ۲۲۲ دلار افزایش مییابد.
همه بهخوبی میدانیم که با ۹ الی ۱۷ برابر پول بیشتر، حتما خودروی بهتری میتوان خرید. اما اینکه با هزاران دلیل و منطق، این دو خودرو را مشابه یکدیگر درنظر بگیریم و روی اشتباهمان پافشاری داشته باشیم، اوج حماقتمان را به دیگران ثابت میکند./تجارت نیوز
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ میانگین امتیازات: ۵ / ۵. تعداد امتیازات: ۲۵۴ به این خبر امتیاز دهید
۰/۵
(۰ نظر)