«جشنواره ملی تراز» برگزار شد
دانستنی اقتصاد: نخستین دوره «جشنواره ملی تراز» به همت هلدینگ ستاپ و با حضور برندهای برتر حوزه صنعت ساختمان کشور، همراهی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، نهادهای پژوهشی، فعالان و صاحبنظران اقتصادی، انبوهسازان و شرکتهای تولیدی و خدماتی، در ۱۵ مرداد۱۴۰۲ در مرکز همایشهای سازمان صدا و سیما شهر تهران برگزار شد.
به گزارش دانستنی اقتصاد؛ صنعت ساختمان، یکی از مهمترین موتورهای محرک اقتصاد کشور به شمار میرود؛ این صنعت به دلیل گستردگی صنوف وابسته، فراگیری جغرافیایی، عمومیت مخاطب و داخلی بودن اکثر قریب به اتفاق مصالح و فناوریهای مورد نیاز، سهم به سزایی از تولید ناخالص داخلی و آمار اشتغال کشور را به خود اختصاص داده همچنین با عنایت به نقش موثر این صنعت در کنترل تورم (به دلیل جذب سرمایههای غیرمولد) و بازدهی اقتصادی مناسب برای سرمایهگذاران، همواره مورد توجه بخش خصوصی و دولتی قرار داشته است.
از اینرو در سال جاری که به نام «مهار تورم و رشد تولید» نامگذاری شده است، هلدینگ ستاپ با همکاری اتاق تعاون استان تهران، نخستین دوره از «جشنواره ملی تراز» را با هدف همفکری و همافزایی بخشهای مختلف این حوزه، و شناسایی و تجلیل از برترین شرکتهای فعال در صنعت ساختمان کشور، برگزار کرد.
مسئولیت اجتماعی،نوآوری، بهینهسازی و مصرف انرژی، مشتریمداری ،تعاون و برگزاری موفق کمپین خشتهای امید «کمک به نوسازی و ساخت مدارس در مناطق محروم کشور»، محورهای اصلی این جشنواره بودند.
این جشنواره چهار هدف اصلی را دنبال میکرد که عبارتند از:
آشنایی با جدیدترین دستاوردهای صنعت ساختمان کشور
معرفی و تجلیل از شرکتها و موسسات توانمند صنعت ساختمان کشور و صنایع وابسته
آموزش، شبکهسازی و ایجاد زنجیره ارزش در صنعت ساختمان
کمک به هماهنگی و همافزایی میان بخش دولتی، تعاونی و خصوصی در حوزه صنعت ساختمان
با توجه به اهداف و اولویتهای تعیینشده، تمرکز بخش رقابتی جشنواره تراز بر روی پنج محور اصلی بود.
تعاون:
با توجه به گسترش مویرگی شرکتهای تعاونی در سطح کشور و نقش آنها در فرایند توسعه متوازن، جمعآوری سرمایههای خردِ غیرمولد و مردمیسازی اقتصاد، یکی از مهمترین بخشهای جشنواره تراز به حوزه تعاون اختصاص داشت.
نوآوری:
صنعت ساختمان در کشور ما غالبا از روشها و فرایندهای سنتی بهره برده و تا رسیدن به سطوح روزآمدِ جهانی، راه طولانی و پرچالشی را در پیش دارد. از اینرو نوآوری در تولید مصالح و لوازم مورد نیاز و فرایندهای ساختوساز، که منجر به صرفهجویی در هزینه و زمان میگردد، از دیگر محورهای اصلی جشنواره تراز بود.
مشتریمداری:
در دنیای رقابتی امروز، مشتری مهمترین رکن بازار است و خواست مشتری جهت بازار را تعیین میکند. صنعت ساختمان نیز یکی از گستردهترین و متنوعترین حوزههای کسبوکار به شمار میرود که بسیاری از شاخهها و صنوف وابسته به آن، در تعامل مستقیم با مصرفکننده نهایی قرار دارند. از اینرو موضوع مشتریمداری در این صنعت اهمیت مضاعفی پیدا کرده و باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد. لذا با اختصاص یکی از محورهای بخش رقابتی جشنواره به این موضوع، تلاش شد تا اهمیت آن برای مدیران و صاحبان کسبوکارهای صنعت ساختمان و صنایع وابسته تبیین شود.
مسئولیت اجتماعی شرکتی:
«مسئولیت اجتماعی شرکتی» یکی از مقولاتی است که طی دهههای اخیر جای خود را در میان موضوعات اصلی حوزههای مختلف کسبوکار باز کرده است. در صنعت ساختمان نیز به دلیل ارتباط تنگاتنگ با موضوعات زیست محیطی و مسائل اجتماعی، و همچنین در اختیار داشتن بخش مهمی از گردش مالی اقتصاد کشور، نیاز به توسعه فرهنگ مسئولیتپذیری اجتماعی بیش از پیش احساس میشود. با این رویکرد، جشنواره تراز تلاش داشت تا با اختصاص یکی از محورهای بخش رقابتی به این موضوع، نقشی هر چند کوچک در تحقق اهداف این حوزه ایفا نماید.
بهینهسازی مصرف انرژی:
بر اساس اسناد بالادستی موجود، بهینهسازی مصرف انرژی در زمره اولویتهای راهبردی اقتصاد کشور قرار دارد. از سوی دیگر، صنعت ساختمان یکی از مهمترین صنایع هدف در بهینهسازی مصرف انرژی به شمار میرود و در سیاستگذاریهای این حوزه به صورت ویژه مورد توجه قرار میگیرد. لذا جشنواره تراز نیز اهتمام ویژهای به این موضوع داشت و از همینرو یکی از محورهای بخش رقابتی رویداد را به آن اختصاص داده بود.
شورای سیاستگذاری رویداد، بر اساس محورهای پنجگانهی «تعاون»، «نوآوری»، «مشتریمداری»، «مسئولیت اجتماعی» و «بهینهسازی مصرف انرژی»، گروهی از متخصصین و خبرگان کشوری حوزه صنعت ساختمان و صنایع وابسته را به عنوان هیئت داوران بخش رقابتی جشنواره منصوب کرد.
اعضای هیئت داوران:
آیت اله ممیز : دکترای مهندسی عمران-سازه ، عضو هیئت علمی دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران
خاطره استاد رضایی: عضو هیئت رئیسه اتاق تعاون استان تهران
حسن زاده: رئیس کمیسیون تخصصی عمران و مسکن اتاق تعاون استان تهران
موسوی: نایب رئیس هیات مدیره انجمن سازندگان، تامین کنندگان کالا و خدمات تجدید پذیر اتاق بازرگانی و نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق تعاون ایران
سیدرضا جمشیدی: عضو کمیته ملی مسئولیت اجتماعی کشور، مدیرمسئول رسانه مسئولیت اجتماعی
سید احمد علوی: مدرس و مشاور بازاریابی و کارآفرینی
بهزاد حسین عباسی: مشاور مدرس و مشاور بازاریابی و برندینگ
از میان یکصد مجموعهای که در جشنواره شرکت کردند، تعداد ۵۴ شرکت پس از بررسی اولیه توسط دبیرخانه رویداد، به بخش رقابتی راه پیدا کردند.
از آنجا که هر شرکت میتوانست در یک یا چند محور به رقابت بپردازد، در مجموع محورهای ۵گانه «مشتریمداری»، «نوآوری»، «تعاون»، «مسئولیت اجتماعی شرکتی» و «بهینهسازی مصرف انرژی».، ۵۴ نامزد حضور داشت که در نهایت در این مرحله، با رأی هیئت داوران جشنواره، جمعا ۲۴ نشان تراز به ۲۲ شرکت اهدا گردید.
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ میانگین امتیازات: ۴.۹ / ۵. تعداد امتیازات: ۱۱۵ به این خبر امتیاز دهید
۰/۵
(۰ نظر)