اجتماعیاقتصادیبازاربازار پول و ارزبانک، بورس و بیمهدسته‌بندی نشدهفرهنگی و هنریفناوری اطلاعات

۵ نکته مهم درباره بیت کوین که معامله گران در این هفته باید بدانند



 ۵ نکته مهم درباره بیت کوین که معامله گران در این هفته باید بدانند



دانستنی اقتصاد – حسین عسکری؛ کاتالیزورهایی که می‌توانند تاثیر زیادی روی قیمت بیت‌کوین بگذارند ممکن است به شکل داده‌های کلان اقتصاد ایالات متحده در اواخر هفته منتشر شوند، این در حالی است که بازارها نیز در حال آماده شدن برای تصمیم بعدی فدرال رزرو برای نرخ بهره هستند.

با اصلاح اخیر که باعث کاهش حس طمع در بازار کریپتو شد، آیا این اصلاح می‌تواند جای خود را به روند صعودی پایدارتری بدهد یا حداقل در حال حاضر بازار صعودی به پایان رسیده است؟

در اینجا می‌خواهیم به داده‌ها و نظرات تاثیرگذار بر اقدامات فعلی قیمت بیت‌کوین نگاهی یندازیم.

داده‌های تریدینگ ویو (TradingView) نشان می‌دهد که این بی‌رحمانه‌ترین هفته برای بیت‌کوین از زمان سقوط صرافی اف تی ایکس (FTX) در نوامبر سال گذشته بود.

 ۵ نکته مهم درباره بیت کوین که معامله‌گران در این هفته باید بدانند

(نمودار هفته‌ای بیت‌کوین)

بیت‌کوین در حال حاضر با یک تصمیم روبرو است در سطح حمایتی ۲۷ هزار دلار، خود را تثبیت کند و دوباره به سطوح ماه مارس بازگردد یا روند صعودی خود را دوباره شروع کند.

معامله‌گر مطرح کریپتو با نام مستعار (Daan Crypto Trades) گفت؛ حق بیمه نقطه‌ای (Spot premium) به سطوح قبلی خود بازگشته است که کمی نگران کننده است، علاوه بر این نرخ‌های تامین مالی هم کمی منفی است که نشان‌دهنده وضعیت نامطلوب در بازار رمزارز است.

کالب فرانزن معامله‌گر و تحلیلگر ارشد بازار کریپتو، در  کوبیک آنالیسیس Cubic Analytics)) گفت که بیت‌کوین برای ادامه روند صعودی و اینکه گاوها بتوانند بر بازار مسلط شوند باید فورا از سطوح کنونی فاصله بگیرد.

او با اشتراک گذاشتن نموداری در توییتر توضیح داد: بیت‌کوین نتوانسته است بالای ۲۷۸۲۰ دلار (محدوده سبز) باقی بماند، که سطحی کلیدی است. برای اینکه وضعیت کوتاه مدت بیت‌کوین به نفع گاوها تغییر کند، فکر می‌کنم باید شاهد افزایش قیمت و تثبیت بالاتر از سطح ۲۷۸۲۰ دلار باشیم که اکنون به عنوان یک مقاومت عمل می کند.

 ۵ نکته مهم درباره بیت کوین که معامله‌گران در این هفته باید بدانند

(نمودار بیت‌کوین که توسط کالب فرانزن به اشتراک گذاشته شده است)

در همین حال، آخرین اطلاعات از دفتر سفارشات صرافی بایننس Binance)) نشان داد که مقاومت در ۲۸ هزار دلار افزایش یافته است.

فایر چارت (FireCharts) طبق نمودار زیر بلوک جدیدی از نقدینگی را نشان می‌دهد که می‌تواند قیمت بیت‌کوین را سرکوب می‌کند و احتمالاً سعی می‌کند قیمت را به محدوده ۲۷.۳ تا ۲۶.۷ هزار دلار به منظور پر کردن سفارشات سوق دهد.

 ۵ نکته مهم درباره بیت کوین که معامله‌گران در این هفته باید بدانند

(نمودار سفارشات بیت‌کوین در بایننس)

در همین حال، مارک کالن معامله‌گر مطرح بازار رمزارز پیش‌بینی کرد که بدترین اتفاقات هنوز در راه است.

او در توییتی نوشت: «الگو پرچم نزولی خوبی در آخر هفته شکل گرفت که باعث ریزش بیشتر بیت‌کوین می‌شود، من به دنبال ریزش بیشتر بیت‌کوین هستم تا قبل از اینکه حرکت صعودی بزرگ‌تری داشته باشد، وارد آن شوم.»

 ۵ نکته مهم درباره بیت کوین که معامله‌گران در این هفته باید بدانند

(نمودار بیت‌کوین به اشتراک گذاشته شده توسط مارک کالن)

محرک‌های کلان عامل تغییرات قیمت بیت‌کوین

محرک‌های کلانی که می‌تواند در این هفته روی قیمت بیت‌کوین تاثیر بگذارد، انتشار درآمدهای شرکتی و انتشار داده‌های اقتصادی در ایالات متحده است.

انتشار این داده‌ها بر تولید ناخالص داخلی و ادعاهای بیکاری و شاخص هزینه‌های مصرف شخصی (PCE) و درآمد شرکت‌ها متمرکز خواهند بود.

انتشار این داده‌ها می‌تواند روی تصمیمات نشست ماه می کمیته بازار آزاد فدرال (FOMC) که در آن فدرال رزرو در مورد تغییرات بعدی نرخ بهره تصمیم خواهد گرفت، اثر گذار باشد.

جروم پاول، رئیس فدرال رزرو تأیید کرده است که انتشار داده‌های کلان به طور قابل توجهی بر تصمیمات کمیته بازار آزاد فدرال در مورد نرخ بهره تأثیر می‌گذارد، بنابراین بازارها در حالت سکون قرار می‌گیرند تا زمانی که آخرین ارقام اقتصادی منتشر شود، این داده ها قرار است در ۲۷ آوریل منتشر شود.

با این حال گروه CME موافق با یک افزایش نرخ بهره دیگر است که بر بانک‌های ایالات متحده و سیستم مالی آن فشار می‌آورد.

احتمال افزایش ۰.۲۵ درصدی نرخ بهره در حال حاضر ۸۵ درصد است.

 ۵ نکته مهم درباره بیت کوین که معامله‌گران در این هفته باید بدانند

(نمودار احتمالات نرخ هدف فدرال رزرو)

Crypto Awakenings در بخشی از تفسیر روز خود نوشت: انتظارات برای افزایش ۰.۲۵ واحد درصدی در جلسه بعدی فدرال رزرو زیاد است، اما به دلیل نوسانات قابل اعتماد نیست.

اعلام مکث در روند افزایشی نرخ بهره توسط پاول می‌تواند باعث شکست مقاومت ۳۰ هزار دلار برای بیت‌کوین شود. حتی اگر افزایشی اعلام شود، احتمالاً از قبل توسط بازار پیش‌خور شده است.

معامله‌گری به نام Ash WSB نیز توجه معامله‌گران را به این واقعیت جلب کرد که افزایش نرخ بهره در ماه می احتمالاً توسط بازار پیش‌خور شده است، که نشان دهنده احتمال کمتری برای غافلگیری در صورت افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو است.

 ۵ نکته مهم درباره بیت کوین که معامله‌گران در این هفته باید بدانند

میشائل ون دی پوپ، تحلیلگر مشهور و موسس و مدیر عامل شرکت تجاری Eight، در بخشی از تحلیل خود اضافه کرد: از نظر فنی، فکر می‌کنم قیمت بیت‌کوین در دوشنبه کاهش خواهد یافت و سپس روند معکوس خواهد شد.

انتشار داده‌های تولید ناخالص داخلی و جلسه FED در راه است، بازارها از قبل اتفاقات را پیش‌خور می کنند که باعث می شود بیت‌کوین به ۲۵ هزار دلار برسد.

معامله‌گران مبتدی بیت‌کوین اکنون وحشت زده‌اند

بر کسی پوشیده نیست که ریزش هفته گذشته قیمت بیت‌کوین بسیاری از معامله گران با تجربه کمتر را ترسانده است و داده‌ها این را ثابت می‌کند.

بر اساس ارقام شرکت تجزیه و تحلیل زنجیره‌ای گلسنود (Glassnode)، بیت‌کوین‌های جوان تری که با ضرر به صرافی‌ها ارسال می‌شوند، در هفته گذشته به شدت افزایش یافته است.

گلسنود معمولاً عرضه بیت‌کوین را بر اساس سن متمایز می‌کند، هولدرهای بلندمدت (LTHs) برای توصیف کیف پول‌هایی که به مدت ۱۵۵ روز یا بیشتر میزبان بیت‌کوین هستند و هولدرهای کوتاه‌مدت (STHs) برای توصیف کیف پول‌هایی است که کمتر از ۱۵۵ روز بیت‌کوین را در کیف پول خود نگه می‌دارند.

داده‌ها نشان می‌دهد که از حدود ۱۶ آوریل، هولدرهای کوتاه‌مدت (STHs) به طور فزاینده‌ای با قیمتی پایین‌تر از قیمتی که در تراکنش قبلی آن را خریده‌اند، به صرافی‌ها منتقل کرده‌اند.

این ضررهای متوجه هولدرهای کوتاه‌مدت (STHs) حاکی از افزایش وحشت است.

 ۵ نکته مهم درباره بیت کوین که معامله‌گران در این هفته باید بدانند

(نمودار سود/زیان نسبی هولدرهای بلندمدت/کوتاه مدت بیت‌کوین)

در همین حال کوین‌‌گلس (Coinglass) با انتشار داده‌‌ای نشان داد که ۲۱ هزار بیت‌کوین به صرافی بایننس طی هفته‌ای که گذشت وارد شد، این بزرگ‌ترین انتقال بیت‌کوین طی هفته‌های گذشته است. 

 ۵ نکته مهم درباره بیت کوین که معامله‌گران در این هفته باید بدانند

(نمودار تعادل مبادلات بیت‌کوین)

در همین حال، شرکت تحقیقاتی سنتیمنت (Santiment) با نگاهی به نسبت سود و زیان حجم تراکنش در بیت‌کوین و اتریوم، به رفتارهای عجیبی اشاره می‌کند.

علی‌رغم تغییر قیمت نسبتاً سطحی هر دو دارایی، در روزهای اخیر حجم زیان دهی نسبت به حجم سود بسیار زیاد بوده است.

سنتیمنت (Santiment) در آخر هفته توضیح داد: بسیاری از معامله‌گران وقتی بیت‌کوین بالای ۳۰ هزار دلار و اتریوم بالای ۲ هزار دلار بود فومو ((FOMO کردند که باعث شد معاملات زیانده با عقب نشینی بازارها افزایش یابد.

 ۵ نکته مهم درباره بیت کوین که معامله‌گران در این هفته باید بدانند

(نمودار مشروح حجم سود/زیان تراکنش بیت‌کوین، اتریوم)

پول هوشمند در حال انباشت بیت‌کوین است

طبق معیارهای تاریخی، ریزش بازار رمزارز در هفته‌ای که گذشت باعث تزلزل معامله‌گران سفته‌باز شد اما معامله گر مشهور بازار رمزارز بنام (Mustache) فاش کرد در پشت صحنه بازار، پول هوشمند قرار دارد که علیرغم خروج سفته‌بازان قبلا بیت‌کوین‌های بسیار زیادی انباشت کرده است.

این معامله‌گر با ترکیب شاخص‌های تخمین کمی کیفی (QQE) و شکلی از شاخص قدرت نسبی (RSI) نشان داد که بیت‌کوین اکنون در یک نقطه محوری قرار دارد.

او استدلال کرد: پول هوشمند، قبلاً کاهش قیمت را خریده است و اکنون منتظر است تا روند صعودی واقعی شروع شود.

(Mustache) گفت؛ پول هوشمند قبلا بیت‌کوین‌ها را جمع آوری کرده است، در حال حاضر شاخص  تخمین کمی کیفی بالاتر از ۰ است (QQE > 0) که مانند سال‌های گذشته به معنی شروع بازار صعودی است.

 ۵ نکته مهم درباره بیت کوین که معامله‌گران در این هفته باید بدانند

(نمودار بیت‌کوین با شاخص QQE)

احساسات حول بازار رمزارز به حالت خنثی کاهش یافته ‌است

یکی از دستاوردهای مرتبط با آخرین کاهش قیمت بیت‌کوین، کاهش گسترده احساس طمع در بازار کریپتو بود. با توجه به شاخص ترس و طمع بازار کریپتو، خلق و خوی فعالان بازار به سرعت در حال بازگشت به سطوح معقول تری است.

پیش از این، شاخص ترس و طمع بازار کریپتو (Fear & Greed) در بالاترین سطح خود از نوامبر ۲۰۲۱ و آخرین رکوردهای بیت‌کوین در تمام دوران قرار داشت. برخی در آن زمان هشدار دادند که این ممکن است ناپایدار باشد و منجر به اصلاح سریع بازار شود زیرا معامله گران از خود راضی شدند و روی افزایش بدون چالش شرط بندی کردند.

با نزول قیمت‌ها، شاخص به طور کلی منطقه طمع خود را رها کرد و از ۲۴ آوریل به  حالت خنثی و امتیاز ۵۳/۱۰۰ تغییر کرد.

 ۵ نکته مهم درباره بیت کوین که معامله‌گران در این هفته باید بدانند

(شاخص ترس و طمع بازار رمزارز)

این امتیاز تقریباً کمترین امتیاز از اواسط مارس ۲۰۲۳ است.

 





نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا