اشتغالاقتصادی

۳۸ درصد اشتغال کشور کارآفرینی است

دانستنی آنلاین: وزیر کار با اشاره به اینکه نظام کارآفرینی امروز از نیرویی که توانایی و دانش کافی داشته باشد بی‌بهره است گفت: نظام کارآفرینی جدید نیازمند فضای جدید متناسب با خود است. امروز ۳۸درصد اشتغال کشور توسط کارآفرینی ایجاد می شود.

به گزارش پایگاه خبری دانستنی آنلاین٬ به نقل از  تسنیم، محمدشریعتمداری، وزیرکار با حضور در مراسم بزرگداشت فعالان حوزه مهارت با اشاره به اهمیت روز مهارت و وجود اقتصاد دانش بنیان افزود: شرکت هایی که بر این مبنا تاسیس می شوند نوع جدیدی بدنه از نظام کارآفرینی را در جهان به وجود می آورند. شایسته است مناسب با این تغییرات مجموع اقدامات رادر فضای مهارت آماده کنیم.

شریعتمدای با اشاره به راه اندازی شورای عالی آموزش و تربیت فنی و حرفه ای گفت: با این شورا یک هماهنگی در بین بخش‌های گوناگون برای انجام فعالیت‌های مهارتی به وجود آمد که بتواند این همگامی و همرایی را تا حدود زیادی به وجود بیاورد.

 وزیر کار ادامه داد: یکی از سوالات اساسی در کشور این است که چرا روند رو به رشد بیکاری در دانش آموختگان دانشگاه ها و مراکز آموزش و عالی را در کشور شاهد هستیم. چرا نرخ بیکاری کاهش می یابد ولی تعداد بیکاران افزایش می یابد؟

 وی گفت: افزایش تعداد بیکاران به دلیل افزایش نرخ مشارکت اقتصادی است. یکی از دلایل مهمی که در این ایام به آن توجه شده است این است که نظام آموزش کارآفرینی  و اشتغال به کار نیازمند توجه به مهارت آموزی است.

 شریعتمداری با بیان اینکه فارغ التحصیلان از دانشگاه فارغ التحصیل می شوند و بیرون می آیند اما توانایی های لازم را ندارند ادامه داد: امیدواریم شورای عالی آموزش و تربیت فنی و حرفه ای به آن پاسخ دهد.

 وی گفت: زمانی در کشور نظام ۳-۳-۶ اجرایی می شد. اما بعد از آن این نظام تغییر کرد و نظام جدیدی که منبعث از نظام جدید فرانسوی ها بود در کشور شکل گرفت و مجدداً به نظام قبلی ۳-۳-۶ و نظام ۷۰ سال قبل باز گشتیم. این یک سوال بزرگ است ومردم به آن حساس هستند.

 وزیر کار با بیان اینکه مردم علاقه دارند که فرزندانشان بعد از فراغت از تحصیل حرفه ای داشته باشند افزود: من جزو دوره ای بودم که دراولین دوره های مدارس راهنمایی تحصیلی درس خواندم. یعنی بعد از پایان پنجم ابتدایی وارد مرحله راهنمایی شدیم که به نظرم نظام درستی بود. واقعاً راهنمایی تحصیلی بود. تمایلات و سلایق دانش آموز را با نیاز بازار کار از همان دوره نوجوانی می سنجید.

 شریعتمداری افزود: زمانی که از دوره راهنمایی خارج می شدیم دارای یک فکر و اندیشه برای کار خود بودیم. بعد از این دوره مدارس جامع بود.

 وزیر کار ادامه داد: در دوره تحصیلی جامع با همه آموزش های فنی و حرفه ای آشنا می شدیم. کلاس اول دبیرستان را در رشد گذراندم و کارگاه های آموزش فنی و حرفه ای را گذراندم. برخی ازکارگاه ها را با تغییرات تکنولوژیکی که ایجاد شده است دردوره دانشگاه مشاهده نکردم. اما در آن دوره از جوشکاری، نقاشی ساختمان،لعیم کاری ،معماری را گذراندم. یعنی نظام آموزشی به دنبال تربیت نیروی کار آفرین بود. کم کم این از دست خارج شد. این نظام کنار گذاشته شد و به نظام جدید رسیدیم.

تعدادی از روش هایی که جدید آموختیم به کار ما نمی آید ولی همان دوره های کوتاهی که در دوره جامع گذراندیم در زندگی مان کاربرد دارد. انتظار داریم در شورای عالی آموزش تربیت فنی و حرفه ای این نیاز را توجه کند.

 وی بیان کرد:باید به مهارت آموختگان فنی و حرفه ای توجه کرد. یک جوشکار حرفه ای که می تواند در زیر دریا جوشکاری کند باید هم به لحاظ دستمزد و هم به لحاظ جایگاه شخصیتی در جامعه شناخته شود.

 وزیر کار اظهار داشت: اگر در کناراقداماتی که در زمینه مهارت آموزی می شود اقدامات فرهنگی صورت گیرد بسیار مفید است.

 وی افزود:نظام کارآفرینی امروز از نیرویی که توانایی و دانش کافی داشته باشد بی بهره است. یکی از دلایلی مهمی که نیروی کار بهره وری ندارد،موضوع نداشتن مهارت است. باید مهارت در کشور یک ارزش شود. نظامات آموزشی بایدبه این سمت حرکت کند.

شریعتمداری با بیان اینکه تغییرات در فرهنگ باید ایجاد شود، جامعه باید بداند نیروی کار متخصص دارای جایگاه بالایی است گفت: نظام کارآفرینی در حال پوست اندازی است. بدون شک نظام بیمه،تأمین اجتماعی،دستمزد و روابط کار متناسب با این باید تغییر کند.

وی ادامه داد:امروز تغییراتی در نوع کار ایجاد شده است. زمانی فردی شغل۲۴ ساعته داشت و  می گفتند فرد کار تمام وقت دارد. اما در حال حاضر شاهد مشاغل تقسیم کار به ساعات جز هستیم. در حال حاضر بسیاری از تاکسی های اینترنتی اینگونه است.

شریعتمداری افزود:نظام دستمزد باید متناسب با این نوع نظام تغییر کند. نظام کارآفرینی جدید نیازمند فضای جدید متناسب با خود است. امروز ۳۸درصد اشتغال کشور توسط کارآفرینی ایجاد می شود.

وزیر کار بیان کرد: بقیه این تا ۱۰۰درصد خویش فرماها هستند. یا کار غیر رسمی می کنند یا کار به صورت فردی انجام می دهند. باید روند کارآفرینی رو به بهبود برود و رتبه کارآفرینی ایران به رتبه ۸۲ در جهان رسیده است. سال قبل نیمی از نمایشگاه الکامپ در اختیار استارت آپ ها بود اما امسال این میزان رشد چشمگیری کرده بود و نزدیک به نیمی از این نمایشگاه در دست شرکت های نوین و استارت آپ ها بود و مطمئنم این میزان اشتغال در سال های اخیر رشد می یابد. باید فضای کسب و کار را در این زمینه آماده کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا