اقتصادی

گسترش فقر و سوءتغذیه شدید در ایران!

دانستنی اقتصاد: منابع خبری از کاهش توامان نرخ مشارکت و نرخ بیکاری در سه استان ایلام، کهگیلویه و بویراحمد و سیستان و بلوچستان خبر می دهند.
به گزارش دانستنی اقتصاد؛ وب‌سایت اکوایران از کاهش توامان نرخ مشارکت و نرخ بیکاری در سه استان ایلام، کهگیلویه و بویراحمد و سیستان و بلوچستان خبر داد و نوشت که آمارها نشان می‌دهند تعدادی از بیکاران این استان‌ها در بهار امسال از یافتن شغل «ناامید» شده و دیگر دنبال کار نمی‌گردند.
این وب‌سایت با استناد به آمارهای رسمی، این طور آورده است که پایین‌ترین نرخ مشارکت (نرخ مشارکت اقتصادی یا نرخ فعالیت، عبارت است از نسبت جمعیت فعال -شاغل و بیکار- به جمعیت در سن کار) در بازار کار در بهار سال ۱۴۰۲ برای استان ایلام است و پس از آن، کهگیلویه و بویراحمد و سیستان و بلوچستان به ترتیب دومین و سومین استان کشور از نظر نرخ مشارکت پایین هستند.
به بیان دقیق‌تر، نرخ مشارکت استان ایلام در بهار سال ۱۴۰۱ معادل ۳۳/۳ درصد بوده که در بهار سال ۱۴۰۲ به ۳۲/۸ درصد رسیده است.
از طرفی، آمارهای مربوط به بیکاری نشان می‌دهند نرخ بیکاری استان ایلام از ۸/۱ درصد در بهار سال قبل به ۶/۸ درصد در بهار امسال رسیده است.
بر اساس گزارش اکوایران، کاهش نرخ بیکاری همزمان با کاهش نرخ مشارکت، به این معنی است که تعدادی از بیکاران استان ایلام در بهار امسال از یافتن شغل ناامید شده و دیگر دنبال کار نمی‌گردند و برای همین از تعریف افراد بیکار مدنظر مرکز آمار و به طور کلی از محاسبات، خارج شده‌اند.

افزایش ۱۱ میلیون نفری جمعیت فقرای ایران در یک دهه
انتشار این آمار در شرایطی است که مرکز پژوهش‌های مجلس نیز به تازگی از گسترش فقر در دو سال اخیر خبر داده و گفته است دولت برای حمایت از دهک‌های پایین درآمدی در برنامه هفتم توسعه، عزمی ندارد.
در گزارش این مرکز آمده است که سه‌چهارم از خانوارهای سه دهک پایین درآمدی، یعنی بیش از ۱۹ میلیون نفر از جمعیت کشور، هیچ‌گونه پوشش حمایتی‌ای ندارند.
بر اساس این گزارش، در سال ۱۴۰۰ بیش از ۳۰ درصد جمعیت کشور زیر خط فقر بودند و با توجه به تورم سال قبل و ماه‌های ابتدایی امسال، احتمالا بر جمعیت زیر خط فقر افزوده شده است.
بر اساس اعلام مرکز پژوهش‌های مجلس در دهه ۹۰ همچنین ۱۱ میلیون نفر به تعداد فقرای ایران افزوده شده است.
فقر غذایی ۵۷ درصد مردم ایران
از سوی دیگر اخیرا یکی از مدیران سابق وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از فقر غذایی ۵۷ درصد ایرانیان بر اساس معیار دو هزار و ۱۰۰ کیلوکالری سخن گفته بود.
بر اساس گزارش رسانه‌ها ، هادی موسوی‌نیک، مدیرکل پیشین دفتر مطالعات رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از بحرانی شدن «اوضاع سوءتغذیه در ایران» خبر داده و گفته است ۵۷ درصد ایرانیان سوءتغذیه دارند و کالری مورد نیاز خود را دریافت نمی‌کنند.
۳۶ میلیون نفر از ایرانیان در سال ۲۰۲۱ ، امکان برخورداری از یک رژیم غذایی سالم را نداشته‌اند
به گفته او، ۱۴/۵ میلیون نفر از این جمعیت ۵۷ درصدی کودک هستند و نزدیک به ۱۰ میلیون نفر از آن‌ها زیر ۱۲ سال سن دارند.
وب‌سایت اکو‌‌ایران نیز در گزارشی نوشت که با در نظر گرفتن نیاز به مصرف دو هزار و ۵۰۰ کیلوکالری در روز، جمعیتی بزرگ‌تر از مردم ایران و شامل بیشتر از ۷۰ درصد آن‌ها دچار فقر غذایی هستند.
علاوه بر این اظهارات، سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد هم به تازگی گزارش داده است ۴۱ درصد از ایرانیان در سال ۲۰۲۱ با ناامنی غذایی شدید یا متوسط مواجه بوده‌اند.
بر اساس گزارش امنیت غذایی فائو، هزینه تهیه یک رژیم غذایی سالم در ایران در سال ۲۰۲۱ میلادی، از معادل چهار دلار در روز فراتر رفته و به این ترتیب ۳۶ میلیون نفر از ایرانیان در آن سال، امکان برخورداری از یک رژیم غذایی سالم را نداشته‌اند.
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ میانگین امتیازات: ۵ / ۵. تعداد امتیازات: ۷۵۶ به این خبر امتیاز دهید

۰/۵

(۰ نظر)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا