گردشگری خرید ؛ فرصتی استثنایی برای سرمایه گذاری سودآور در غرب مازندران
گردشگری خرید ، بدون شک این روزها از اهداف هر سفر کوتاه و بلند است. اگر سفرهایی را که صرفاً به قصد خرید انجام میشود، کنار بگذاریم، گشت و گذار برای دیدن بازارها و مجتمعهای تجاری هر شهر به خصوص شهر های شمالی برای گردشگران تجربهای تکرار نشدنی را رقم میزند.
رشد گردشگری خرید
به گزارش پایگاه خبری دانستنی آنلاین، در کشور ما با توجه به زمینههای فرهنگی خریدن سوغات، حتی در سفرهای مذهبی نیز شاهد هستیم که گردشگران بر خرید انواع کالاها مصر و مصمم هستند. همین پیش زمینه، سرمایه گذاری در حوزه گردشگری خرید را به یک سرمایهگذاری جذاب و سودآور تبدیل کرده است. به طور مثال با توجه به حجم بالای گردشگری که سالانه از استان مازندران و شهرهایی مثل تنکابن دیدن می کنند، احداث یک مجتمع تجاری یکی از بهترین روش های سرمایه گذاری است. البته باید توجه داشت زمانی می توان با اطمینان بالا در این خصوص پیش بینی کرد که ساخت با معیارهای مهندسی انجام گیرد، اصول معماری مجتمعهای تجاری در آن رعایت شود و به پیوستهای محیط زیستی طرح توجه خاص شود.
رشد تعداد گردشگر از ۲۷۷ میلیون نفر در سال ۱۹۸۰ و ۵۳۸ میلیون نفر در سال ۱۹۹۵ تا یک میلیارد نفر در سال ۲۰۱۲، سبب شده که سازمان جهانی گردشگری(UNWTO) نگاه بسیار مثبتی نسبت به صنعت گردشگری و به تبع آن گردشگری خرید داشته باشد. آن چیزی که سرمایه گذاری در گردشگری خرید را تبدیل به فرصت استثنایی برای سرمایه گذاری جذاب کرده است، پیش بینی رشد حداقلی ۳.۳ درصدی سالیانه برای این صنعت تا سال ۲۰۳۰ است. با توجه به شرایط خاص اقتصادی ایران، برای مقصد های پر مسافر مثل استان های شمالی، می توان انتظاری به مراتب بیشتر از میانگین جهانی برای رشد و توسعه داشت.
در این مقاله علاوه بر مرور تاریخچه مختصری از سرمایه گذاری در گردشگری خرید به نکاتی اشاره میکنیم که برای ایجاد و راهاندازی یک مجتمع تجاری از دید معماری، مهندسی و محیط زیست به آن نیاز خواهید داشت.
ایجاد مجتمعهای تجاری؛ نقطه عطف گردشگری خرید
اگر بخواهیم جایگاه گردشگری خرید را بهتر درک کنیم، لازم است با تاریخچه ایجاد مجتمع های تجاری به عنوان مهمترین جاذبه های این نوع گردشگری آشنا شویم. در سال ۱۹۳۸، معمار اتریشی ویکتور گروئن، برای اولین بار طرح ایجاد یک مرکز خرید خرده فروشی را ارائه کرد. در نگاه او، وجود مغازههای کوچک خرده فروشی زیر یک سقف در فضایی آمیخته با مجسمهها، فضای سبز و آبنماهای زیبا، محیطی را فراهم میکرد تا گردشگران با آرامش از خرید لذت ببرند. با راهاندازی اولین مجتمع تجاری در آن سال در شهر نیویورک، این ایده عملی شد و جذابیت مراکز خرید شبیه آنچه امروز تحت عنوان پاساژ میشناسیم، در آن سالها باعث شد سود زیادی روانه جیب صاحبان مغازهها شود.
اما برای صاحبان مجتمعهای تجاری قدیمی، در تا ابد روی پاشنه نچرخید! ابتدای قرن ۲۱، با توسعه تجارت الکترونیک جریان تقاضا برای خرید و تأمین کالا از بازار خرده فروشی به سمت سایتهایی مثل آمازون و مشابه آن حرکت کرد. این تغییر بزرگ سبب شد خرید از مراکز تجاری تا ۵۰% در سراسر دنیا کاهش یابد و به جای آن فروشگاههای آنلاین روز به روز توسعه بیشتری پیدا کنند. همین طور و در پی این تغییرات، ساختمانهای مرکز تجاری با شاکله اولیه، متروک شدند و حتی کاربریهایشان تغییر کرد.
ظهور دوباره گردشگری خرید با جذابیتهایی که دیگر الکترونیکی نیستند!
با توجه به نیاز گردشگران برای خرید، وجود مراکز تجاری در شهرهای مقصد گردشگری ضرورت دارد. وجود این بستر سبب شده است که ایجاد مجتمعهای تجاری بزرگ بهسرعت گسترش یابد. این مجتمعها علاوه بر فراهم کردن امکان خرید برای گردشگران ، باید دارای جاذبههایی باشد. این رویه که تا امروز هم ادامه دارد، شامل ایجاد مجتمع تجاری دارای امکانات تفریحی مثل سینما، رستورانهای زنجیرهای، آکواریومها و غیره میشود که از قضا با استقبال زیادی نیز رو به رو شدهاند. به طور مثال، تجربه حضور در جنگل های زیبای استان مازندران در کنار ساحل آرام خزر، لذتی است که فقط با حضور در محل ایجاد می شود و امکان الکترونیکی شدن آنها نیست! استفاده از این ظرفیت خرید در کنار این زیبایی های طبیعی، همان معنای گردشگری خرید نوین است.
این رویکرد نوین، دروازههای باغ سبز گردشگری خرید در مازندران را به سمت صاحبان این صنعت باز کرده است. نمونههای موفق بسیاری از این مجتمعها در سراسر مازندران بخصوص شهرهای غرب این استان، مثل رامسر، چالوس، و تنکابن وجود دارند و بارونق خیلی خوبی در حال فعالیت هستند.
علت شکست و موفقیت سرمایه گذاری در گردشگری خرید
اگر واقع بین باشیم، تعداد بسیاری از مجتمعهای تجاری با سبک جدید وجود دارند که در جذب گردشگر و بازدید کننده توفیق چندانی نداشتهاند. وقتی به علتهای موفقیت یا شکست یک سرمایه گذاری در حوزه گردشگری خرید نگاه میکنیم، بیش از آنکه موقعیت فیزیکی ملک تأثیر گذار باشد، بهره گیری از اصول معماری و ظرافتهای هنری در طراحی محیط در کنار نوآوریهای خلاقانه در اجرای برنامههایی برای حفظ محیط زیست، نقش کلیدی در موفقیت یک پروژه دارند.
اهمیت معماری یک مرکز خرید در جذب گردشگر
گردشگری خرید و معماری مراکز تجاری ارتباط تنگاتنگی باهم دارند. معماری مناسب باعث جذب گردشگر و افزایش خریدها میشود. شاید دو مجتمع تجاری سراغ داشته باشید که در یک شهر با موقعیت مکانی مشابه قراردارند ولی عاقبت متفاوتی داشتهاند. یکی پر از مشتری و خریدار و پررونق اما دیگری سوت و کور و راکد! یکی از مواردی که این تفاوت را ایجاد می کند، تفاوت و معماری مرکز تجاری است.
معماری، هنری است که در آن مسیر عبور خریداران مجتمع، موقعیت قرارگیری رستورانها، وجود پارکینگ به تعداد مناسب و شیوه جایگذاری هر صنف در طبقات، مورد بحث و بررسی قرار میگیرد. وقتی با رویکرد گردشگری خرید، قصد سرمایه گذاری برای احداث یک مجتمع تجاری دارید، بهتر است از مشاوره درست و ساخت با معیارهای مهندسی در اجرای طرح مطمئن شوید. میتوان انتظار داشت محبوبیت یک مجتمع تجاری پیش گردشگران، بستگی به مهندسی دقیق در کنار نوآوریها با استفاده از تجربههای موفق قبلی دارد.
نوآوریهایی برای حفظ محیط زیست و گردشگری خرید سبز
این روزها محیط زیست بیشتر از هر وقت دیگری با زندگی مردم آمیخته شده است. در واقع گسترش مفهوم توسعه پایدار باعث شده اهمیت محیط زیست توسط عموم جامعه بهتر درک شود. همین عاملی شده تا ساخت مجتمعهای تجاری بدون پیوستهای محیط زیستی، یک شکاف عمیق بین گردشگران و آن مجتمعها ایجاد کند. مردم بخصوص جوانترها دوست دارند از مجتمعهایی خرید کنند که در ساخت آن به مسئله محیط زیست توجه شده باشد. به طور مثال ابتکار ایجاد بام سبز میتواند علاوه بر زیباتر کردن فضا به جذابیت یک مجتمع تجاری بیفزاید. همچنین استفاده از نیروگاههای کوچک خورشیدی این امکان را فراهم میکند تا با فروش برق به شبکه سراسری، بخشی از هزینههای جاری یک مجتمع تأمین شود مطالعه و بهکارگیری ملاحظات محیط زیست در ساخت یک ساختمان بهطور مقرون بهصرفه مستلزم ظرافت در طراحی در کنار مشاوره و ساخت با معیارهای مهندسی است.
خلاصه و جمع بندی
با توسعه روز افزون، صنعت گردشگری، سرمایه گذاری در گردشگری خرید به سرمایهگذاری سودآور تبدیل شده است. در صورتی که یک پروژه گردشگری منطبق با مشاوره و ساخت با معیارهای مهندسی، همراه با معماری اصولی مبتنی بر ظرافتهای هنری راه اندازی شود، میتوان انتظار داشت آیندهای درخشان برای سرمایه گذار رقم بزند. در عین حال توجه به محیط زیست میتواند علاوه بر کاهش هزینهها، در جذب گردشگر کمک شایانی انجام دهد.
حمیدرضا نوری