اجتماعیاقتصادیدسته‌بندی نشدهفرهنگی و هنریفناوری اطلاعات

کیفیت پذیرش دانشجو در دانشگاه سوره ارتقاء می یابد

دکتر محمد حسین ساعی در گفتگو با دانستنی اقتصاد با اشاره به برنامه‌های این دانشگاه در سال تحصیلی پیش رو گفت: دانشگاه سوره، دانشگاهی با سابقه، قدیمی و شناخته‌شده است.

وی ادامه داد: در حوزه حرفه‌ای و بازار کار هم تا کنون به این صورت بوده که، وقتی فردی خود را به‌عنوان دانش آموخته دانشگاه سوره معرفی می‌کند، از اعتبار بالایی برخوردار است و این به‌دلیل زحماتی است که گذشتگان کشیده و این اعتبار را برای دانشگاه فراهم کرده اند.

وی ادامه داد: دانشگاه سوره یک دانشگاه غیرانتفاعی است اگرچه یک وابستگی سازمانی هم به سازمان تبلیغات اسلامی نیز دارد ولی به‌صورت غیرانتفاعی و به‌لحاظ اقتصادی مستقل و خودگردان اداره می‌شود.

رئیس دانشگاه سوره با اشاره به شهریه این دانشگاه افزود: شهریه‌های این دانشگاه نسبت‌به دانشگاه‌های مشابه خود کم‌تر است به عنوان مثال اگر دانشگاهی در سطح دانشگاه سوره در دانشگاه آزاد و یا غیرانتفاعی وجود داشته باشد و شهریه‌های آنها را مقایسه کنید، شهریه دانشگاه سوره کمی کم‌تر از شهریه‌های آن‌ها است شاید یکی از دلایل مزیت نسبی ما برای پذیرش دانشجویان همین باشد.

وی درباره اولویت‌های دانشگاه در زمینه‌های آموزشی، و پژوهشی گفت: ما برای هر یک از حوزه‌های آموزشی و پژوهشی یک برنامه داریم، در حوزه آموزش اصلی‌ترین برنامه ما ارتقا هرم هیأت علمی است.

ساعی افزود: دانشگاه چون در آستانه سی سالگی خود است و تقریباً نسل اول اساتید دانشگاه به‌سرعت درحال بازنشستگی هستند و تا پنج سال آینده تقریباً از نسل اول کسی باقی نمی‌ماند، در یکی دو سال اخیر فراخوان‌های جذب متعددی منتشر کرده‌ایم تا این نقیصه را جبران کنیم.

وی ادامه داد: بنابراین به دنبال این هستیم ضایعه‌ای که به واسطه خروج بازنشستگان، استادان قبلی به‌وجودآمده است توسط اعضای هیأت علمی جوان تکمیل شود و یک دوره‌های چندساله‌ای باهم هم‌پوشانی داشته باشند تا انتقال تجربه و فرهنگ سازمانی لازم صورت گیرد.

رئیس دانشگاه سوره افزود: کار دیگری که طی یکی دو سال اخیر انجام داده و در سال پیش رو نیز ادامه می‌دهیم، جذب اساتید بازنشسته برجسته دانشگاه‌های دیگر است.

وی ادامه داد: دانشگاه‌های غیر انتفاعی براساس آئین‌نامه وزارت علوم این امکان را دارند تا از ظرفیت استادان برجسته و بازنشسته دیگر دانشگاه‌ها استفاده کنند.

ساعی افزود: ما این آئین نامه را فعال کرده و تا کنون چهار الی پنج نفر از استادان تمام بازنشسته شده دیگر دانشگاه‌ها را جذب کرده‌ایم که کمک خیلی جدی به ما کرده‌است، اصلی‌ترین کارکرد این اساتید علاوه بر اینکه کلاس می‌روند، دانش‌پروری می‌کنند، انتقال تجربه به استادان جوان‌تر است.

وی ادامه داد: هدف ما این است چند ده نفر از اساتید جوانی را که طی یکی دو سال آینده جذب خواهیم کرد بتوانند در کنار استادان باتجربه کار کرده و این تجربه به‌صورت طبیعی منتقل شود.

وی افزود: در حوزه آموزش نیز به‌لحاظ امکانات آموزشی در برخی از کلاس‌ها و کارگاه‌ها در همین تابستانی که گذشت سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی انجام دادیم تا خلأهای امکاناتی را پوشش دهیم.

ساعی افزود: در حوزه پژوهش نیز اصلی‌ترین اقدامی که صورت‌گرفته است، فعال شدن انتشارات دانشگاه است که در سال‌های اخیر فعال شده و امیدواریم در سال پیش رو به‌شدت انتشارات ما بتواند به نقطه اوج خود برسد.

وی ادامه داد: همچنین کرسی‌های ترویجی و نظریه‌پردازی قبلاً در دانشگاه نبود که فعال شده‌است، بحث سمپوزیوم‌ها و سمینارهایی که در دانشگاه وجود دارد تعدادشان قابل‌توجه خواهد بود و برنامه‌ریزی‌شده است با آغاز سال تحصیلی درمورد آن‌ها اقدام شود.

ساعی افزود: پیش‌بینی ما این است در شش ماه پیش رو پنج نشریه ما نشریه علمی پژوهشی خواهند بود یعنی الان یک نشریه علمی پژوهشی داریم اگر تلاش ما به ثمر بنشیند پنج نشریه علمی پژوهشی هم به آن اضافه می‌شود.

رئیس دانشگاه سوره افزود: بحث کارآفرینی را هم امیدواریم در شش ماهه دوم سال نهایی کنیم.

وی درباره ظرفیت پذیرش دانشجوی کارشناسی برای سال تحصیلی جدید گفت: امسال حدود ۶۰۰ نفر ظرفیت ورودی کارشناسی دانشگاه سوره در ۱۸ رشته است که از پذیرش در این ۱۸ رشته ۵ رشته با آزمون و ۱۳ رشته هم براساس سوابق تحصیلی خواهد بود.

ساعی درباره بازنگری رشته‌های دانشگاه گفت: ما علاقه داریم که این کار را انجام دهیم، یکی دو بار هم اقدام کرده ایم هم رشته جدید طراحی کرده‌ایم و هم برخی رشته‌ها را با هزینه دانشگاه بازنگری کرده‌ایم ولی وزارت علوم عرفی دارد که می‌گوید این کار باید توسط دانشگاه‌های مادر و گروه‌های آن‌ها انجام شود.

رئیس دانشگاه سوره درباره چالش دانشگاه سوره گفت: اصلی‌ترین چالش ما و دیگر دانشگاه‌های غیرانتفاعی چالش مالی است میزان دستمزد و حقوق ما یک درصدی کم‌تر از دانشگاه‌های دولتی است، ما پیش‌از این هزینه‌هایی برای سوبسید و غذای دانشجویی دریافت می‌کردیم آن نیز قطع شده‌است و ما اکنون غذایی هم که توزیع می‌کنیم به قیمت آزاد است.

وی ادامه داد: لذا تقریباً همه دانشگاه‌های غیرانتفاعی اصلی‌ترین مشکلشان تراز کردن دخل‌وخرج دانشگاه است چون نمی‌توانند افزایش قابل‌توجه شهریه داشته باشند، چون دانشجویان دچار مشکل می‌شوند، در چهارالی پنج‌ساله اخیر که با تورم شدید روبرو بودیم، افزایش شهریه ما همیشه از تورم پایین‌تر بوده‌است. و این فاصله امکان بهبود و توسعه دانشگاه را کم‌تر می‌کند.

وی ادامه داد: همچنین امسال مرحله گزینش صلاحیت‌های علمی وعمومی و استعداد سنجی در مراحل قبولی اضافه شده‌است بعد از اعلام نتایج افراد دو تا سه برابر ظرفیت توسط سازمان سنجش معرفی می‌شوند بنابراین از طریق مصاحبه ما افرادی که استعداد بیشتری دارند و صلاحیت‌های عمومی برای تحصیل در دانشگاه سوره را دارند انتخاب می‌کنیم تا کیفیت پذیرش افزایش پیدا کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا