پول پژو ۲۰۷ بدهید پژو ۲۰۶ تحویل بگیرید/ویدئو
دانستنی اقتصاد: آرین طهرانی: در بازار بی رقیب خودرو ایران، هر چهار چرخی را می توان به نام خودرو به مردم قالب کرد. دیگر مهم نیست که آیا این چهار چرخ، ایمنی و سلامتی شهروندان را تامین می کند یا نه! مهم سود کلانی است که نصیب خودروسازان و حامیان پشت پرده آنان می شود.
به گزارش دانستنی اقتصاد؛ سال هاست که خودرو سازان ایران سهم بزرگی را در جان باختن ایرانیان ایفا می کنند. اگر تخلفات رانندگی و جاده های نامناسب دلیل ۵۰ درصد سوانح رانندگی باشند، آن طور که مسئولان راهنمایی و رانندگی می گویند، سهم خودرو سازان ۵۰ درصد دیگر را شامل می شود.
این در حالی است که هرزگاهی قیمت خودرو ها به بهانه های مختلف از جمله بالا رفتن ایمنی خودرو ها و اضافه شدن آپشن، تحریم و خودتحریمی افزایش می یابد، در حالی که هیچ تغییر خاصی در آن مشاهده نمی شود.
از سوی دیگر دو خودروساز اصلی کشور یعنی سایپا و ایران خودرو، چند وقت یکبار طی مراسمی از محصول جدید خود رونمایی می کنند.
خودرو سازان این محصولات جدید را با چنان آب و تابی معرفی می کنند که کمپانی های بنز و پورشه در مقابل آنان حرفی برای گفتن ندارند. اما با نگاهی دقیق تر مشخص می شود که محصولات جدید خودروسازان، همان محصولات قدیمی با پلتفرم های از دور خاج شده هستند که هیچ خودروسازی در جهان دیگر از آن استفاده نمی کند.
به طور مثال پراید که ده ها سال پیش تولید آن در کره جنوبی متوقف شده است، در ایران بارها با اسامی متفاوت روانه بازار شده است. ایران خودرو نیز با تغییرات جزئی در پلتفرم های منسوخ شده، پژو ۴۰۵ و ۲۰۶ را با اسامی جدید به مشتریان عرضه (قالب) کرده است.
در مقابل اما آنچه که برای خودروسازان ایرانی اهمیت بیشتر دارد، کسب سود بیشتر است نه بالا بودن ایمنی و استاندارد محصول به همین دلیل گاهی موتور پیکان را روی اتاق پژو قرار می دهند و نامی جدید روی آن می گذارند و یا گاهی موتور پراید را روی اتاق رنو نصب می کنند و پی کی تحویل مردم می دهند. گاهی نیز موتور ۲۰۶ را روی بدنه ای شبیه به پژو ۲۰۷ قرار می دهند و خودرویی با قیمت ۲۰۷ به مردم عرضه می کنند. این مورد آخر یکی از جدید ترین شاهکارهای ایران خودرو به شمار می رود.
اسفند ماه سال گذشته بود که گروه صنعتی ایرانخودرو اعلام کرد: پس از توقف تولید دو محصول سمند و پژو ۴۰۵ SLX در سال ۱۴۰۱، با هدف به روزرسانی محصولات، تولید پژو ۲۰۶ که طی دو دهه اخیر محبوبترین، ارزانترین و در حقیقت پرتقاضاترین محصول گروه صنعتی ایرانخودرو بود، متوقف خواهد شد و دو خودروی پژو ۲۰۷ مجهز به موتور TU۳ و محصول پروژه TF۲۱ که در سال ۱۴۰۲ به تولید انبوه میرسند، جایگزین ۲۰۶ خواهند شد.
اما اکنون مشخص شده که این پژو ۲۰۷ مذکور، در حقیقت همان ۲۰۶ خودمان است که دستی به سر و روی آن کشیده اند و قرار است به زودی روانه بازار شود.
بر اساس این اطلاعیه ایران خودرو، ظاهرا قرار است موتور پژو ۲۰۶ که قبلاً در این شرکت تولید میشد و امروز با توقف تولید روبه رو شده است را برای کاهش قیمت تمام شده بر روی پژو ۲۰۷ نصب کنند. ایران خودرو با این شگرد می تواند ضمن دریافت قیمتی جدید، خودروی پژو ۲۰۶ را با شکل و شمایلی جدید به نام پژو ۲۰۷ راهی بازار میکند، خودرویی که فقط در ظاهر تغییرات اندکی با پژو ۲۰۶ دارد و عملاً مصرف کننده محصول جدیدی را خریداری نکرده است.
این موضوع که خودرویی با موتور خودروی دیگر تولید و روانه بازار شود، در برخی از کشورها، امر متداول است،اما برخلاف محصولات ایران خودرو و سایپا، قبل از آنکه این خودروها روانه بازار شوند، تمامی آزمایشات فنی و ایمنی انجام می شود و محصول نهایی یک خودروی ایمن با استانداردهای تائید شده است.
بررسیها نشان میدهد ایران خودرو در محصول پژو۲۰۶ تیپ ۵ از موتور TU5 با حجم موتور ۱۶۰۰ و در محصولات پژو۲۰۶ تیپ ۲ و۳ از موتور TU3 با حجم ۱۴۰۰ استفاده می کرد. با نصب موتور TU3 بر روی خودروی پژو ۲۰۷ مصرف کننده عملاً با توان و گشتاور کمتر موتور و مشکلات زیادی از جمله کشش ضعیف در سربالایی مواجه خواهد شد.
البته ایرانخودرو در رابطه با این محصول مدعی شده که پژو ۲۰۷ با موتور TU۳، محصول جدیدی است و مجوزهای استانداردی را هم دریافت کرده و به زودی مشخصات فنی آن اعلام خواهد شد.
اخیراً ایران خودرو در اطلاعیه ای اعلام کرده است” تمامی مدارک و مستندات بهای تمام شده تولید پژو ۲۰۷ با موتور TU3 به نهادهای مرتبط قیمت گذاری ارسال شده و به محض اعلام قیمت، فراخوان دعوت از مشتریان برای تکمیل وجه و تحویل خودرو آغاز خواهد شد.”
علاوه بر این ایران خودرو تأکید کرده که” تولید پژو ۲۰۷ با موتور TU3 در حال انجام شدن و تعهدات سررسید شده نیز آماده واگذاری است و به محض اعلام قیمت، به ایفای تعهدات و واگذاری خودروها اقدام خواهد شد.”
اما بررسیها نشان می دهد که ایران خودرو با توقف تولید ۲۰۶ ، برخی قطعات این محصول که دیگر پس از توقف تولید، بهکار نمیآید را بر روی ۲۰۷های خود نصب و قرار است در قالب محصول جدید با داشبورد ۲۰۶ عرضه کند.
اینکه پژو ۲۰۶ به سبد محصولات ایرانخودرو باز خواهد گشت یا خیر، بالاخره مشخص خواهد شد؛ اما آنچه که اهمیت دارد این است که پژو ۲۰۷ تیپ ۵ (با داشبورد ۲۰۶ و حذف بسیاری از امکانات ۲۰۷) با موتور TU۳ که همان موتور پژو ۲۰۶های تیپ ۲، ۳ و ۵ است، راهی بازار خواهد شد.
گرچه برخی خریداران این محصول ممکن است کمی دل چرکین باشند که پول ۲۰۷ را بابت ۲۰۶ می دهند، اما شاید بد نباشد مشتریان پژو ۲۰۷ با قلب تپنده ۲۰۶ اطلاع داشته باشند که دیگر صاحبان ۲۰۷ نیز، چندان برد نکرده اند چرا که از ابتدا نیز، آنان صاحب خودروی پژو ۲۰۷ واقعی نبوده اند.
خودرویی که سالها ایران خودرو با نام پژو ۲۰۷ تولید کرده و با قیمتهای عجیب و غریب به بازار فرستاده است در واقع پژو ۲۰۶ پلاس است. این در حالی است که پژو ۲۰۷ واقعی (اصلی) ظاهر و پیشرانهای متمایز از پژو ۲۰۶ دارد.
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ میانگین امتیازات: ۵ / ۵. تعداد امتیازات: ۴۳۳ به این خبر امتیاز دهید
۰/۵
(۰ نظر)