اتحادیه ها و اصنافاقتصاد کلاناقتصادی

٣ پیشنهاد بخش خصوصی برای اصلاح بودجه

دانستنی آنلاین:رئیس اتاق بازرگانی تهران ٣ پیشنهاد این اتاق برای اصلاح ساختار بودجه‌ای کشور را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه خبری دانستنی آنلاین٬مسعود خوانساری در جلسه هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با اشاره به پیش بینی کسر بودجه دولت در بودجه ٩٨ اظهار کرد: پیش بینی ها حاکی از کسر بودجه ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی دولت در سال جاری است و این نگرانی وجود دارد که دولت برای جبران این کسری بودجه به سمت استقراض از بانک مرکزی، انتشار اوراق قرضه و یا افزایش فشارهای مالیاتی به بنگاه‌ها برای رشد درآمدهای مالیاتی برود.

رئیس اتاق بازرگانی تهران افزود: در خرداد ماه سازمان برنامه موظف شد طرحی برای اصلاح بودجه تهیه کند و در ٢۶ بند، پیشنهاداتی را ارایه داد که متاسفانه موارد مطرح شده عمدتا موضوعات کلی است که در اغلب برنامه‌های ۵ ساله و بودجه‌ها مطرح شده بود که به نظر می‌رسد نمی‌تواند دردی را دوا کند.

وی با بیان اینکه اتاق بازرگانی تهران این موضوع را بررسی کرده و ٣ راهکار را پیشنهاد می دهد اضافه کرد: نخستین پیشنهاد ما اصلاح وضع یارانه‌ها در کشور است چرا که سالانه بیش از ۸۹۰ هزار میلیارد تومان یارانه آشکار و پنهان تخصیص داده میشود که سهم هر ایرانی از این مبلغ، ماهانه یک میلیون تومان است و سهم بنزین، گازوئیل و گاز ۵۸۰ هزار میلیارد تومان است؛ لذا یکی از راهکارهای پیشنهادی، حذف این یارانه‌ها و پرداخت نقدی به دهک‌های پایین است.

خوانساری راهکار بعدی را کاهش بودجه شرکت‌های دولتی دانست و خاطرنشان کرد: بودجه کل دولت حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان است و بودجه شرکت‌های دولتی ١٢٧٧ هزار میلیارد تومان و این یعنی بودجه این شرکت‌ها تقریبا ٣ برابر کل بودجه است؛ این درحالی است که شرکت‌های دولتی معمولا حیات خلوت دولت‌ها هستند و اگر ۱۰ درصد از بودجه این شرکت‌ها که عملا بهره‌وری بالایی هم ندارند کسر شود مشکلات بودجه ای دولت حل می شود.

رئیس اتاق بازرگانی تهران سومین راهکار پیشنهادی را حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی دانست و افزود: متاسفانه ارز ۴۲۰۰ تومانی علاوه بر ایجاد فساد و رانت باعث افزایش قاچاق و خروج سرمایه از کشور هم شده است.

وی ادامه داد: تورم یک سال منتهی به خرداد ماه در اقلام خوراکی که بخشی از آنها مشمول ارز ۴۲۰۰ تومانی هستند ۵۶٫۶ درصد بود در حالیکه تورم در اقلام غیرخوراکی ۳۰٫۱ درصد است.

وی همچنین با انتقاد از رسوب کالاها در گمرک گفت: آمارها نشان می‌دهد بیش از ۴ میلیون تن کالای اساسی در گمرکات بدلیل تعدد بخشنامه‌ها و تناقضات آن‌ها رسوب کرده و لازم است هرچه سریعتر اقدامی برای آن انجام داد.

وی با انتقاد از نحوه برخوردهای اخیر با رمزارزها گفت: ما ٢ سال پیش در هیئت نمایندگان اتاق تهران این موضوع و ظرفیت‌های آن را مطرح کردیم. متاسفانه این موضوع هم مثل موارد دیگر نادیده گرفته شد و نهایتا با برخورد صفر و یکی مواجه شدیم.

خوانساری تاکید کرد: توقف این فعالیت ها ضربه به اقتصاد کشور است و اگر مشکل تنها موضوع برق است می‌توان با تعیین تعرفه مناسب، این موضوع را حل کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا