مالی و اقتصادی

ورود اولین قطار ترانزیتی قزاقستان-ترکمنستان-ایران-ترکیه به ایران

به گزارش دانستنی آنلاین، در پی اجرای تصمیم دولت سیزدهم مبنی بر تقویت مناسبات با همسایگان و کشورهای منطقه و همچنین برنامه وزارت راه و شهرسازی برای تقویت ترانزیت اعم از جاده‌ای و ریلی از خاک کشورمان و راه اندازی کریدورهای جدید، اولین قطار ترانزیتی قزاقستان-ترکمنستان-ایران-ترکیه حامل محموله ترانزیتی گوگرد صادراتی قزاقستان بامداد جمعه ۲۷ خرداد از مرز ریلی اینچه برون وارد کشور شد.

قرار است این قطار سه شنبه این هفته و همزمان با سفر قاسم جومارت توقایف رئیس جمهور قزاقستان به ایران، وارد ایستگاه راه آهن تهران شود؛ در زمان حضور رئیس جمهور قزاقستان در تهران، قرار است مراسم نمادین افتتاح کریدور جدید ریلی قزاقستان به ترکیه از خاک ایران باشیم.

پیش از این کالاهای قزاقستان از طریق بندر اکتائوی این کشور به بندر باکو و سپس با قطار بکو-تفلیس-قارص به ترکیه می‌رفت اما در پی افزایش هزینه حمل و نقل دریایی، مسیر ریلی ایران جایگزین کریدور دریایی-ریلی سابق از قزاقستان به ترکیه شده است.

ورود اولین قطار ترانزیتی قزاقستان-ترکمنستان-ایران-ترکیه به تهران

سید محسن پورسیدآقایی مدیر عامل اسبق راه آهن پیش از این درباره علت اقتصادی نشدن راه آ هن گرمسار-اینچه برون گفت: ایران با پول خودش راه آهن گرگان-اینچه برون را احداث کرد ولی روس‌ها بار به این خط نیاوردند؛ روس‌ها گفته بودند اگر ایران، ترکمنستان و قزاقستان خط آهن شرق روسیه را بسازند، ما ۱۰ میلیون تن بار به این خط آهن می‌آوریم؛ راه آهن احداث شد اما دریغ از ۱۰ هزار تن بار.

همچنین در این توافق نامه مقرر شد بخشی از بار چین-روسیه-اروپا که تا پیش از جنگ اوکراین از شمال دریای خزر و از خاک روسیه به اروپا می‌رفت، از مسیر ریلی چین-قزاقستان-ایران-ترکیه به اروپا ترانزیت شود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا