اجتماعیاقتصادیدسته‌بندی نشدهفرهنگی و هنریفناوری اطلاعات

موانع «وارداتِ فوری میلیون ها خودرو» چیست/دولت شفاف سازی کند

به گزارش دانستنی اقتصاد، مهدی اسلام پناه رئیس سازمان ملی استاندارد ایران امروز در نشستی با خبرنگاران اعلام کرد که «بر اساس بسته بهار خدمت که فروردین ماه امسال نهایی شد اکنون شرایط برای واردات خودرو به نحوی رقم خورده است که میلیون‌ها خودرو می‌تواند فوراً وارد کشور شود و این موضوع در واقع تسهیل‌گری واردات است.»

در واقع نکته‌ای که اسلام پناه به آن اشاره دارد این است که از ۴ ماه پیش دولت با تسهیل سازی شرایط واردات، امکان ورود خودروهای خارجی را با راحت ترین شکل ممکن فراهم کرده است و سدی در برابر واردات این محصول به کشور وجود ندارد.

از سویی دیگر مهدی ضیغمی سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران نیز در خرداد ماه اعلام کرده بود که «نزدیک به ۴ هزار دستگاه خودرو تاکنون وارد گمرک شده است و تعداد قابل توجهی از خودروهای وارداتی نیز در انتظار دریافت تاییدیه استاندارد هستند. همچنین با توجه به اقدامات انجام شده به زودی بالغ بر یک هزار دستگاه خودرو از گمرکات کشور ترخیص می‌شود.»

آنطور که ضیغمی گفته بود «۵۰۰۰ دستگاه نیسان نیز ثبت سفارش شده است. مدل‌هایی از ماشین‌های کره‌ای مانند هیوندای نیز به بازار وارد خواهد شد و همچنین پیگیری شرکت‌ها برای واردات خودروهای اروپایی نیز ادامه دارد.»

در کنار این اظهارات، باید به صحبت‌های امید قالیباف سخنگوی وقت وزارت صمت نیز اشاره کرد که گفته بود طی ۶ ماه -تا پایان بهار ۱۴۰۲- ۲۰۰ هزار دستگاه خودروی خارجی وارد کشور خواهد شد.

تمام این اظهار نظرات در حالیست که طبق اعلام گمرک ایران در بهار امسال صرفاً ۲۴۱ خودرو شامل بنزِ آمبولانس، زوتی و چانگان به ارزش ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار وارد کشور شده است.

از سویی دیگر نیز از ۳۴ هزار نفری که جزو متقاضیان نهایی خرید خودروی خارجی در بهمن پارسال بودند (افرادی که با بلوکه کردن ۵۰۰ میلیون تومان به نام سازمان حمایت اقدام به ثبت نام برای خرید خودروهای وارداتی کرده بودند) تنها بخشی از مشتریانِ خودروی چانگان که از سوی شرکت سایپا وارد شد، فراخوان تحویل خودرو را دریافت کرده اند که البته طبق وعده سایپا مقرر بود در تیر ماه این خودروها تحویل این افراد شود که هنوز هم خبری در این بخش نیست.

چه کسی مانع واردات خودرو شده است؟

بر این اساس، با توجه به اظهارات مسئولان دولتی که رنگ و بوی آزادسازی واقعی واردات خودرو را دارد، متولیان باید به صورت شفاف اعلام کنند که مشکل اصلی در واردات و ترخیص خودرو کجاست که با وجود این وعده‌ها، هنوز هم شاهد ورود خودروهای خارجی به بازار نیستیم.

اینکه مسئولان در صحبت با خبرنگاران اعلام می‌کنند که واردات تسهیل شده و خودرو پشت در گمرک رسیده است اما از این طرف خودروهای خارجی نه تنها وارد بازار نشده بلکه ترخیص هم نشده اند ابهامات را پررنگ‌تر می‌کند.

بنابراین به نظر می‌رسد بهتر مسئولان به صورت شفاف موانع ورود خودروهای خارجی با وجود تسهیل در تجارت که «می تواند منجر به واردات میلیون‌ها خودرو شود» را به مردم و البته متقاضیان خرید خودروی خارجی اعلام کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا