اجتماعیاقتصادیدسته‌بندی نشدهفرهنگی و هنریفناوری اطلاعات

قفقاز نباید به میدان منازعه و کشمکش بین قدرت‌ها تبدیل شود

به گزارش دانستنی اقتصاد حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در نشست خبری مشترک با آرارات میرزویان وزیر خارجه جمهوری ارمنستان گفت: از گسترش ارتباطات و همگرایی در کشورهای منطقه استقبال می‌کنیم و در این راستا از پیشرفت گفتگوها صلح بین ارمنستان و آذربایجان استقبال می‌کنیم.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران فعالانه در مسیر گفتگو و تمرکز بر صلح در منطقه قفقاز تاکید دارد.

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: سفر ماه گذشته اینجانب به باکو و دیدار با رئیس جمهور آذربایجان در حاشیه نشست وزرای خارجه جنبش عدم تعهد و دیدار امروز با وزیر محترم امور خارجه جمهوری ارمنستان در همین راستا است.

وی افزود: باور داریم تقویت گفتگو و رایزنی بین کشورهای منطقه و همسایگان نقش مهم در نیل به درک مشترک و همچنین ترسیم چشم انداز مطلوب مبتنی بر منافع مشترک یکایک کشورهای این منطقه است.

امیرعبداللهیان گفت: همچنین باور داریم که قفقاز نباید به میدان منازعه و کشمکش بین قدرت‌ها تبدیل شود. تبدیل شدن قفقاز به میدان رقابت بین قدرت‌ها صلح را در منطقه ما به تأخیر خواهد انداخت و یک چالش جدید در منطقه ایجاد خواهد کرد.

وی افزود: ما در مورد مذاکرات صلح بین آذربایجان و ارمنستان امروز با همکارم گفتگو کردیم. معتقد هستیم که دوره نظم مبتنی بر جنگ پایان یافته است و اکنون زمان آن است که یک نظم مبتنی بر صلح در منطقه قفقاز مستقر شود.

امیرعبداللهیان گفت: صلح جامع و پایدار صلحی است که زمینه‌های بروز جنگ و درگیری را از بین برده باشد. این نیازمند کاربرد زبان دوستی و زبان همکاری بین دولت‌ها و ملت‌ها است.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: طبعاً معتقد هستیم که هرگونه مذاکره بایستی در فضای متوازن همراه با رضایت و اختیار طرفین انجام شود و نتایج ملموس در راستای واقعیات منطقه و منافع طرفین را در پی داشته باشد.

وی افزود: متأسفانه برخی از کنشگران خارجی به دنبال صف‌بندی‌ها و سو استفاده از وضعیت منطقه قفقاز هستند. ما فرمت و سازوکار گفتگوهای موسوم به ۳+ ۳ بین کشورهای منطقه دنبال می‌کنیم و جمهوری اسلامی ایران برای برگزاری این نشست که در آن از جمله ارمنستان و آذربایجان نیز حضور پیدا خواهند کرد به تلاش‌های خود ادامه خواهد داد.

امیرعبداللهیان گفت: امروز در خصوص موضوع کریدورهای موجود در منطقه و ظرفیت‌های ترانزیتی و ضرورت رفع موانع مواصلاتی و عدم ایجاد مانع در کریدورهای سنتی و تاریخی دو کشور گفتگو کردیم. تهران و ایروان بر اهمیت مسیرهای ترانزیتی تاکید ویژه‌ای دارند.

وی افزود: من در گفتگوهای روز جاری به همکارم توضیح دادم که در دیدار با رئیس جمهور آذربایجان، آقای علی اف اطمینان دادند که جمهوری آذربایجان به دنبال بستن کوریدور و مسیرهای تاریخی بین ایران و ارمنستان نبوده و نخواهد بود.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: در گفتگوهای روز جاری در مورد برخی مسائل منطقه رایزنی و مشورت داشتیم. همچنین در خصوص مناسبات دوجانبه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ارمنستان گفتگو و تبادل نظر کردیم. توسعه و تعمیق روابط دوجانبه، اجرایی‌سازی پروژه‌های تعریف شده و همکاری دو کشور در زمینه‌های مختلف را مورد بررسی قرار دادیم.

وی افزود: در سال‌های اخیر به ویژه در یک سال گذشته گام‌های خوبی در زمینه توسعه مناسبات با کشور همسایه و دوست ارمنستان برداشته شده است. معتقدیم ظرفیت‌های فراوانی برای توسعه بیشتر همکاری‌ها وجود دارد.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: در جهت گیری اولیه خود به صورت جدی برای رسیدن به سقف تبادل تجاری یک میلیارد دلار و افزایش آن به ۳ میلیارد دلار در حرکت هستیم. گام‌های مهمی در این رابطه برداشته شده است.

وی افزود: حضور جناب آقای میرزویان وزیر خارجه ارمنستان در تهران با یک هدف اصلی در موضوع مناسبات دوجانبه شکل گرفته و آن پیگیری جدی توافقاتی است که بین آقای رئیسی و آقای پاشینیان نخست وزیر ارمنستان در آخرین دیدار مورد توافق قرار گرفت.

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: دو کشور ظرفیت‌های مکمل متعددی در زمینه حمل و نقل، انرژی، کشاورزی و صنعتی دارند. اتفاق نظر داریم که همکاری‌ها در حوزه تهاتر گاز با برق گسترش و توسعه دهیم.

وی افزود: همچنین تکمیل پروژه خط انتقال برق از ارمنستان به ایران در دستور کار جدی ما قرار دارد. همکاری‌های خوبی در زمینه توسعه شرکت‌های دانش بنیان و همکاری در زمینه‌های علمی و فناوری بین ما در جریان است.

وزیر امور خارجه ارمنستان: ایران برای ما همواره دوستی منحصر به فرد بوده و خواهد بود

«آرارات میرزویان» وزیر خارجه ارمنستان که امروز (دوشنبه) دوم مرداد ماه به تهران سفر کرده، پس از دیدار و گفتگو با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و همچنین دیدار با حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور در نشست خبری در محل وزارت امور خارجه به همراه امیرعبداللهیان به تشریح رایزنی‌های انجام شده پرداخت.

وی ضمن ابراز خرسندی از حضور در تهران و مهمان‌نوازی همتای ایرانی و گفت‌وگوی سازنده‌اش با امیرعبداللهیان گفت: برای جامعه ارمنی روابط تاریخی غنی با کشور دوست و برادر ایران از اهمیت برخوردار است. ایران برای ما همواره دوستی منحصر به فرد بوده و خواهد بود، به خصوص در غلبه با چالش‌های موجود.

وزیر خارجه ارمنستان با بیان اینکه ایران و ارمنستان به دنبال گسترش همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های تکنولوژی و انرژی هستند، افزود: می‌خواهیم حجم تجارت خارجی بین دو کشور را به سه میلیارد دلار برسانیم.

وی همکاری‌ها در حوزه‌های جاده‌ای و ترانزیتی را دارای اهمیت ویژه برای دو کشور خواند و گفت: سال گذشته شاهد افتتاح سرکنسولگری ایران در قاپان بودیم و ان‌شاءالله در ادامه شاهد افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز خواهیم بود.

این دیپلمات عالیرتبه ارمنستانی به برگزاری نشست مشورتی ارمنستان، هند و ایران در ایروان اشاره کرد و افزود: گسترش همکاری‌ها و تعاملات تجاری و ترانزیتی با ایران برای ارمنستان بسیار حائز اهمیت است.

وزیر خارجه ارمنستان اظهار داشت: روابط بدون افت و خیز دو کشور به واسطه تلاش‌های مشترک در جهت پیشرفت پویا گام برمی‌دارد که بیانگر افق جدیدی در همکاری‌های دو کشور است.

میرزویان اقدامات صورت گرفته برای تعامل بین مجالس دو کشور را مهم خواند و افزود: امروز بر ضرورت برقراری ثبات و امنیت در قفقاز جنوبی تأکید کردیم و همکارم را در جهت روند عادی سازی روابط آذربایجان و ارمنستان قرار دادم.

وی گفت: اعلامیه آلماتی و مفاد آن برای ما نقش محوری دارد و تضمین امنیت مرز بر پایه تمامیت ارضی برای ما مهم است. تشکیل مکانیسم بین‌المللی پایدار برای گفت‌وگوها با باکو برای ما از اهمیت برخوردار است.

میرزویان خاطرنشان کرد: آذربایجان به جای گفت‌وگو با مردم قره باغ سیاست پاکسازی قومی را در دستورکار قرار داده که نمونه آن محدود کردن کریدور لاچین است.

وزیر خارجه ارمنستان افزود: آذربایجان از ۱۵ ژوئن اقدام به توقف ارسال مواد غذایی و انتقال بیماران به ارمنستان کرده است. وضعیت بحران انسانی در قره باغ حاکم است و نقض فاحش ضوابط بین‌المللی بشردوستانه و خلاف اعلامیه سه جانبه نوامبر است.

میرزویان خاطرنشان کرد: ارمنستان تمایل شدید به رفع انسداد زیرساخت‌ها دارد و معتقد است رفع انسداد آنها باید بر پایه حق حاکمیت کشورها و اصول عمل متقابل و تساوی باشد.

وی گفت: از مواضع مشخص جمهوری اسلامی ایران در رابطه با تمامیت ارضی ارمنستان قدردانی می‌کنیم. مایلم بر عزم سیاسی و آمادگی رهبران بلندپایه ارمنستان برای تعمیق و توسعه روابط با ایران بر پایه منافع و احترام متقابل تأکید کنم.

میرزویان از امیرعبداللهیان دعوت کرد که به ایروان سفر کند.

وزیر خارجه ارمنستان دعوت نخست وزیر ارمنستان از حجت‌الاسلام رئیسی برای سفر به ایروان را تکرار کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا