اجتماعیاقتصادیدسته‌بندی نشدهفرهنگی و هنریفناوری اطلاعات

طرح اصلاحات قضایی نتانیاهو با اکثریت آرا در کنست تصویب شد

دانستنی اقتصاد، گروه بین‌الملل: تظاهرات هفتگی صهیونیست‌ها علیه کابینه بنیامین نتانیاهو وارد بیست‌ونهمین هفته شده و بنا بر گزارش‌ها و تصاویر منتشرشده از رسانه‌های صهیونیستی سطح درگیری معترضان با نیروهای امنیتی روزبه‌روز بیشتر می‌شود و با گذشت زمان نه‌تنها از کمیت اعتراض‌ها کاسته نشده بلکه هر هفته بخش جدیدی از جامعه صهیونیستی وارد کارزار هفتگی اعتراض علیه نتانیاهو می‌شود. در آخرین شنبه اعتراضی بیش از نیم میلیون معترض خشمگین در اراضی اشغالی ی علیه کابینه تظاهرات کردند و روز یکشنبه نیز تجمع مقابل کنست (پارلمان اسرائیل) علیه کابینه شعار سر دادند.

علت اصلی و ظاهری تداوم این اعتراض‌های گسترده، اصرار کابینه نتانیاهو به تصویب و اجرای لایحه «اصلاحات قضائی» است؛ معترضان می‌گویند اجرای این طرح به معنای «نابودی دموکراسی اسرائیل و فرار نتانیاهو از محاکمه به خاطر پرونده‌های حجیم فسادش» است. نگاهی گذرا به خبرهای چند روز گذشته از رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد که اوضاع به‌شدت متشنج است تا جایی که بنا بر گزارش وب‌سایت «آکسیوس» جو بایدن و دولت آمریکا از نتانیاهو خواسته‌اند لایحه اصلاحات قضائی را کنار بگذارد.

تصویب قانون اصلاحات قضایی در کنست / اراضی اشغالی در آستانه اعتصاب

اصلاحات قضایی نتانیاهو امروز دوشنبه با وجود اختلافات شدید با مخالفان و اعتراضات گسترده معترضان در اراضی اشغالی به ویژه قدس، به تصویب رسید. منابع عبری گزارش دادند که قانون اصلاحات قضایی مدنظر نتانیاهو با ۶۴ رای مثبت از سوی نمایندگان کنست به طور نهایی تصویب شد.

در زمان برگزاری رای گیری نمایندگان مخالف از صحن کنست خارج شدند و تنها نمایندگان ائتلاف حاکمیتی نتانیاهو در این جلسه حضور داشتند.

در پی تصویب نهایی طرح اصلاحات قضایی، هستدروت (اتحادیه کارگری رژیم صهیونیستی) اعلام کرد که گزینه اعتصابات سراسری کارگران را بررسی می‌کند.

براین اساس دیوان عالی قضایی دیگر حق وتوی تصمیمات دولت و کنست و احکام اداری و یا مخالفت با انتصاب برخی وزرا یا نخست وزیر به دلیل پرونده‌های مختلف را نخواهد داشت.

منابع عبری زبان اعلام کردند در شرایطی که مخالفان این لایحه در جلسه رای‌گیری حاضر نبودند، لایحه «لغو برهان معقولیت» با اکثریت آرا ۶۴ رای موافق در مقابل صفر رای مخالف به تصویب نهایی رسید.

تصویب این لایحه اولین گام در مسیر کاهش اختیارات دستگاه قضایی رژیم صهیونیستی است. با توجه به تصویب این لایحه، دیگر دستگاه قضایی رژیم صهیونیستی حق ندارد تصمیمات دولت و وزرای اسرائیلی را به بهانه معقول نبودن ملغی کند.

اسموتریچ وزیر دارایی رژیم صهیونیستی نیز ضمن ابراز خرسندی از تصویب طرح مذکور، اعلام کرد که با اصلاح نظام قضایی و ایجاد توازنی دوباره بین دستگاه‌ها را آغاز کردیم و با مسئولیت‌پذیری به اصلاحات ادامه خواهیم داد.

یائیر لاپید رئیس جریان اپوزیسیون رژیم صهیونیستی ضمن اعلام مخالفت شدید خود با تصویب طرح اصلاحات قضایی، گفت: این دولت تندرو لحظه‌ای را جشن می‌گیرد که ما در آن دیگر برادر نیستیم، ضعف و ناتوانی نتانیاهو را دیدیم، نخست وزیری وجود ندارد، او بازیچه‌ای در دست مجموعه‌ای از تندروها است.

لاپید تاکید کرد که در دیوان عالی رژیم صهیونیستی علیه لایحه مذکور درخواست تجدیدنظر خواهیم کرد.

در پی تصویب طرح اصلاحات قضایی از سوی ائتلاف نتانیاهو، رئیس پلیس رژیم صهیونیستی اعلام کرد که تلاش خواهیم کرد از اشغال ساختمان کنست از سوی معترضان جلوگیری کنیم.

همچنین شاخص بورس اسرائیل در پی تصویب این طرح ۱.۳ درصد سقوط داشت و ارزش پول واحد رژیم صهیونیستی (شکل) نیز سه دهم درصد تنزل پیدا کرد.

بنابر اعلام منابع عبری «لغو برهان معقولیت» که امروز در چارچوب اصلاحات قضایی نتانیاهو به تصویب رسید، یکی از مهمترین بخش‌های این اصلاحات است که دخالت دادگاه عالی رژیم صهیونیستی در امور کابینه و کنست را محدود می‌سازد. اما طرح اصلاحات قضایی نتانیاهو ابعاد دیگری نیز دارد که قرار است در آینده در کنست مطرح شود.

تهدید وزرای صهیونیست به خروج از کابینه نتانیاهو

شماری از وزرای کابینه نتانیاهو، تهدید کرده‌اند در صورت تصویب تعدیل‌های مدنظر مخالفان در ارتباط با طرح اصلاحات قضایی، از ائتلاف حاکم خارج خواهند شد. در پی موافقت بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی با طرح گزینه توافقی درباره اصلاحات قضایی، برخی وزرای وی تهدید به خروج از کابینه کردند.

این در حالی است که منابع خبری ساعتی پیش از طرح گزینه توافقی درباره اصلاحات قضایی مدنظر نتانیاهو در کنست رژیم صهیونیستی خبر دادند. در پی اعتراضات گسترده اخیر و رایزنی‌های مقامات سیاسی با نتانیاهو وی از مخالفان خواسته تا تعدیلات مدنظر خود را درباره طرح اصلاحات قضایی ارائه کنند، تا این مساله در کنست به رای گذاشته شود.

براین اساس، پس از رای گیری کنست درباره این طرح که ممکن است رای گیری درباره اصلاحات قضایی نتانیاهو به تعویق بیافتد. همین مساله موجب آن شده که یاریو لیوین وزیر دادگستری، ایتمار بن گویر وزیر امنیت داخلی و سیمحا روتمان از شخصیت‌های برجسته عضو ائتلاف نتانیاهو (فردی که به عنوان حامی اصلی طرح اصلاحات قضایی شناخته می‌شود) تهدید کنند که از ائتلاف نتانیاهو خارج خواهند شد، امری که در نهایت به فروپاشی کابینه شکننده نتانیاهو و از دست رفتن اکثریت کنست برای وی منجر می‌شود.

بررسی گزینه توافقی درباره طرح اصلاحات قضایی در کنست

منابع خبری از طرح گزینه توافقی درباره اصلاحات قضایی مدنظر نتانیاهو در کنست رژیم صهیونیستی خبر دادند.

به گزارش دانستنی اقتصاد به نقل از الجزیره، در پی رایزنی‌های اخیر با بنیامین نتانیاهو که حتی از سوی اسحاق هرتزوگ رئیس رژیم صهیونیستی نیز انجام شده بود، منابع خبری از بررسی گزینه توافقی درباره طرح اصلاحات قضائی در نشست امروز کنست خبر می‌دهند.

بنابراین گزارش، در پی اعتراضات گسترده اخیر و رایزنی‌های مقامات سیاسی با نتانیاهو وی از مخالفان خواسته تا تعدیلات مدنظر خود را درباره طرح اصلاحات قضائی ارائه کنند، تا این مساله در کنست به رأی گذاشته شود.

براین اساس، پس از رأی گیری کنست درباره این طرح که ممکن است رأی گیری درباره اصلاحات قضائی نتانیاهو به تعویق بیافتد به ویژه اینکه گفته می‌شود در نشست کنست که هم اکنون در حال برگزاری است دستکم ۱۴۰ مورد اعتراض از سوی نمایندگان مخالف به بندهای طرح اصلاحات قضایی وصول شده است.

دیدارهای فشرده نتانیاهو در ساختمان کنست / انتقادات تند لاپید و پیشنهاد گانتز

روزنامه یدیعوت آحارونوت امروز دوشنبه گزارش داد که پس از ورود نتانیاهو به کنست، نشستی فوق العاده با حضور وی و یاریو لیوین وزیر دادگستری و بتسلئیل اسموتریج وزیر دارایی کابینه برگزار شده است. وی سپس، نشستی با هرتزی هالیوی رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی برگزار کرده تا آخرین وضعیت ارتش پس از تشدید موج اعتصابات نظامیان را بررسی کند.

در همین حال، یائیر لاپید از رهبران جریان مخالف نتانیاهو در شرایطی که در برابر ساختمان کنست حضور داشت، تاکید کرد: ما به سوی فاجعه در حال حرکت هستیم و نتانیاهو دشمنان اسرائیل را قوی‎‌تر ساخته است.

لاپید تاکید کرد که هر نماینده‎‌ای که به نفع تصویب اصلاحات قضایی رای دهد، در واقع به دشمنان تل آویو کمک کرده است.

وی افزود: ائتلاف حاکم به نخست وزیری نتانیاهو، شرایط را به سمت و سویی سوق می‌دهد که شاهد فروپاشی ارتش اسرائیل باشیم.

بنی گانتز از دیگر مخالفان سرسخت نتانیاهو و طرح اصلاحات قضایی وی، نیز تصریح کرد: با توجه به شرایط موجود به نظر می‌رسد که ائتلاف حاکم باید دستکم چند روز تصویب اصلاحات قضایی را به تصویب برساند.

وبگاه آمریکایی آکسیوس نیز در گزارشی نوشت: یواف گالانت وزیر جنگ رژیم صهیونیستی بر لزوم تعدیل برخی بندهای طرح اصلاحات قضایی و یافتن یک راه حل میانه تاکید دارد و این مساله را به نفع ارتش و امنیت اسرائیل ارزیابی می‌کند.

گفتنی است طی ۲۹ هفته اخیر اراضی اشغالی شاهد موجی از اعتراض‌های گسترده درباره طرح جنجال برانگیز کابینه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای انجام اصلاحات قضائی است بدون آنکه هیچ نشانه دال بر عقب نشینی کابینه از تصمیم خود برای ارائه لایحه به کنست و تصویب آن وجود داشته باشد. نتانیاهو از رهاورد تصویب اصلاحات قضائی در صدد ادامه دوران سیاسی خود است و می‌خواهد کابوس برکناری خودش و دیگر وزرای کابینه را به دلیل اتهامات متعددی که علیه آنها مطرح است، از بین ببرد.

نتانیاهو تحت تدابیر شدید امنیتی وارد کنست شد

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی دقایقی پیش وارد ساختمان کنست رژیم صهیونیستی در قدس اشغالی شد. تصاویر منتشر شده از سوی رسانه‌های عبری از حضور گسترده نیروهای امنیتی در اطراف نتانیاهو در هنگام ورود به کنست حکایت دارد.

روزنامه یدیعوت آحارونوت نیز پس از ورود نتانیاهو به کنست از برگزاری نشستی فوق العاده با حضور وی و یاریو لیوین وزیر دادگستری و بتسلئیل اسموتریج وزیر دارایی کابینه خبر داد. هنوز از محتوای این نشست خبری منتشر نشده است.

مسیرهای منتهی به کنست مسدود شد / نتانیاهو امروز چه در سر دارد؟

قدس اشغالی امروز دوشنبه صحنه تظاهرات گسترده معترضان صهیونیست علیه طرح اصلاحات قضایی نتانیاهو شده است.

کابینه راستگرایان افراطی به نخست وزیری نتانیاهو در نظر دارد امروز طرح اصلاحات قضایی که شامل کاهش اختیارات دادگاه عالی رژیم صهیونیستی (بالاترین مرجع قضایی در اراضی اشغالی) می‌شود را در شور دوم و سوم به تصویب برساند، امری که در صورت رای آوردن در کنست موجب تصویب نهایی این طرح جنجالی می‌شود.

رسانه‌های عبری گزارش دادند که در صورت تصویب نهایی این طرح، اختیارات دادگاه عالی رژیم صهیونیستی در نظارت بر تصمیمات کابینه به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته و مسیر برای یکه‌تازی نتانیاهو در اجرای سیاست‌های یکجانبه‌گرایانه‌اش هموار می‌شود.

مسیرهای منتهی به کنست از سوی معترضان مسدود شد+ فیلم و تصاویر

در طرف مقابل امروز شمار زیادی از معترضان که از شهرهای اطراف وارد قدس اشغالی شده‌اند اقدام به مسدود کردن مسیرهای منتهی به کنست کردند تا از رسیدن نمایندگان به صحن پارلمان جهت تصویب طرح اصلاحات قضایی، جلوگیری کنند.

در همین راستا، پلیس رژیم صهیونیستی برای متفرق کردن تظاهرکنندگان در برابر ساختمان کنست، با استفاده از آب‌پاش‌های قوی وارد عمل شده است. نیروهای پلیس همچنین شماری از معترضان را که دهها مسیر اصلی در قدس اشغالی را مسدود کرده‌اند را بازداشت و به مراکز امنیتی منتقل کردند.

منابع عبری از بازداشت سه تظاهرکننده در برابر منزل «نیر برکات» وزیر اقتصاد کابینه رژیم صهیونیستی خبر داده اند. معترضان در خیابان‌های قدس دست به دست هم داده و با حضور در معابر اصلی از حرکت خودروها جلوگیری می‌کنند، امری که بی‌نظمی و هرج و مرج گسترده‌ای را در قدس اشغالی به ویژه در اطراف ساختمان‌های اصلی نظیر کنست ایجاد کرده است.

روزنامه‌نگار صهیونیست: به سمت آتشفشانِ در حال انفجار حرکت می‌کنیم

«تسور شیزاو» گزارشگر روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارونت با انتشار مقاله‌ای تاکید کرد، انباشت بحران‌ها در اراضی اشغالی که عملکرد کابینه نتانیاهو، عامل آن به شمار می‌رود، بسیار خطرناک است. اوضاع در اراضی اشغالی مانند حرکت به سمت یک آتشفشان در حال انفجار است.

شیزاو ادامه داد: در جریان تظاهرات گسترده در فرودگاه بن گوریون طی روز سه شنبه گذشته، دوست من با ۲ تن از نیروهای یگان ویژه پلیس صحبت می‌کرد؛ آنها به او گفتند که نیروهای پلیس، قصد ترک خدمت دارند.

وی اضافه کرد: ما شاهد به وجود آمدن شکاف‌هایی هستیم. با تصویب هر قانون ناامید کننده‌ای از سوی کابینه نتانیاهو در پارلمان، بیش از گذشته اوضاع وخیم می‌شود.

علاوه بر این، شبکه الجزیره گزارش داد که پلیس رژیم صهیونیستی برای متفرق کردن معترضان علیه لایحه جنجالی کابینه بنیامین نتانیاهو در خصوص اصلاحات قضائی به خشونت متوسل شده است.

بر اساس این گزارش، عناصر پلیس رژیم صهیونیستی سعی دارند با استفاده از خشونت، معترضان را از اطراف ساختمان پارلمان این رژیم متفرق کنند. پلیس رژیم صهیونیستی همچنین ده‌ها تن از معترضان را مقابل منزل وزیر اقتصاد این رژیم بازداشت کرده است.

طرح اصلاحات قضایی نتانیاهو با اکثریت آرا در کنست تصویب شد

وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی: اوضاع امنیتی واقعاً نگران کننده است

«بنی گانتز» وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی در جریان سخنان خود در پارلمان این رژیم در خصوص تصویب لایحه جنجالی اصلاحات قضائی کابینه بنیامین نتانیاهو، اذعان کرد: ما امروزه شاهد یک شکاف در جامعه هستیم که پیشتر آن را ندیده بودیم.

وی در ادامه افزود: ارتش و مردم، با یکدیگر در ارتباط هستند و اگر مردم دچار شکاف شوند، این شکاف و اختلاف، به میان صفوف ارتش نیز سرایت می‌کند. باید واضح و آشکار اعلام کرد که کابینه نتانیاهو، مسئول به وجود آمدن این اوضاع است. نیروهای ارتش، این مشکل را ایجاد نکرده‌اند بلکه از آن تأثیر گرفته‌اند. نحوه بیان و موضع گیری نتانیاهو و اعضای کابینه وی، محکوم است.

گانتز اضافه کرد: آنها به جای آنکه به حرف معترضان گوش دهند و به آنها توجه کنند، به معترضان، شورشی می‌گویند. جامعه در حال عبور از خطوط قرمز است. ما می‌توانیم این مسأله را در زمان غذا خوردن با خانواده یا گفتگوها در محل کار حس کنیم. از کابینه می‌خواهم اقدامات لازم را برای حل این مشکل به کار بگیرند چرا که خطر آشکاری، ما را احاطه کرده است.

گانتز همچنین بعد از دیدار با «هرتزی هالیوی» رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی تاکید کرد: اوضاع امنیتی در اسرائیل واقعاً نگران کننده است.

نگرانی شدید دولت بایدن نسبت به گسترش اعتراضات در اراضی اشغالی

«باراک راوید» خبرنگار سیاسی سایت عبری زبان واللا گزارش داد که دولت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا، نسبت به تحولات جاری در اراضی اشغالی در سایه گسترش دامنه اعتراضات علیه لایحه جنجالی کابینه بنیامین نتانیاهو، نگران است.

وی در ادامه افزود: دولت بایدن از تضعیف جایگاه تل آویو و از بین رفتن قدرت بازدارندگی اسرائیل به دنبال شدت گرفتن اعتراضات داخلی نگران است.

راوید اضافه کرد: بایدن از نتانیاهو خواسته بود، تصویب لایحه جنجالی اصلاحات قضائی با چارچوب کنونی آن را متوقف کند، به ویژه آنکه این طرح باعث تشدید شکاف داخلی می‌شود.

وی تاکید کرد: بایدن از نتانیاهو خواست تا از تمام جریان‌ها برای دستیابی به توافقاتی در خصوص این لایحه، در سایه تهدیدات و چالش‌های پیشروی تل آویو، استفاده کند. پنتاگون از نزدیک تحولات جاری در اسرائیل را دنبال کرده و نسبت به گسترش اعتراضات در ارتش به ویژه ترک خدمت نظامیان ذخیره مخصوصاً در نیروی هوایی و تأثیرات منفی آن بر قدرت بازدارندگی تل آویو، ابراز نگرانی کرده است.

مسیرهای منتهی به کنست از سوی معترضان مسدود شد+ فیلم و تصاویر

نتانیاهو خطاب به وزیر جنگ: دخالت‌ها را متوقف کن، من نخست‌وزیر هستم

با اوج گیری دامنه اعتراضات در سرزمین‌های اشغالی علیه اصلاحات قضائی بنیامین نتانیاهو، یک رسانه عبری زبان فاش ساخت که نتانیاهو در جریان اختلال قلبی خود از داخل بیمارستان به «یوآف گالانت» وزیر جنگ هشدار داد، از دخالت دست بکش من نخست‌وزیرم و خودم تصمیم می‌گیرم.

دفتر اطلاع رسانی فلسطین شامگاه یکشنبه گزارش داد که کانال «۱۲» تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد شب گذشته نتانیاهو در معرض خطری حقیقی قرار داشت و به سبب اختلال در ضربات قلب به مدت ۱۲ ثانیه بلافاصله به بیمارستان انتقال داده شد و تحت عمل کاشت دستگاه تنظیم کننده ضربان قلب قرار گرفت.

این رسانه عبری در ادامه فاش ساخت که بنیامین نتانیاهو در جریان بستری شدن چندساعته در بیمارستان پس از آنکه از تلاش یوآف گالانت در تعویق رأی گیری بر سر موادی از قانون اصلاحات قضائی (حکم عقلانیت) در کنست با خبر شد، با ابراز خشم از این موضوع، در تماس تلفنی با وی مشاجره لفظی کرد و با حمله به گالانت هشدار داد: از دخالت دست بکش. من نخست‌وزیرم و خودم تصمیم می‌گیرم. (جزئیات بیشتر)

مسیرهای منتهی به کنست از سوی معترضان مسدود شد+ فیلم و تصاویر

۱۵۰ شرکت اقتصادی هم به اعتراضات پیوستند

انجمن بازرگانان در رژیم صهیونیستی که دربرگیرنده ده‌ها تن از رؤسای شرکت‌های بزرگ در اراضی اشغالی است، اعلام کرد که از امروز دوشنبه، فعالیت‌های خود را در اعتراض به لایحه اصلاحات قضائی کابینه بنیامین نتانیاهو، متوقف می‌کند.

۱۵۰ شرکت اقتصادی در اراضی اشغالی، در این انجمن عضو هستند. در پایان نشست شبانه اعضای انجمن، تصمیم بر این شد که اعتصاب شرکت‌های مذکور از امروز آغاز شود. اعضای انجمن، از دیگر سندیکاها و اتحادیه‌های اقتصادی در اراضی اشغالی خواستند، به این اقدام انجمن بازرگانان ملحق شوند.

از سوی دیگر، اعضای ادارات چهار دانشگاه تل آویو، قدس، بن گوریون و التخنیون، اعلام کردند که در اعتراض به لایحه جنجالی مذکور، دست به اعتصاب زده‌اند. (جزیئات بیشتر)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا