اجتماعیاقتصادیدسته‌بندی نشدهفرهنگی و هنریفناوری اطلاعات

رژیم صهیونیستی متزلزل‌تر از همیشه است/ دعوت از پادشاه عربستان

به گزارش دانستنی اقتصاد، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان صبح امروز (دوشنبه ۲۸ فروردین ماه) در نشست خبری با خبرنگاران و اهالی رسانه گفت: روز جهانی قدس را پرشورتر و باشکوه‌تر از همیشه پشت سر گذاشتیم. درحالیکه رژیم صهیونیستی در سایه بحران‌های داخلی متزلزل‌تر از همیشه است حضور پرشکوه حامیان ملت مظلوم فلسطین نشان داد ابتکار امام راحل در نامگذاری آخرین جمعه ماه مبارک رمضان ابتکاری مبتنی بر بصیرت بود و موضوع فلسطین به افکار جهانی بدل شد.

وی ادامه داد: این اقدام نشان دهنده این است که در آستانه تحولات امیدوارکننده‌تری نسبت به مسئله فلسطین هستیم و امیدواریم شاهد آزادی فلسطین از بهر تا نهر باشیم.

سخنگوی وزارت امورخارجه تصریح کرد: امروز موسوم به روز اسیر فلسطین است. امید است به زودی شاهد آزادی اسرای فلسطین از چنگال رژیم صهیونیستی باشیم.

کنعانی در مورد حل و فصل مسائل بدون برجام، عنوان کرد: همانطور که دولت سیزدهم از ابتدای تشکیل خود مطرح کرد، برجام صرفاً یکی از موضوعات سیاست خارجی ایران بود. دولت از ابتدا اعلام کرد روابط خارجی را به برجام گره نخواهد زد. همچنین دولت، اقتصاد و معیشت مردم را نیز به برجام گره نخواهد زد. این موضوع در طول یک سال و نیم گذشته در دستور کار دولت قرار داشته است.

وی با اشاره به اینکه ایران برای حل و فصل مشکلات در میز مذاکره به دیپلماسی معتقد و پایبند بود، تصریح کرد: ایران کشوری دارای ظرفیت‌های بسیار است که در معادلات منطقه‌ای به خاطر ظرفیت‌های مؤثری که دارد همواره یکی از اعضای اثرگذار در تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی بوده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی عنوان کرد: ما موضوعی به نام جهان تک قطبی را نداریم و دیگر آمریکا به عنوان یک ابرقدرت مطرح نیست؛ بنابراین با نگاه به ظرفیت‌های ملی ایران دولت تلاش کرده در تقویت همگرایی‌های منطقه‌ای به عنوان یک رویکرد مؤثر برای تأمین منافع مشترک استفاده کند.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران در روابط خارجی خود را محدود به منطقه خاص و محور معینی محدود نخواهد کرد.

کنعانی با اشاره به نشست سمرقند گفت: در ارتباط با مسائل افغانستان لازم است موضوعاتی مورد تاکید قرار گیرد، نباید سیاست مخرب و اغفالگرانه آمریکا طی ۱۰ سال گذشته در افغانستان مورد غفلت قرار گیرد.خروج غیرمسؤولانه و هماهنگ نشده آمریکا از افغانستان هم نقش مخرب دیگری داشت. نمی‌تواند راجع به مسائل این کشور بی تفاوت باقی بماند و منتظر تحولات و فعل و انفعلاتی باشد که ایران در آن نقش مؤثری نداشته باشد.

وی افزود: در شکل گیری یک روند کاملاً نابسامان و به هم ریخته در کشور مهم و پیچیده‌ای مثل افغانستان ایران به عنوان کشور همسایه افغانستان و دارای مرزهای مشترک نمی‌تواند نسبت به مسائل این کشور بی تفاوت باشد. اجلاسی که در سمرقند برگزار شد چهارمین نشست وزرای امورخارجه کشورهای همسایه افغانستان بود. در این نشست موضوعات متعددی از جمله مواد مخدر، داعش، گروههای تروریستی و حقوق زنان و…مطرح شد. همچنین در نشست سمرقند شاهد گفتگو و تبادل نظر بودیم.

وی با بیان اینکه در رابطه با افغانستان دارای سیاست اصولی و روشنی هستیم، عنوان کرد: سیاست ایران در ارتباط با افغانستان از مؤلفه‌های روشنی تبعیت می‌کند. در ارتباط با افغانستان حمایت از صلح و ثبات در این کشور برای ما حائز اهمیت است. مخالفت با حضور مجدد بازیگران خارجی به بهانه‌های مختلف و استفاده از ابزارهای مختلف از جمله تروریسم و مخالفت با مداخله خارجی در این کشور از مبانی دیگر رفتاری ایران در ارتباط با مسئله افغانستان است.

ضرورت تشکیل دولت فراگیر در افغانستان

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: ضرورت تشکیل دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام و مبارزه مؤثر با تروریسم و تولید و قاچاق مواد مخدر و مسائل اجتماعی و مخالفت جدی با منع زنان از تحصیل در مدارس و دانشگاه‌ها و ممانعت از نقش و اشتغال زنان در فعالیت‌های اجتماعی و رسمی و اداری از موضوعات موردنظر است.

وی ادامه داد: در این ارتباط هم در نشست سمرقند در قالب نشست و سخنرانی وزیر خارجه و دیدار وزیر خارجه با سرپرست وزارت خارجه افغانستان بر این موضوع به صورت صریح واضح و شفاف تأکید شد که ایران مخالف منع تحصیل زنان و دختران و اشتغال آنهاست و آماده کمک به ایجاد شراط مناسب برای تحصیل دانش آموزان و دانشجویان است.

کنعانی ادامه داد: همواره تأکید کرده و می‌کنیم که تعامل و همکاری با طالبان و هیأت حاکمه موقت افغانستان به معنای شناسایی وضع موجود نیست، بلکه در رویکرد دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با افغانستان و تعامل با سرپرستی موقت همه عناصری که مورد اشاره قرار دادم لحاظ شده و مورد توجه جدی قرار دارد.

وی ادامه داد: در ارتباط با افغانستان موضوعات دوجانبه مهمی داریم. پیگیری حق آبه هیرمند در مذاکرات مطرح بود و در سمرقند هم مورد توجه و پیگیری جدی قرار گرفت.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: موضوع امنیت مرزها و رسیدگی به وضعیت چند میلیون آواره افغانستانی در ایران از موضوعاتی است که نیاز به پیگیری و هماهنگی دارد. ممانعت از سرریز شدن آوارگان جدید که برای ایران هزینه‌های زیادی تولید می‌کند.

کنعانی گفت‌: موضوعات عدیده‌ای را به صورت همزمان در سیاست خود در ارتباط با افغانستان دنبال می‌کنیم که نه دوگانگی تلقی می‌شود و نه دچار ابهام است.

وی تاکید کرد: سیاست ایران در جهت منافع مردم افغانستان و هم در جهت امنیت ایران و منافع اساسی ایران در ارتباط با مسائل افغانستان آگاهانه و هوشمندانه است.

مذاکرات فنی با آژانس ادامه دارد

کنعانی درباره سفر گروسی به تهران که سال گذشته انجام شد و احتمال توافق، اظهار داشت: سفر گروسی به تهران در اسفند ماه سال گذشته انجام شد. در چارچوب بیانیه مشترکی که اعلام و منتشر شد، گفت‌وگوهای فنی انجام شود.

وی ادامه داد: در چارچوب بیانیه و توافقی که بین طرفین صورت گرفته بود هیأت‌های فنی مبادله شدند و نمایندگان آژانس به ایران سفر و گفت‌وگوهای فنی انجام و این گفت‌وگوها در مسیرهای توافق شده ادامه دارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه این یک مسیر فنی است و در صورتی این مسیر فنی از مسائل و نگرش‌های سیاسی متأثر نشود امیدواریم ایران و آژانس بتوانند در این مسیر پیش روند، افزود: امیدوارم گام‌های مثبتی را به سمت رفع مسائل فنی باقیمانده بین ایران و آژانس داشته باشیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: مسیر گفت‌وگوها و مذاکرات فنی ادامه دارد و امیدواریم آژانس به مسیر فنی متعهد باشد و شاهد باشیم آژانس حداکثر تلاش خود را بکند از تأثیرات و فشارهای سیاسی به دور باقی بماند و در مسیر مذاکرات فنی شاهد حل و فصل مشکلات باشیم.

کنعانی خاطرنشان کرد: بنابراین پیشرفت این روند می‌تواند تأثیرات مثبتی بر روند توافق در خصوص برجام داشته باشد.

وی در مورد هواپیمای اوکراین، افزود: با همه خانواده‌های داغ دیده‌ای که عزیزانی را در این سانحه دلخراش از دست دادند ابراز همدردی می‌کنم. در ارتباط با تشکیل دادگاه هم دادگاهی ویژه تأسیس شد. شعبه دوم دادگاه نظامی یک تهران با توجه به تحقیقات مفصلی که انجام شده بود اقدام به صدور رأی کرد. البته این رأی پس از ۳ سال بررسی دقیق صادر شده است. تعداد ۲۰ وکیل هم به دفاع از شاکیان پرداختند. این رأی بر اساس صحبتی که با برخی از کارشناسان حقوقی داشتم منطبق بر کنوانسیون شیکاگو و هم مبتنی بر قوانین محل وقوع حادثه بود. احکام صادر شده حداکثری است. این احکام بدوی است و شاکیان و متهمان می‌توانند ظرف ۲۰ روز پس از صدور حکم درخواست تجدید نظر کنند.پرداخت‌های مالی برای هرکدام از قربانیان در نظر گرفته شده که در اختیار خانواده‌های قربانیان داده خواهد شد.

روابط ایران و آذربایجان دشمنانی دارد

کنعانی در پاسخ به سوال مهر مبنی بر اینکه باتوجه به تحولات منطقه که در مسیر صلح پیش‌روی می‌کند، شاهد دست‌وپازدن و اوضاع نابسامان رژیم موقت صهیونیستی هستیم، مایلم درباره شیطنت‌های تحریک‌آمیز صهیونیست‌ها در باکو بفرمائید. به‌نظر میرسه این اقدامات واکنش هست تا کنش. پاسخ ایران چیست، افزود: روابط ایران و آذربایجان دشمنانی دارد و رژیم صهیونیستی یکی از دشمنان دو کشور است. این رژیم به دلیل اینکه راهبرد امنیت ملی و بقا و حیات خودش را در ایجاد و دامن زدن به بی ثباتی و ناامنی در منطقه و جهان اسلام تعریف کرده، رویکرد آن نه تنها در ارتباط با روابط ایران و آذربایجان بلکه در ارتباط با کلیت مناسبات کشورهای اسلامی رفتاری توأم با تلاش برای ایجاد تفرقه و بی ثباتی و دامن زدن به اختلافات است.

وی گفت: همواره تأکید ایران تمرکز بر حسن همسایگی و روابط توأم با مناسبات دوستانه و احترام متقابل و تمرکز بر منافع مشترک است با درک همین نگرانی‌ها که عده‌ای از ایحاد اختلاف بین دو کشور سود می‌برند. ایران در روند دیپلماتیک تلاش کرد با ابتکار عمل‌های دیپلماتیک در تنش‌هایی که اخیراً در روابط دو کشور رخ داد بر این تنش‌ها غلبه کند.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: ایران رویکرد سیاسی و دیپلماتیک را برای مدیریت روابط استفاده کرد خوشبختانه شاهد موفقیت نسبی در این روند هستیم.

وی ادامه داد: سه دور گفت‌وگوهای تلفنی وزرای خارجه تحول مثبتی بود که ما را به رویکرد مشترکی برای غلبه بر وضعیت موجود و تنش زدایی بین دو کشور رسیدیم و بر آن مبنا اقدامات و گام‌هایی تعریف شده که در این مسیر حرکت می‌کنیم.

کنعانی افزود: امیدواریم بر مشکلات و سوءتفاهمات غلبه کنیم و روابط دو کشور که مبتنی بر سیاست حسن همسایگی است به روند طبیعی مناسبت و سودمند خود هدایت کنیم. جمهوری اسلامی ایران در این مسیر تلاش کرده و به تلاش‌های خود ادامه خواهد داد.

کنعانی در مورد برقراری روابط با کشورهای شمال آفریقا گفت: ایران برمبنای سیاست اصولی خودش هیچگاه در قطع روابط با کشورها پیش قدم نبود. برمبنای سیاست اصولی ایران و خواسته دولت رئیس به صورت برقراری روابط سازنده توأم با احترام متقابل اهتمام داریم و در این مسیر هر کشوری که گام مثبتی بردارد آن‌را پاسخ متقابل و مثبتی خواهیم داد.

دعوت پادشاه عربستان از رئیس جمهور دریافت شده است

سخنگوی وزارت خارجه در رابطه با روند اجرای توافقات ایران و عربستان گفت: دعوت پادشاه عربستان از رئیسی دریافت شده و از او هم برای سفر به ایران دعوت شده است. سفرهای متقابل مقامات دو کشور در سطح وزرای امورخارجه با برنامه ریزی هایی که صورت خواهد گرفت انجام خواهد شد. ما در مسیر اجرایی کردن ۲ موافقت نامه همکاری‌های تجاری و امنیتی شاهد تبادل هیئت‌های اجرایی خواهیم بود.

کنعانی در پاسخ به سوالی در مورد سفر فرزند شاه مخلوع به رژیم صهیونیستی، گفت: ضمن احترام به خبرنگار پرسشگر و خبرگزاری محترم، شخصی که نام بردید را واجد اهمیت برای پاسخگویی از این تریبون نمی‌دانم.

وی درباره بازگشایی سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های ایران و عربستان گفت: روند اجرای توافقات میان دو کشور به خوبی و با سرعت قابل قبولی پیش می‌رود و براساس توافق قرار بود که تا سقف دو ماهه سفارتخانه‌های دو کشور بازگشایی شوند.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه در این راستا امکانات و تسهیلات خوبی فراهم شده است، تصریح کرد: در مسیر اجرا، روند خوبی را شاهد هستیم، استقبال خوبی از سوی مقامات دو کشور از هیأت‌های فنی و کارشناسی دو طرف انجام شده است.

وی افزود: نکته دیگر اینکه روابط سیاسی میان دو کشور کاملاً برقرار شده است و ارتباطات برقرار است و تنها بازگشایی اماکن دیپلماتیک یعنی سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌ها باقی مانده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه عنوان کرد: با توجه به در پیش بودن ایام حج دو کشور به تسهیل خدمات‌رسانی به حجاج تأکید ویژه داشته و دارند.

کنعانی در مورد نقش شورای عالی امنیت ملی در توافق ایران و عربستان، اظهار داشت: شورای عالی امنیت ملی یک ساختار حاکمیتی در کشور ماست و ارتباط میان این نهاد با نهادهای همتای خود و همتراز در سایر کشورها یک امر مرسوم است.

وی گفت: این یک فضاسازی رسانه‌ای به دلیل موفقیت‌های اخیر است تا توافقات اخیر و ثمرات آن را تحت‌الشعاع قرار دهد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: رابطه میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی ویژگی‌های مستقل خاص خود را دارد و ارتباطی به برجام ندارد.

کنعانی با بیان اینکه ارتباط خوب و دو جانبه مستقلی میان دو کشور وجود دارد، افزود: امیدوار هستیم در چارچوب اراده سیاسی و توافقی که شکل گرفته و گام‌هایی که در این روابط برداشته شده، شاهد اتفاقات خوبی باشیم و گام‌هایی در این مسیر برداشته شود و بخش‌هایی از توافقات اجرا شود.

شاهد اثرات توافق ایران و عربستان در منطقه هستیم

کنعانی ادامه داد: شاهد اثرات توافق ایران و عربستان در منطقه هستیم، طبیعی است که ثمرات و تأثیرات مداومی در تحولات منطقه‌ای خواهد داشت.

کنعانی با اشاره به تحولات سودان، گفت: سودان به عنوان یک کشور مهم اسلامی، امنیت و ثبات در این کشور حائز اهمیت است بنابراین ما با نگرانی تحولات در این کشور را دنبال می‌کنیم.

وی افزود: توصیه ما به طرف‌ها این است که خواست و اراده مردم سودان را مدنظر قرار دهند و با توسل به گفتگوهای سودانی-سودانی به بحران خاتمه ببخشند.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: امیدواریم که به زودی با تلاش‌های توأم با حسن نیت شاهد پایان یافتن این درگیری‌های خونین باشیم.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی در مورد بازگشت سوریه به اتحادیه عرب، اظهار کرد: ما خوشحالیم از روند مثبتی که در بازگشت طرف‌های منطقه‌ای به دمشق و اقدامات دیپلماتیک با سوریه شاهد هستیم و این روندی است که ایران همواره بر آن تاکید داشت.

وی افزود: معتقدیم که اصل اتفاق و خروج کشورهای عربی از سوریه اقدامی نادرست بوده است.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه وضعیت کنونی وضعیت امیدبخشی است، افزود: اتحادیه عرب طبیعتاً سازوکار داخلی خودش را دارد و امیدواریم که در تکمیل روند روابط سوریه با کلیه کشورها عادی شود و روابط رسمی سوریه با کشورهای منطقه شکل بگیرد.

ایران همواره در سازوکارهای سازنده نقش پیشتازی داشته است

کنعانی گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره از کشورهایی بوده که در سازوکارهای سازنده نقش پیشتازی داشته است.

وی با اشاره به زوال رژیم صهیونیستی تصریح کرد: تشکیل حکومت واحد فلسطینی باید نتیجه زوال رژیم صهیونیستی باشد. حرکت رژیم صهیونیستی در مسیر زوال است و جبهه مقاومت در منطقه جبهه منسجمی است که به ابزارهای قدرت هم مسلط است.

وی تاکید کرد: تلاش ملت فلسطین و دعای ملت‌ها ان‌شاالله زوال رژیم صهیونیستی را رغم خواهد زد.

کنعانی در پاسخ به سوالی مبنی بر راهکارها برای حل و فصل مشکلات افغانستان، گفت: همه ابتکار عمل ایران جدی است و ما به دلیل اهمیتی که برای افغانستان قائل هستیم و اهمیت و تأثیر ثبات در این کشور بر ثبات در منطقه، با تلاش جدی دنبال رفع مشکلات هستیم. هم در غالب ابتکار عمل دوجانبه و هم چندجانبه ما راهکارهایی را بیان کردیم.

وی ادامه داد: متأسفانه این کشور با بحران چند لایه روبه رو است و طبیعی است که نمی‌توان ابتکاری واحد برای رفع مشکلات این کشور در نظر گرفت.

کنعانی خاطرنشان کرد: برای افغانستان نمی‌توان نسخه تجویزی آنی ارائه کرد چرا که در نشست‌ها ممکن است با دیدگاه‌های متفاوتی رو به رو باشیم.

وی تصریح کرد: از آنجا که نقش کشورهای همسایه در کمک به حل و فصل مسائل در افغانستان حائز اهمیت است، بخشی از موضوعات به گفتگوهای دسته جمعی کشورها در غالب دوجانبه دارند، از جمله بحث امنیت سازی در افغانستان نیازمند به مشارکت کشورهای دیگر دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه موضوع افغانستان و آوارگان نیاز به تلاش‌های بین‌المللی و جمعی منطقه دارد، افزود: باید از همه ظرفیت‌ها برای ایجاد شرایط بهتری در افغانستان استفاده کنیم.

سفر رئیس جمهور به آمریکای لاتین در حال هماهنگی است

کنعانی در مورد سفر رئیس جمهور به آمریکای لاتین گفت: برنامه‌هایی برای سفر رئیس جمهور در حال هماهنگی است که این امر بخشی از پویایی در روابط خارجی ایران است.

کنعانی در پاسخ به سؤالی مبنی بر سفر متقابل مقامات ایران و عربستان، اظهار داشت: در ارتباط با روند اجرای توافقات دو کشور که در پکن صورت گرفت توضیحات لازم را دادم. اینکه سفرهای مقامات دو کشور صورت گرفت، رهبران دو کشور دعوت کردند.

وی گفت: دعوت پادشاه عربستان از آقای رئیسی دریافت شده و به طور متقابل از او هم برای سفر به ایران دعوت به عمل آمد.

سخنگوی وزارت خارجه اظهار داشت: سفرهای متقابل مقامات دو کشور در سطح وزرای خارجه با برنامه ریزی های صورت گرفته انجام خواهد شد.

وی افزود: در مسیر اجرایی کردن دو موافقتنامه جامعی از جمله موافقتنامه تجاری و امنیتی که بین دو کشور وجود دارد در آن سطوح هم طبیعتاً شاهد تبادل هیئت‌ها خواهیم بود.

کنعانی در پاسخ به سؤالی در مورد اینکه روز گذشته موضوع جنگ ترکیبی غرب علیه ایران در رسانه‌ای منتشر شد، گفت: در محافل اندیشکده‌ای موضوعات مختلفی مطرح می‌شود که فاصله معناداری با آنچه که در واقعیت است فاصله‌هایی دارد اینکه غرب در ارتباط با برجام و رفع تحریم‌ها بهانه جویی کرده و فرصت‌های زیادی را از دست داده و بر موضوعات دیگری متمرکز شد در این تردیدی نیست.

وی گفت: ایران مبتنی بر منافع ملی خود عمل می‌کند و به خطوط قرمز خود پایبند است.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: ما همانطور که بارها اعلام کردیم هیچگاه میز مذاکره را ترک نکردیم و آمادگی خود را برای جمع بندی مذاکرات رفع تحریم اعلام کردیم. در خصوص پیش نویس هم اعلام شد که ما آمادگی داریم مذاکرات صورت گیرد و گام‌ها برای انجام تعهدات طرف مقابل برداشته شود.

کنعانی خاطرنشان کرد: به تاکنیک‌های طرف مقابل آشنایی داریم و ایران منافع خودش را به خوبی تعریف کرده و از خطوط قرمز خود عبور نخواهد کرد و اگر طرف مقابل آمادگی برای بازگشت به تعهدات خودش باشد، می‌توان شاهد به نتیجه رسیدن مذاکرات بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا