دولت چه خوابی برای «بنزین» دیده؟
دانستنی اقتصاد: محمدحسین جعفری سمیع: طی روزهای اخیر شایعاتی مبنی اقدامات گام به گام دولت، در جهت افزایش قیمت و یا کاهش سهمیه بنزین در جامعه مطرح شده است. این شایعات از آنجایی قوت گرفت که چندی پیش تمام کارت های سوخت جایگاه های پمپ بنزین، جمع آوری شد.
به گزارش دانستنی اقتصاد؛ اواخر فروردین ماه بود که طرح جمع آوری کارت های سوخت از جایگاه ها، ابلاغ و اجرا شد. اقدامی که این شائبه را در اذهان عمومی ایجاد کرد که خبری در راه است و به زودی قرار است که دولت در خصوص قیمت و سهمیه بنزین اقداماتی انجام دهد.
با اینحال ۲۷ فروردین ماه اسدالله قلیزاده، رئیس صنف جایگاهداران کشور در این باره گفته بود که هدف از جمعآوری کارتهای سوخت مدیریت عرضه بنزین است!
او همچنین مدعی شده بود که با اجرای این طرح بهراحتی میتوان تشخیص داد که هر یک از مناطق چه میزان بنزین مصرف میکنند.
اما این اظهارات برای مردم چندان اقناع کننده نبود و نتوانست از اضطراب و نگرانی جامعه در خصوص اقدامات احتمالی دولت بکاهد.
تاثیر حامل های انرژی بر کالاهای معیشتی
افزایش قیمت بنزین چنان اثری بر روی دیگر کالاهای اساسی دارد که حتی آنان که به دلیل افزایش نجومی قیمت خودرو در یک سال گذشته، از داشتن خودروی شخصی بی نصیب مانده اند نیز، از شنیدن هر خبری در خصوص افزایش قیمت بنزین، تن و بدنشان می لرزد.
احتمال افزایش بهای بنزین از آنجایی در جامعه قوت گرفت که در روزهای گذشته برخی نمایندگان مجلس و رسانههای نزدیک به دولت در حال مانور دادن روی رکوردشکنی مصرف بنزین، افزایش قاچاق سوخت و مقصر جلوهدادن مردم در این زمینه بودند.
با اینحال اما هم قبل از انتشار این خبر و هم بعد از آن، بارها دولت و نمایندگان مجلس اعلام کردند که دولت و مجلس هیچ برنامهای برای افزایش و تغییر قیمت بنزین ندارند و قیمت بنزین تغییر نمیکند.
از سوی دیگر هفته گذشته نیز، حمید حسینی، عضو اتحادیه صادرکنندگان فراوردههای نفت، گاز و پتروشیمی در احتمال افزایش قیمت بنزین و یا کاهش سهمیه آن، اظهار کرده بود که تغییر قیمت بنزین امکانپذیر نیست و سهمیه مردم همان ۶۰ لیتر سابق در نظر گرفته شده است.
وی با اشاره به اینکه در لایحه بودجه ۱۴۰۲، درآمد دولت از محل منابع حاصل از فروش نفت و فرآوردههای نفتی تغییر چندانی نکرده است گفت: با این حساب دلیلی برای افزایش قیمت بنزین وجود ندارد.
تکذیب خبر تصمیم دولت در خصوص افزایش قیمت و یا کاهش سهمیه بنزین از سوی مسئولان در حالی است که تجربه جمعی ما حکایت از آن دارد که نمی توان به این اظهارت چندان اعتماد کرد.
اذهان عمومی همچنان به خاطر دارند که در سال ۹۸ نیز قبل از افزایش ناگهانی قیمت بنزین، اکثر مسئولان هرگونه افزایش قیمت بنزین را تکذیب می کردند.
آبان سال ۹۸ و چند روز قبل از اجرای ناگهانی سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین، فاطمه کاهی (سخنگوی شرکت پالایش و پخش) گفته بود: «تاکنون مصوبهای در این باره ابلاغ نشده و اطلاعی هم از برنامه دولت و مجلس در این باره نداریم.»
همچنین علی ربیعی، سخنگوی وقت دولت نیز گفته بود: «هیچ برنامهای برای سهمیهبندی و اصلاح قیمت بنزین تعیین نشده است. چند برنامه در این زمینه مطرح است که سعی کردیم نظر اقتصاددانها، کارشناسان و جامعهشناسان را هم بگیریم.»
یادآوری همین دو مورد برای هر شهروندی کافیست تا نتواند به اظهارت مطرح شده از سوی مسئولان، اعتماد داشته باشد.
آیا قیمت بنزین ۳ نرخی می شود؟
در چنین شرایطی، برخی رسانهها با استناد به وجود سقف سهمیه دوم برای بنزین ۳۰۰۰ تومانی ادعا کردند که دولت قصد دارد، بنزین را سه سهمیهای کند و برای مصارف بالاتر از ۲۱۰ لیتر در ماه، صاحبان خودروها مجبور به سوختگیری با نرخهای بالاتر خواهند شد. بر اساس شنیده ها، قرار است بهای سوم بنزین بین ۸۰ تا ۹۰ درصد قیمت فوب خلیج فارس قیمتگذاری شود.
گفته می شود پیش از این، در جلسه ستاد اطلاعرسانی و تبلیغات کشور که سوم اسفند ماه ۱۴۰۱ تشکیل شده بود، مقامهای وزارت نفت از کاهش شدید ذخایر استراتژیک بنزین و کاهش تابآوری به پنج روز خبر داده بودند.
در این جلسه همچنین تصمیم گرفته شد که وزارت نفت «پیوست رسانهای» اجرای طرح «مدیریت مصرف بنزین» را پس از تایید طرح در هیات دولت، «در اسرع وقت» تهیه و ارائه کند.
بر اساس این مصوبات، همچنین وزارت نفت باید ضمن تشریح «آثار نامناسب رشد شدید مصرف بنزین» در رادیو و تلویزیون و دیگر رسانهها، به مردم اطمینان دهد اجرای این طرح «مشکلی برای مصارف متعارف مردم ایجاد نخواهد کرد.»
در همین رابطه روز گذشته مصاحبهای از احمد مجرد مدیر شرکت پخش فرآوردههای نفتی منطقه ارومیه در رسانههای رسمی و مجازی منتشر شد و بازتاب گستردهای در پی داشت.
مدیر شرکت پخش فرآوردههای نفتی منطقه ارومیه گفت: کارتهای سوخت شخصی در ابتدای هر ماه ۲۱۰ لیتر شامل ۱۵۰ لیتر بنزین آزاد و ۶۰ لیتر بنزین سهمیهای شارژ میشود، البته سهمیه آزاد آن در پایان ماه در صورت استفاده یا عدم استفاده، صفر میشود.
احمد مجرد افزود: سهمیه یارانهای ۶۰ لیتری بنزین کارتهای سوخت شخصی تا ۹ ماه قابل ذخیره است، اما سهمیه ۱۵۰ لیتری آزاد شارژ شده پایان هر ماه در صورت عدم استفاده باطل و مجددا در ابتدای ماه بعد شارژ میشود.
اظهارت مدیر شرکت پخش فرآوردههای نفتی منطقه ارومیه، مطلب جدیدی ارائه نکرده است و فقط به شبهاتی که در جامعه وجود دارد، دامن زده است.
گفته می شود طی یک سال گذشته دولت در تامین بنزین پمپ بنزینهای بعضی استانها مشکل داشته است و اتخاذ برخی تدابیر میخواهد مصرف روزانه را کنترل کند.
از سوی دیگر هر روز از رسانه های حکومتی می شنویم که سخن از کمبود بنزین و یا مصرف بالای آن مطرح می شود. به همین دلیل است که وقتی سخن از کمبود بنزین و یا مصرف بالای آن توسط شهروندان نسبت به دیگر کشورها از زبان مسئولان شنیده می شود، ناخودآگاه همه به یاد تلاش دولت برای کاهش مصرف بنزین آن هم از طریق گران کردن آن میافتند.
به این ترتیب نگرانیها افزایش مییابد و یان سوال در اذهان عمومی مطرح می شود که «دولت چه خوابی برای بنزین دیده است»؟
اینجاست که دولتیها برای مرتبه هزارم مجبور به تکذیب افزایش قیمت یا کاهش سهمیه بنزین میشوند؛ آن هم در شرایطی که کسی چندان این تکذیبیه را باور نمیکند!
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ میانگین امتیازات: ۵ / ۵. تعداد امتیازات: ۲۵۶ به این خبر امتیاز دهید
۰/۵
(۰ نظر)