خط ریلی تهران-آنکارا٬ از اول تیر
دانستنی آنلاین: مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران از راه اندازی دو مسیر ریلی جدید بین ایران و ترکیه به عنوان بخش جدیدی از توافق های ریلی تهران و آنکارا خبر داد.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری دانستنی آنلاین٬ سعید رسولی در نشست با خبرنگاران خبری افزود: راه اندازی قطار تهران- آنکارا در سفر اخیر قطعی شد و از اول تیر امسال هفته ای یک قطار از تهران به آنکارا و برعکس اعزام می شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: پیش تر هفته ای یک قطار از شهر تبریز به شهر وان ترکیه اعزام می شد که در پی توافق های ریلی جدید٬ از اول تیر ماه یک قطار از تهران به وان اعزام می شود.
رسولی از توافق با ترکیه بر سر موضوع تسهیل حمل و نقل باری بین دو کشور خبر داد و گفت: هر دو کشور بر افزایش حمل بار از طریق ریل به جای جاده توافق دارند و بر این اساس کاهش تعرفه حمل بار نیز در دستور کار هر دو کشور قرار دارد.
وی درباره قیمت بلیت دو مسیر ریلی گفت: برآورد قیمت ما برای مسیر تهران-آنکارا حدود ۴٣ یورو برای مسیر رفت و مسیر تهران- وان حدود ٢٠ یورو است.
به گفته رسولی٬ مدت زمان سفر در مسیر ریلی تهران- آنکارا حدود۶٠ ساعت و مسیر تهران- وان حدود ٢٠ ساعت خواهد بود.
مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران از آغاز پیش فروش بلیت سفرهای تابستانی از ١٩ خرداد خبر داد و با اشاره به اینکه مطابق مصوبه شورای عالی ترابری کشور افزایش متوسط ٢٢ درصد شامل بلیت های پیش فروش هم خواهد شد، افزود: افزایش ٢٢ درصدی قیمت بلیت قطار با توجه به افزایش هزینه های شرکت های ریلی منطقی است؛ اگر می خواهیم شرکت های مسافری ریلی به خدمت خود ادامه دهند این افزایش قیمت ها ضروری است.
راه اندازی قطار گردشگری ایران و ترکیه
معاون وزیر راه و شهرسازی درخصوص افتتاح قطار گردشگری بین ایران و ترکیه گفت: در سفر به ترکیه با وزیر گردشگری ترکیه هم دیداری داشتیم که در آن دیدار قرار شد قطار گردشگری بین ایران و ترکیه راهاندازی شود.
وی ادامه داد: بسته به حجم تقاضا ممکن است قطار گردشگری بین شهرهای شیراز- استانبول یا تهران – استانبول راه اندازی شود.
نمایشگاه حمل و نقل ریلی
رسولی همچنین به برگزاری هفتمین نمایشگاه حمل و نقل ریلی و صنایع وابسته اشاره کرد وگفت: این نمایشگاه در روزهای ۱۹ تا ۲۲خرداد با حضور ۱۵۲ شرکت که ۷ شرکت آن خارجی و از کشورهای چین، روسیه، لتونی و ترکیه هستند برگزار میشود.
وی با اشاره به استفاده از قانون تبصره ۱۸ برای تولید ناوگان در داخل کشور نیز گفت: حدود دو هزار میلیارد تومان اعتبار طرح از محل تبصره بودجه قانون اختصاص یافت که در تفاهمنامه وزیر راه و شهرسازی با رئیس سازمان برنامه و بودجه مقرر شد ۴۰ درصد از منابع تبصره ۱۸ دراختیار این طرح قرار گیرد، ۴۰ درصد بانکهای عامل و ۲۰ درصد هم سهم شرکتهای متقاضی باشد.
معاون وزیرراه و شهرسازی ادامه داد: در این طرح ۱۵ شرکت به عنوان خریدار و ۱۰ شرکت برای ساخت ناوگان حضور دارند. اعتبار طرح به ما ابلاغ شده و مرحله نخست تخصیص نیز اعلام شده است؛ ضمن آنکه شرکتهای سازنده و متقاضی که آمادگی بیشتر داشتند در اولویت قرار گرفتند.
وی با بیان اینکه در این دو ماه مراحل اجرای طرح را به خوبی در سازمان برنامه و بودجه، نظام بانکی و بخش غیردولتی سازنده و متقاضی پیش بردیم، افزود: پو بانک عاملیت طرح را پذیرفتند که یکی از بانکها (صادرات) عاملیت ۵۰ درصد طرح را پذیرفته است.