اقتصاد کلاناقتصادی

خریداران بالای ۲۰ سکه مالیات می پردازند

دانستنی آنلاین: سازمان امور مالیاتی کشور مالیات مقطوع دریافت کنندگان سکه در سال ۱۳۹۷ از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را اعلام کرد که بر اساس آن دریافت کنندگان تا ۲۰ سکه از مالیات معاف هستند، اما برای بیش از آن باید به ازای هر سکه بین ۱۵۰ هزار تا ۲۵۰ هزار تومان مالیات بپردازند.

به گزارش پایگاه خبری دانستنی آنلای از سازمان امور مالیاتی٬ سرپرست این سازمان درباره نحوه تعیین مالیات مقطوع و پرداخت آن گفت: براساس این دستورالعمل، دریافت کنندگان سکه از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران که در سال ۱۳۹۷ سکه خود را دریافت کرده‌اند، تا ۲۰ سکه دریافتی معاف از مالیات هستند.

جزئیات دریافت مالیات بیش از ۲۰ سکه

محمد قاسم پناهی اضافه کرد: برای کسانی که بیش از ۲۰ سکه دریافت کرده‌اند نسبت به مازاد ۲۰ سکه تا میزان ۶۰ سکه به ازای هر سکه ۱۵۰ هزار تومان مالیات مقطوع، نسبت به مازاد ۶۰ سکه تا میزان ۱۰۰ سکه به ازای هر سکه ۲۰۰ هزار تومان مالیات مقطوع و نسبت به مازاد ۱۰۰ سکه تا میزان ۲۰۰ سکه به ازای هر سکه ۲۵۰ هزار تومان مالیات مقطوع تعیین شده است.

پناهی افزود: مودیان این نوع فعالیت که مشمول مالیات نیستند، نیازی به ثبت نام و تشکیل پرونده مالیاتی نخواهند داشت اما مودیان مشمول می‌بایست برای پرداخت مالیات به سامانه عملیات الکترونیکی سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی www.tax.gov.ir مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه مودیانی که امکان پرداخت مالیات مقطوع موضوع این دستورالعمل را به صورت یکجا در خرداد ۱۳۹۸ ندارند می‌توانند حداکثر تا چهار ماه به صورت مساوی پرداخت کنند، تاکید کرد: عدم پرداخت به موقع مالیات یا عدم پرداخت اقساط در سررسیدهای مقرر، مشمول جریمه موضوع ماده ۱۹۰ قانون مالیات‌های مستقیم از پایان خردادم ۱۳۹۸ خواهد بود.

پناهی افزود: چنانچه مودیان مشمول این دستورالعمل نسبت به مالیات تعیین شده صرفاً از حیث عدم فروش سکه‌های دریافتی معترض باشند، می‌توانند نسبت به طرح ادعای خود در مراجع دادرسی مالیاتی اقدام و درخواست رسیدگی مجدد کنند.

سرپرست سازمان امور مالیاتی کشور خاطرنشان کرد: اشخاصی که بیش از ۲۰۰ سکه در سال ۱۳۹۷ دریافت کرده‌اند، مشمول این دستورالعمل نبوده و می‌بایست اظهارنامه مالیاتی مربوط به این فعالیت را در موعد مقرر قانونی تسلیم کنند.

وی ادامه داد: ادارات کل امور مالیاتی نیز مکلفند ترتیبی اتخاذ کنند تا رسیدگی و مطالبه مالیات این اشخاص (اعم از اشخاصی که نسبت به تسلیم اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر قانونی اقدام کرده و همچنین اشخاصی که از تسلیم اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر قانونی خودداری کرده‌اند) حداکثر تا پایان سال جاری انجام گیرد.

سرپرست سازمان امور مالیاتی کشور همچنین افزود: صاحبان مشاغلی که حسب سوابق پرونده یا مجوز صادره از سوی مراجع ذیربط به شغل مرتبط با خرید و فروش سکه اشتغال دارند، مشمول این دستورالعمل نیستند اما مکلف هستند نسبت به تسلیم اظهارنامه مالیاتی شغلی خود اقدام کنند.

پناهی یادآوری کرد: موعد ارائه اظهارنامه مالیاتی برای اشخاص حقیقی خرداد و برای اشخاص حقوقی تیر امسال است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا