اجتماعیاقتصادیدسته‌بندی نشدهفرهنگی و هنریفناوری اطلاعات

تورم محصول رشد نقدینگی است/ می‌توانیم به ثبات اقتصادی برسیم

به گزارش دانستنی اقتصاد، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز (یکشنبه ۲۴ اردیبهشت ماه) در همایش بین‌المللی صندوق توسعه ملی که در مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار شد، اظهار داشت: هر سیاستی که می‌خواهیم بگذاریم، موظفیم شرایط محیطی خودمان را در حوزه داخلی و خارجی به خوبی و با نگاه راهبردی بشناسیم و تحلیل کنیم و دقیق بدانیم که در چه شرایطی هستیم و این بسیار کلیدی و مهم برای تنظیم برنامه پنج ساله است.

وی بیان کرد: امروز همه اندیشمندان و متخصصان اتفاق نظر دارند و قدرت‌های جهانی و همه کشورهای جهان و دولت‌های ملی در کره خاکی معتقدند که در آستانه تغییر نظم جهانی هستند. ما باید بدانیم در این تغییر نظم جهانی چه جایگاهی داریم و در کجا باید قرار گیریم و بدون شک باید نسبت به گذشته در یک نقطه برتر چه در حوزه منطقه و بین الملل قرار بگیریم.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما در حوزه مسائل داخلی هم بنا بر فرمایشات مقام معظم رهبری نیازمند تحول هستیم و این تحول را مقام معظم رهبری در سال ۹۹ و قبل از کرونا در حرم حضرت امام (ره) ترسیم کردند و فرمودند امام راحل اساساً امام تحول بود و ما باید آن مسیر را طی کردیم. ما باید بدانیم در کجا قرار داریم و باید نقشه راه خود را بدانیم و بدانیم نیازمند تحول در نظام حکمرانی خود در عرصه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی و دفاعی و امنیتی هستیم و همچنین نیازمند یک حکمرانی نو مبتنی بر گام دوم انقلاب هستیم.

با یک دیوان‌سالاری بسیار کهنه اما سرکش طرفیم

قالیباف ادامه داد: باید نقاط قوت خود را تقویت کنیم و نقاط ضعف را برطرف کنیم. حرکت ما باید مبتنی بر مکتب حضرت امام (ره) باشد که مبتنی بر عقلانیت، معنویت و عدالت است. بی‌شک، در این مسیر چالش‌های جدی خواهیم داشت. ما با یک دیوان‌سالاری بسیار کهنه اما مستحکم و سرکش طرفیم. من بارها گفته‌ام امروز در کشور چهار قوه داریم، نه سه قوه. قوه دیوان‌سالاری بر سه قوه دیگر حکمرانی می‌کند.

وی اظهار داشت: تعارض منافع نیز یکی از مشکلات جدی است. یکی از دستورکارهای مجلس تصویب قانونی برای جلوگیری از تعارض منافع است. طرح مدیریت تعارض منافع را در مجلس یازدهم حتماً پیگیری می‌کنیم. پیش بردن این امر نیاز به جهاد تصمیم دارد، تصمیمی که مبتنی بر عقلانیت و خرد جمعی باشد. تصمیمی شجاعانه و همگرایانه و باید تصمیمی طبق باورهای مشترک بگیریم. باید حاضر باشیم تلخی‌ها و سختی‌های آن را بپذیریم و حاضر باشیم برای این تصمیم‌ها، آبرویمان را به مردم هدیه کنیم و از تهمت‌ها احساس نگرانی نکنیم.

رئیس قوه مقننه افزود: امروز برای ما مسئولان مهمتر از جهاد تبیین، جهاد تصمیم است. اگر ما امروز جهاد تصمیم گرفتیم و جامعه جهاد تبیین را دنبال کرد، منجر به جهاد تولید می‌شود.

نیازمند یک فهم مشترک از برنامه هفتم هستیم

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امروز که در آستانه آمدن برنامه هفتم به مجلس هستیم، نیازمند یک فهم مشترک از همین برنامه‌ایم. باید یک درک واقعی از آن داشته باشیم. ما در برداشت و تعبیر از آن برنامه هم باید اشتراک داشته باشیم. آنقدر فرصت و منابع نداریم که ده‌ها اولویت داشته باشیم. ما باید اولویت‌های مشترک و محدودی را مشخص کنیم. ما آن قدر زمان از دست داده‌ایم که فرصت نداریم این برنامه را طبق روش‌های دلبخواهی پیش ببریم. حتی در روش رسیدن به اهداف هم باید اتفاق نظر پیدا کنیم تا بتوانیم در برنامه هفتم موفق باشیم.

قالیباف تاکید کرد: در سیاست ارزی و ریالی خودمان باید تصمیم بگیریم که چه می‌خواهیم کنیم. آیا ارز صرفاً کالایی در فرآیند عرضه و تقاضاست یا ارز یک متغیر است؟ ارز یک متغیر مستقل یا وابسته نیست، اما حتماً یک متغیر میانه، واسطه و تأثیرگذار بر اقتصادمان است و باید برای آن تصمیم بگیریم.

رئیس قوه مقننه با اشاره به اینکه بین سرمایه و ثروت فرق است، گفت: البته شجاعت این را نداریم که در تصمیم‌گیری‌ها و اجرا این دو را از یکدیگر تفکیک کنیم. شاید هم برنامه و توانش را نداریم. آیا سیاست‌های ما توزیع ثروت موجود است یا اولویت با سیاست‌های خلق ثروت است؟ اگر این را معلوم کردیم، در قانون‌گذاری و اجرا تکلیفمان روشن می‌شود.

اقتصاد مردمی به معنای اقتصاد مقاومتی است

وی اظهار داشت: مردمی سازی یک رویکرد نیست و یک نگرش است و اقتصاد مردمی به معنای اقتصاد مقاومتی است. عدالت را هم مردم باید پیاده کنند. ما دفاع مقدس را با مردم اداره کردیم و موفق شدیم. ارتش و سپاه به تنهایی از پس کار برنمی آمدند و مردم پای کار آمدند و موفق شدیم. هوافضای امروز نتیجه حضور مردم در دفاع مقدس است که امروز جزو ۵، ۶ کشور اول دنیا در این حوزه هستیم.

قالیباف تاکید کرد: باید بین مردم و دولت تعامل باشد. ما در نیروی انتظامی و ۱۱۰ هوشمندسازی کردیم. مردم به امنیت کشور کمک می‌کردند و مردم بودند که جرم را تشخیص می‌داد و ما را مطلع می‌کردند و با کمترین هزینه ما را سمت محل جرم هدایت می‌کردند. اقتصاد مردمی اقتصادی است که با مردم تعامل داشته باشیم. ما امروز مزاحم کارآفرینان هستیم و به جای حل مشکلات آنان و تسهیل کارشان، چوب لای چرخ آنان می‌گذاریم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در توسعه زیرساخت و اجرای پیشران‌ها مهم است که از چه طریقی این اتفاقات رخ دهد، اظهار داشت: هر تصمیمی که می‌گیریم عمدتاً سمت خلق نقدینگی است. آیا امروز استراتژی سیاسی ما مقدم بر استراتژی تولیدی ماست یا خیر؟ آیا باید از همه بنگاه‌های تولیدی کشور حمایت کنیم یا این حمایت باید هوشمند و مشخص باشد؟ باید متوجه باشیم مفهوم استقلال اقتصادی با مفهوم استقلال سیاسی متفاوت است.

وی با تاکید بر اینکه امروز در شرایط بد اقتصادی بیشترین فشار بر مردم است، تصریح کرد: این مردم هستند که اقتصاد را به ثبات می‌رسانند، نه تصمیم‌گیری‌های ما در مجلس و دولت. هر جا باشیم رویکرد هوشمندسازی، شفاف‌سازی، مردمی‌سازی و کارآمدسازی جواب می‌دهد.

تورم محصول رشد نقدینگی است

قالیباف با اشاره به اینکه تورم محصول رشد نقدینگی است و از ناترازی عملیاتی بودجه و ناترازی بانک‌ها نشئت می‌گیرد، گفت: نتیجه آن سلطه مالی بر سلطه پولی می‌شود. تا درباره این مسائل تصمیم نگیریم و آن‌ها را شفاف در برنامه هفتم تبدیل به قانون نکنیم و پای آن نایستیم، همین آش و کاسه‌ای که امروز است، در اقتصاد ما ادامه خواهد داشت.

وی تاکید کرد: به عنوان یک شهروند و خدمتگزار مردم در مجلس می‌گویم که با تمام وجود ایستاده‌ام تا در برنامه هفتم تلاش کنم و در این مسیر حرکت کنیم. عاجزانه دست نیاز خود را به سوی همه نخبگان، کارآفرینان و همه مجاهدان عرصه اقتصاد کشور دراز می‌کنم تا این مسائل را در برنامه هفتم حل کنیم و با تصمیم شجاعانه، عاقلانه و عالمانه به یک ثبات اقتصادی برسیم.

باید از خام‌فروشی و وابستگی به نفت جلوگیری شود

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه معتقدم همه انفال باید به صندوق توسعه ملی بیاید، ادامه داد: چه فرقی بین معدن، نفت و گاز است؟ انفال مال دولت‌ها نیست و برای ملت است. باید از خام‌فروشی و وابستگی به نفت جلوگیری شود و به سمت استقلال اقتصادی پیش برویم. در صندوق‌های توسعه در سطح جهان، سه قاعده انباشت و برداشت و سرمایه‌گذاری وجود دارد که ما هم باید رعایت کنیم.

وی با بیان اینکه ما صندوق توسعه ملی را یک نقطه کانونی برای پیشرفت کشور می‌دانیم، گفت: این صندوق می‌تواند یک موتور محرکه‌ای باشد که هم بیشتر نقش سیاست‌گذار داشته باشد و هم نقشه راه باشد و جورچین اقتصاد را درست کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا