برگزاری نمایشگاههای فصلی خلأ پوشاک ایرانی اسلامی را حل میکند
دانستنی اقتصاد، گروه فرهنگ و ادب _ زینب رازدشت: نخستین نمایشگاه پوشاک ایرانی اسلامی هدی در فضایی بالغ بر دو هزار متر مربع کار خود را از روز چهارشنبه ۲۱ تیر همزمان با روز عفاف و حجاب در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آغاز کرد و تا روز دوشنبه ۲۶ ادامه دارد.
۵۰ تولیدکننده در ۵۰ غرفه در این دوره از نمایشگاه حضور دارد و البته یکی از ویژگیهای این رویداد فراهم شدن حضور بیش از ۶۰ زن سرپرست خانوار در کنار تولیدکنندگان است تا بتوانند محصولات خود را برای مخاطبان عرضه کند. عموم محصولات در رستههای عبا، چادر، روسری و ملزومات حجاب است.
البته مشابه چنین نمایشگاه عفاف و حجاب را هر سال در نمایشگاه قرآن و آن هم در ایام ماه مبارک رمضان شاهد بودیم اما این اتفاق و برگزاری نمایشگاه عفاف و حجاب هدی در فصل تابستان میتواند نویدبخش روزهای خوب برای دسترسی به پوشاک عفیفانه باشد. در این نمایشگاه هم شاهد تخفیفهای ۱۵ تا ۲۵ درصدی بودیم که مورد رضایت بسیاری از مخاطبان بود.
برگزاری نمایشگاه عفاف و حجاب به صورت فصلی
در اینباره حمیدرضا امیدی رئیس نمایشگاه پوشاک ایرانی اسلامی هدی گفت: نمایشگاه به صورت فصلی برگزار میشود و در فصلهای آینده شاهد برگزاری نمایشگاه هدی خواهیم بود. هدف از برگزاری این نمایشگاه ارائه پوشاک مناسب و ارزان به مصرف کننده و ترویج لباس پوشیده و عفیفانه در سطح جامعه است.
از آنجا که در هفته حجاب و عفاف به سر می بریم، بسیاری از فرهنگسراها و سالنهای تخصصی وابسته به مجموعه شهرداری تهران اقدام به برگزاری نمایشگاههای پوشاک کرده اند، اما ویژگی نمایشگاه هدی این بوده که مشابه بخش عفاف و حجاب در نمایشگاه قرآن است و مخاطبانی که هر ساله به دلیل ایام ماه مبارک رمضان و روزه بودن و محدودیت شرایط نمیتوانند به نمایشگاه قرآن مراجعه کنند، نمایشگاه هدی فرصتی برای این گروه از مخاطبان است که بتوانند محصولات مورد نیاز خود را خریداری کنند.
البته وسعت برگزاری نمایشگاه هدی به نسبت بخش عفاف و حجاب نمایشگاه قرآن قدری کمتر بود؛ چراکه با توجه به فضای طبقه دوم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شرایط ایجاب میکرد که بیش از ۵۰ غرفه در نمایشگاه حضور داشته باشند، درحالی که در نمایشگاه قرآن فضای بیشتری در اختیار انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب قرار داده شده بود.
برگزاری نمایشگاههای مردمی به صورت فصلی خلأ پوشاک ایرانی اسلامی را حل میکند
مریم اردبیلی مدیرکل امور زنان و خانواده شهرداری تهران گفت: مجموعه انجمن حجاب کشور تلاش کردند تا محصولات در خور شانی را در این نمایشگاه عرضه کنند و خانمهای تولیدکننده که در این دوره حضور دارند مایه افتخار است همچنین ما سالانه دو بار نمایشگاهی در بوستان گفتگو برگزار میکردیم و سهم جدی در نمایشگاه عفاف و حجاب داشتیم اما در نظرمان کافی نبود. چرا که باید تمرکز ویژه ای در این حوزه انجام دهیم به همین جهت روز عفاف و حجاب را فرصتی ویژه در نظر گرفتیم تا چنین نمایشگاهی را در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار کردیم.
وی افزود: یکی از خلاءهای جدی داستان پوشاک ایرانی اسلامی با وجود تلاش تولیدکنندگان، عرضه محصولات و فرصت برای معرفی آن بود که امیدوارم با برگزاری چنین نمایشگاههایی بتوانیم این موضوع خلاء را حل کنیم و البته تجربه خوبی محقق شده که امیدوارم این تجربه با انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب تکرار شود.
بنا به گفته دست اندرکاران نمایشگاه و غرفه داران، روزهای پنجشنبه و جمعه (۲۲ و ۲۳ تیر)، نمایشگاه شلوغ ترین روزهای خود را تجربه کرد، تا جایی که در راهروها قدری نفس کشیدن سخت بود.
بسیاری از غرفه داران با توجه به تجربهای که در ایونت ها داشتند که چنین نمایشگاههای مردمی پوشاک مخاطبان بیشتری را به خود جذب میکند و جزو شلوغ ترین های نمایشگاه است درحالی که ایونت ها مخاطبان خاص خود را دارند و چندان نمیتواند برای ما آوردهای داشته باشد.
غرفه دارانی که تجربه حضور در ایونت داشتند مطرح میکنند که به دلیل گران بودن محصولات مردم قدرت خرید را ندارند به همین دلیل از ایونت ها کمتر استقبال میشود و ما هم نمیتوانیم به سود خود برسیم درحالی که نمایشگاههای مشابه نمایشگاه قرآن و یا نمایشگاه هدی مخاطبان بسیاری دارد و غرفه داران میتوانند به سود خالص خود دست یابند.
فاطمه ملاجمالی متصدی غرفه تیام با اشاره به تخفیفهای ۱۰ تا ۱۵ درصدی در نمایشگاه پوشاک ایرانی، اسلامی هدی گفت: در این نمایشگاه شاهد تخفیفهای مناسبی هستیم، تخفیفهایی که شاید در ایونت ها ما شاهد نبودیم. قیمتها در این نمایشگاه آنقدر مناسب است که روزهای پنجشنبه و جمعه شاهد جمعیت بسیاری بودیم تا جایی که نفس کشیدن بسیار سخت شده بود.
وی افزود: بنظر میرسد به جای سرمایه گذاری در برگزاری ایونت ها بهتر است برای برگزاری چنین نمایشگاههای مردمی سرمایه گذاری شود، تا مردم در این شرایط اقتصادی نامناسب بتوانند به پوشاک مناسب دسترسی داشته باشند.
متصدی غرفه تیام گفت: روز گذشته خانوادهای برای خرید آمده بودند و از نبود لباس برای دختر نوجوان شأن در شهر گلایه مند بودند و میگفتند که در این مدت به سختی توانستند لباس مناسب برای دختر نوجوان شأن پیدا کنند. آنقدر از این نمایشگاه ذوق زده بودند که حد نداشت و عنوان کرد که نزدیک به ۵ دست لباس برای دخترشان از نمایشگاه هدی خریداری کرده بودند.
وی ادامه داد: متأسفانه وضعیت عرضه پوشاک در شهر به ویژه برای دختران نوجوان مان ضعیف است، تا جایی که خانوادهها نمیتوانند خرید مناسبی برای فرزند دخترشان داشته باشند چراکه دختران نوجوان به ویژه دوره نوجوانی اول سایزشان برای لباسهای کودک بزرگ است و برای لباسهای بزرگسال کوچک است به همین دلیل برای این گروه سنی دختران خرید لباس بسیار سخت است اما از آنجا که نمایشگاه هدی با محوریت دختران است، غرفههای بسیاری برای عرضه لباس مناسب ویژه دختران وجود دارد.
ملاجمالی گفت: به شخصه در بازدیدی که از مجموعه نمایشگاه هدی داشتم، قیمتها مناسب بود و خودم هم قدری از این نمایشگاه و از همکارانم برای خودم و خانواده ام خرید کردم.
در ادامه سری به غرفه فروشگاه پوشین می زنم و گفت و گویی با متصدی غرفه سیدمحمود لواسانی عضو انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب و نایب رئیس عضو کمیسیون ارزشیابی انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب انجام میدهم.
۵۰ تولیدکننده در ۵۰ غرفه در این دوره از نمایشگاه حضور دارد و البته یکی از ویژگیهای این رویداد فراهم شدن حضور بیش از ۶۰ زن سرپرست خانوار در کنار تولیدکنندگان است تا بتوانند محصولات خود را برای مخاطبان عرضه کند. عموم محصولات در رستههای عبا، چادر، روسری و ملزومات حجاب است وی با اشاره به استقبال مناسب از نمایشگاه پوشاک ایرانی اسلامی هدی گفت: در مجموع طی این چند روز نمایشگاه در وضعیت مناسبی برگزار شد. البته قدری وضعیت سرمایشی اینجا ضعیف بود و گرما را بیشتر احساس کردیم اما با این وجود از وضعیت نمایشگاه رضای بودیم و انصافاً تبلیغات مناسبی انجام شده بود و شاهد بازدیدکنندگان بسیاری بودیم.
ایونتهایی که با برندهای قلابی، اجناس را به فروش میرسانند
همچنین دیگر غرفه داری که دوست نداشت نامش منتشر شود، عنوان کرد که بسیاری از محصولاتی که در ایونت ها شاهد هستیم، همان جنس ایرانی خودمان است و مارکهای مختلفی را از بازار خریداری میکنند و پای محصولات شأن میدوزند و با قیمتهای گزاف به مخاطبان میفروشند. برای مثال کشورهای ترکیه و مالزی که مسلمان هستند، روسری با عرض ۱۴۰ ندارند درحالی که در این ایونت ها شاهد فروش روسریهایی با عرض ۱۴۰ و با کشور ترکیه و… هستیم. همچنین کشورهای عربی هم روسری تولید نمیکنند و بیشتر شال سر میکنند. برخی از افراد روسریها را از یزد یا بازار تهران خریداری میکنند و با یک گلدوزی ساده روی آن، محصول را به بالاترین قیمت ممکن به فروش میرسانند.
اختصاص وام ۳۰۰ میلیارد ریالی به طراحان و تولیدکنندگان
در این میان شاهد حضور سیدمجید امامی رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور و دبیر شورای فرهنگ عمومی هستم که درحال بازدید از غرفههای نمایشگاه هدی بود. او در خلال این بازدید، در گفت و گو با دانستنی اقتصاد، ضمن ابراز نارضایتی از تفاهم نامهای که با صندوق کارآفرین امید داشت، گفت: این صندوق همکاری مناسبی با تولیدکنندگان نداشت و در این شرایط سخت درخواست تضامین غیرقابل تحقق از تولیدکنندگان میکرد. به همین دلیل تفاهم نامه را فسخ کردیم و در تفاهم نامهای جدید وارد همکاری با بانک قرض الحسنه مهر شدیم.
وی افزود: بر اساس مذاکرات صورت گرفته بین کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور و بانک قرضالحسنه مهر ایران، این بانک با هدف کاهش قیمت تمام شده برای طراحان و تولیدکنندگان لباس که در حوزه عفاف و حجاب فعالیت میکنند، در مجموع ۳۰۰ میلیارد ریال وام قرضالحسنه به این فعالان پرداخت میکند.
رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور گفت: این تفاهمنامه با رویکردی حامیانه، برای رشد و جان گرفتن دوباره طراحان و تولیدکنندگان حوزه مد و لباس طراحی شد. اما افزون بر آن به مناسبت روز عفاف و حجاب، مدیر بانک قرضالحسنه مهر ایران تمهیدی اندیشیدند تا از طراحان و تولیدکنندگان این حوزه که دارای مجوز بوده و مورد تأیید کارگروه ساماندهی مد و لباس هستند، وامهای ویژه، آسان و قابل توجهی برای تأمین مواد اولیه و به منظور کاهش قیمت تمام شده برای این تولیدکنندگان پرداخت شود.
وی افزود: فراخوان ثبتنام و ضوابط دریافت این وامهای ویژه، در نخستین فرصت توسط درگاههای رسمی کارگروه ساماندهی مد و لباس اعلام خواهد شد.
ایجاد سکوهای فروش برای سهولت دسترسی
در ادامه اسدالله سلیمانی رئیس هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب گفت: باز شدن گره محصولات و عرضه محصولات حجاب در سه مورد خلاصه میشود. اول آنکه چادر و محصولات حجاب را کالای فرهنگی بدانیم و دوم آنکه انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب تبدیل به یک اتحادیه تخصصی شود چرا که در این حوزه نیازمند یک اتحادیه تخصصی هستیم و اگر بخواهیم با ترکیه و اندونزی برندسازی کنیم باید ابتدا در این حوزه به مزیت سازی بپردازیم و تا زمانی که تولید حجاب برای تولیدکننده صرفه اقتصادی نداشته باشد وضعیت مان به همین منوال است. همچنین سومین مورد برای باز شدن گره محصولات حجاب ایجاد سکوهای فروش برای سهولت در دسترسی به این نوع محصولات است.
بخشی از نمایشگاه هدی به دلیل آنکه گاهی بازدیدهای والدین قدری برای کودکان خسته کننده میشود، دست اندرکاران نمایشگاه بخشی را برای آنها به عنوان خانه بازی طراحی کرده اند که کودکان میتوانند در زمان بازدید مادران شأن از نمایشگاه در این بخش به بازی و شادی مشغول باشند. همچنین در این خانه بازی مربیانی حضور دارند تا از کودکان مراقبت کنند.
نمایشگاه هدی نویدبخش روزهای خوب برای محصولات عفاف و حجاب است؛ محصولاتی که تا چند وقت پیش تنها در نمایشگاه قرآن شاهد بودیم. اما از این پس قرار است شاهد برگزاری چنین نمایشگاههای فصلی در شهر باشیم. از آنجا که نمایشگاه هدی، اولین دوره برگزاری خود را تجربه میکند، با ضعفهایی همراه است که امیدواریم در دورههای آتی با قوت بیشتری این نمایشگاه ادامه داشته باشد.