اقتصادی

بازار موبایل ایران با گوشی‌های آیفون خداحافظی می‌کند؟

با گذشت حدود پنج ماه از ورود آیفون ۱۴ به بازار ایران به صورت رویه مسافری و قاچاق، گمرک در بخشنامه‌ای ورود آیفون ۱۴ را از ابتدای اسفند ماه سال جاری به کشور ممنوع کرد.

طبق این بخشنامه، از هفته آینده ورود آیفون ۱۴ و گوشی‌های بالاتر از آن به کشور به صورت مسافری و پستی به کشور ممنوع است. بر این اساس، گمرک از ثبت اطلاعات وارده در سامانه مسافری و پستی از ابتدای اسفندماه ممانعت می‌کند.

در حالی گمرک بعد از گذشت پنج ماه ورود آیفون ۱۴ به کشور را ممنوع کرد که در این مدت‌ چند هزار گوشی آیفون وارد کشور شده و همچنان رجیستری این گوشی‌ها در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

پس از اینکه وزارت صمت بارها اعلام کرد که تصمیمی برای رجیستری گوشی‌های آیفون ۱۴ وجود ندارد بازار تقاضا برای خرید آیفون ۱۳ چند برابر شد که این موضوع در افزایش قیمت این گوشی بی‌تأثیر نبود.

با افزایش چشمگیر قیمت گوشی‌های آیفون در بازار ایران، خرید و فروش مدل‌های کپی محصولات اپل داغ شده است. اما مشخص نیست که این گوشی‌های کپی چگونه به کشور قاچاق و مهم‌تر از آن رجیستری می‌شوند؟

شباهت بسیار زیاد این گوشی‌ها به نسخه اصل باعث شده است تا گوشی آیفون فیک در بین نوجوانان و جوانانی که توانایی خرید اصل این گوشی‌ها را ندارند، زیاد باشد. در حال حاضر تبلیغات گوشی‌های کپی آیفون محدود به سایت‌های فروشگاهی نشده است، بسیاری از شبکه‌های تلویزیونی با تبلیغات گسترده نیز در حال فروش این گوشی‌ها هستند که سیستم عامل آندروید روی آن‌ها نصب است.

چرا قیمت آیفون ۱۳ افزایش یافت؟

مهدی عبقری، دبیر انجمن واردکنندگان تلفن همراه، تبلت و لوازم جانبی، عنوان کرد: افزایش قیمت آیفون ۱۳ به خاطر کاهش تولید است و ارتباطی به خبر ممنوعیت واردات آیفون ۱۴ از رویه مسافری ندارد.

در حالی ورود آیفون ۱۴ به کشور ممنوع است که از چند روز گذشته پرچمدار گوشی سامسونگ روانه بازار ایران شد. قیمت گوشی گلکسی اس ۲۳ که تنها حدود دو هفته از رونمایی آن می‌گذرد بین ۶۵ میلیون تا ۷۰ میلیون تومان خواهد بود که تفاوت چندانی با قیمت گوشی آیفون ۱۴ ندارد.

هرچند در ابتدا شایعاتی در خصوص عدم رجیستری گوشی‌های سامسونگ اس ۲۳ وجود داشت و عنوان می‌شد که ممکن است به سرنوشت آیفون ۱۴ تبدیل شود، اما انجمن واردکنندگان تلفن همراه، تبلت و لوازم جانبی کشور آن را رد و اعلام کرد: مجوز واردات گوشی سامسونگ اس ۲۳ صادر شد و ثبت سفارش آن در حال انجام است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا