اقتصادی

واردات خودروی کارکرده اقدامی خطرناک برای کشور‌ است/ دولت و شورای نگهبان مقابل مصوبه مجلس بایستند‌

امیرحسین کاکایی درباره طرح واردات خودروهای کارکرده گفت: اقدام واردات خودروی کارکرده به کشور خطرناک است. از دولت‌ و شورای نگهبان می‌خواهم جلوی این مصوبه مجلس بایستند.

وی افزود: مجلس اخیرا کارهای عجیب و غریب می‌کند. هدف مجلس خاموش کردن آتش است غافل از این‌که با هر اقدامی آتش را در جای دیگری شعله‌ور و اقتصاد را نابود می‌کند. مصوبه‌ شورای رقابت نمونه تصمیم اشتباه مجلس است. این تصمیم ظرف چند روز منجر به‌ تشدید وضعیت نامطلوب بورس شد‌.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: واردات خودروی دست دوم ظاهر زیبایی دارد اما تبعات فنی، اجتماعی و اقتصادی آن‌ در میان‌مدت و بلندمدت باید مورد بررسی قرار گیرد‌. خودروهای داخل ایران عمدتا از دو روش وارد شده‌‌اند؛ یا قبلا در ایران تولید شده‌اند و یا مانند سانتافه به‌طور رسمی وارد شده‌اند.

وی ادامه داد: شرکت‌های فروشنده هم باید خدمات پس از فروش به این خودروها بدهند و با ایجاد بازار یدک و بازار خدمات پس از فروش نیاز مصرف‌کننده را مرتفع کنند.

کاکایی اظهار داشت: کنترل تک‌تک خودروها کار غیرممکنی است و امکان تقلب بسیار بالاست. در واردات خودروی نو مدارکی دال بر صحت خودرو ارائه می‌شود اما در واردات خودروی دست دوم‌ چه نهادی صحت خودروها را کنترل‌ می‌کند و سالم یا تقلبی بودن قطعات آن را چه کسی تضمین می‌کند؟

این کارشناس صنعت خودروی کشور با اشاره به خدمات پس از فروش به عنوان یکی از مشکلات خودروهای وارداتی کارکرده، مطرح کرد: هر خودروی کارکرده سالانه بین ۵ تا ۱۰درصد هزینه قطعات یدکی و مواد مصرفی دارد اما کدام شرکت خودروساز به خودروی دست دوم‌ گارانتی می‌دهد؟

وی تاکید کرد: وابستگی ارزی خودروهای وارداتی نیز خود مسئله قابل تأملی است. در دنیا برای کشورهای دارای صنعت خودروسازی، چنین وارداتی ممنوع است.

عضو هیأت علمی دانشکده خودرو در دانشگاه علم و صنعت عنوان کرد: البته برخی می‌‌گویند واردات خودروی دست دوم‌ در برخی کشورها ممنوع نیست. این مسئله در کشورهایی مانند فرانسه ممنوع نیست؛ چون‌ در این کشورها خودرو‌ها می‌توانند به سایر کشورها تردد داشته باشند و در صورت بروز‌ مشکل در کشور مقصد، سرویس خدماتی به خودرو از سوی کشور مبدأ ارائه‌ خواهد شد.

کاکایی با طرح پرسشی درباره نحوه ارائه خدمات پس از فروش برای خودروهای کارکرده، بیان کرد: آیا خودروی کارکرده زمان واردات به ایران هم‌چنان گارانتی خواهد داشت و مشمول خدمات پس از فروش می‌شود؟

این استاد دانشگاه مدعی شد: بازار خودرو در ماه‌های ابتدایی سال آینده بسیار مغشوش است و اصلا معلوم نیست چه پیش خواهد آمد اما با توجه به وضعیت اقتصادی و تصمیمات اشتباه می‌توان گفت وضعیت قیمت خودرو در حال تخریب است.

این کارشناس صنعت خودروی کشور تاکید کرد: سال آینده ارزش ریال دوباره پایین می‌آید؛ در نتیجه پیش‌بینی می‌شود ارزش ریالی خودرو نیز مانند باقی کالاهای سرمایه‌ای افزایش پیدا کند اما با توجه به وجود تناقض بین مصوبات باید ببینیم کدام مصوبه اجرا می‌شود‌.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا