اقتصادی

نرخ تورم عامل کوچک شدن سفره مردم

دانستنی اقتصاد: درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن  را نرخ تورم سالانه می گویند.
به گزارش دانستنی اقتصاد نرخ تورم خوراکی‌ها در آذرماه ۱۴۰۱ نسبت به آذرماه ۱۴۰۰ نزدیک ۶۸ درصد افزایش یافته است. این رقم در آبان‌ماه حدود ۷۰ درصد بود.
تورم نان و غلات بیش از ۷۴ درصد و برای گوشت قرمز و ماکیان بیش از ۶۴ درصد ثبت شده است.
شیر و پنیر و تخم مرغ رشدی بیش از ۸۱ درصد و روغن‌ها و چربی‌ها نیز حدود ۲۵۰ درصد افزایش قیمت داشته‌اند.
در شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه نرخ تورم بالا و افزایش افسار گسیخته قیمت ها،فشار زیادی به اقشار جامعه وارد و سفره های مردم کوچک و کوچک تر می شود.
این درحالیست که مسئولین اغتشاشات و نا آرامی ها را باعث گرانی و افزایش قیمت های کالاهای اساسی، خودرو ،سکه ، دلار و…. می دانند.
آیا براستی میتوان اغتشاشات و نا آرامی های موجود را مقصر اصلی گرانی ها دانست؟
همزمان با شروع فعالیت دولت سیزدهم دلار مبلغ ۲۴هزار تومان بود و قبل از شروع اعتراضات به ۳۴هزار تومان رسیدهمچنین در مورد سکه نیز باید بگوییم ابتدا ۱۲ میلیون و قبل ازشروع نا آرامی ها به ۱۶ میلیون تومان رسیده بود.با یک حساب سرانگشتی متوجه میشویم که نمیتوان  گرانی ها را بر گردن اعتراضات و ناآرامی ها انداخت.
آیا بهتر نیست مسئولین با مردم صادق باشند و عوامل اصلی گرانی‌ها که ضعف مدیریت و اشتباهات بزرگ در سیاست‌ها است را بپذیرند؟ وجهت حل معظل گرانی ها که آرامش را از خانواده هاگرفته است برآیند؟
 

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=137458

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا