اشتغالاقتصاد کلاناقتصادی

سرمایه گذاری ۳ میلیارد دلاری در بخش معدن

دانستنی آنلاین: معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه امسال سرمایه سه میلیارد دلاری گذاری از سوی سازمان ایمیدرو در بخش معدن و صنایع معدنی انجام می شود٬ گفت: به دنبال این سرمایه گذاری ۶ هزار شغل ایجاد می شود.

به گزارش پایگاه خبری دانستنی آنلاین٬ خداداد غریب پور در ششمین همایش جایزه بهره وری معادن و صنایع معدنی ایران در هتل ارم افزود: براساس این داده‌ها، مشخص می‌شود که متوسط سرمایه‌گذاری برای اشتغال ۵۰۰ هزار دلار باید باشد.

وی با اشاره به اینکه امسال برنامه گسترده‌ای برای اکتشاف معدنی بر اساس برنامه مشترک سازمان ایمیدرو، شرکت تهیه و تولید مواد معدنی و کنسرسیوم بزرگ، در کنار دولت اجرا می شود٬ تاکید کرد: بخش معدن برای حرکت رو به جلو نیازمند توسعه اکتشاف است و این مهم اکنون مورد توجه دولت و مجلس است.

غریب m,v تصریح کرد: امروز باید از ظرفیت‌ها بیشتر بهره گیریم و به منابع انسانی بیش از پیش توجه کنیم و آموزش در مسیر ارتقای بهره وری نیروی انسانی پیاده شود.

به گفته وی، سازمان ایمیدرو امسال ۱۰ منطقه را در کشور از نظر دانشگاه و ظرفیت معدنی استانی در نظر گرفته است تا از توانمندی دانشگاه برای توسعه فعالیت‌های تحقیقاتی کاربردی بهره مناسب بگیرد.

رئیس هیات عامل سازمان توسعه ونوسازی معادن وصنایع معدنی ایران (ایمیدرو) اضافه کرد: اقتصاد نفت محور کشور سبب شد تا درآمد ارزی متمرکز به این مساله باشد و دیگر ظرفیت های اقتصادی معطل مانده و منابع برای تامین تجهیزات نفت و استخراج آن، همچنین صنایع مرتبط و پتروشیمی صرف شد.

وی همچنین گفت: چنانچه در بخش نفت به جای واردات تجهیزات، در اندیشه جذب دانش فنی بودیم، امروز در این عرصه پیشرفت های قابل توجهی کسب می کردیم و امروز شرایط تحریم فرصت نوآوری و ارتقای بهره وری را فراهم ساخته است.

عرفان مردانی٬ معاون پایش و پژوهش سازمان ملی بهره وری ایران هم در این همایش گفت: بررسی صورت گرفته نشان می دهد در دوره ۹۶- ۱۳۷۵ رشد ارزش افزوده بخش معدن ۶.۷ درصد بوده، اما در مدت ۹ ماهه (منتهی به آذر) سال گذشته این رشد به منفی ۲.۳ درصد رسیده که این به منزله هشداری برای بخش معدن محسوب می شود.

وی اضافه کرد: این داده ها حکایت از این دارد که در رسیدن به ساختار سازمانی باید دقیق تر عمل کنیم تا بتوانیم شیوه عملکرد را اصلاح کنیم.

مردانی افزود: شاخص بهره وری کل نیز در دوره مزبور ۳.۲ درصد بود، این رقم در مدت ۹ ماهه پارسال به حدود صفر رسیده، این آمار قطعی نیست و باید در جمع بندی کل سال باید نتیجه گیری شود.

به گفته وی، این آمار نشان می دهد که یک فاصله در این روند وجود دارد باید با بازنگری و دقت نظر اشتباه ها را اصلاح و بهره وری را ارتقا بخشید.

معاون سازمان ملی بهره وری ایران گفت: براساس بررسی صورت گرفته در سال ۲۰۱۶ از نظر بهره وری نیروی کار در بین کشورهای آسیایی، ایران تا متوسط کشورها ۱۲ درصد در بخش معدن فاصله دارد، اما با پنج کشور ۲۷۰ درصد فاصله است و با کشورهای پیشرو در این زمینه ۷۵۰ درصد اختلاف دارد.

وی خاطرنشان کرد: سال ۲۰۱۶ بهره وری بخش معدن ایران بهترین بهره وری را ثبت کرده که به استناد سازمان بهره وری آسیایی ثبت شده، البته این مهم را باید با توجه به اجزای آن بررسی کرد که رشد یا حاصل تزریق سرمایه است، یا جذب نیروی کار، ین دو منشا دستیابی به بهره وری محسوب می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا