اقتصادی

تایید سن کاربران اینستاگرام از طریق سلفی ویدئویی جهت راستی آزمایی اطلاعات موجود

توسعه اینستاگرام به سیستم تایید سن کاربران با همکاری شرکت YOTI از طریق ارسال ویدئوی سلفی

Yoti شرکتی است که با تجزیه‌وتحلیل سلفی‌های ویدیویی کاربران با هوش مصنوعی، سن آن‌ها را تخمین می‌زند. این سیستم برای تأیید سن کاربرانی که ادعا می‌کنند بالای ۱۸ سال هستند مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پلتفرم اجتماعی با گذشت ۶ ماه از آغاز مراحل آزمایشی سیستم مذکور، آن را برای کاربران بریتانیایی فعال کرده است.
روش تأیید سن با سلفی ویدیویی که از ابزارهای هوش مصنوعی شرکت Yoti استفاده می‌کند، فعلاً برای کاربران بریتانیایی که سعی دارند با ارائه‌ی تاریخ تولد اشتباه، سن خود را بیشتر از ۱۸ سال نشان‌ دهند، اعمال می‌شود. افرادی که تاریخ تولد خود را تغییر می‌دهند، قادر خواهند بود به‌جای تأیید سلفی، عکسی از گواهی‌نامه‌ی رانندگی یا سایر مدارک هویتی خود ارسال کنند.
ابزارهای تأیید سن مبتنی‌بر هوش مصنوعی برای برطرف کردن نگرانی‌های حامیان امنیت کودکان در فضای اینترنت درنظر گرفته شده است زیرا این افراد از شرکت‌های فناوری درخواست کرده‌اند برای شناسایی کاربران جوان‌تر در پلتفرم‌های خود، تلاش بیشتری انجام دهند. ازطرف دیگر، استفاده از روش‌هایی مثل سلفی ویدیویی می‌تواند ازسوی حامیان حفظ حریم‌خصوصی، مورد بررسی قرار گیرد.
اسکرین‌شات‌های سیستم راستی‌آزمایی اینستاگرام، نمونه‌هایی از انواع هشدارها را نشان می‌دهد که نوجوانان هنگام تلاش برای تغییر تاریخ تولد خود دریافت می‌کنند. اولین اعلان از کاربر درخواست می‌کند که ازمیان ارسال مدارک هویتی یا گرفتن سلفی ویدیویی، یکی را انتخاب کند. این اپلیکیشن می‌گوید کاربرانی که از مسیر قدیمی برای تأیید سن خود استفاده می‌کنند باید تا دو روز منتظر بمانند، درحالی‌که استفاده از روش سلفی ویدیویی، نتیجه را فقط در ۲۰ دقیقه ارائه خواهد داد.
Yoti در یکی از مقاله‌های اخیر خود ادعا کرد که می‌تواند در ۹۹٫۶۵ درصد مواقع، سن کاربران بین ۱۳ تا ۱۷ سال را به‌طور دقیق تشخیص دهد. این شرکت می‌گوید فرایند تأیید سن افراد با تجزیه‌وتحلیل ویژگی‌های صورت آن‌ها انجام خواهد شد. این شرکت مدعی شده است که روش آن برای تشخیص سن افراد، با راهکارهای شناخته‌شده‌تر و بحث‌برانگیزتر شناسایی چهره کنونی، تفاوت دارد.
Yoti در مقاله‌ی خود می‌نویسد:
روش کار ما بر مبنای تشخیص‌چهره نیست؛ جایی‌که سیستم کامپیوتری سعی می‌کند چهره‌ی خاصی را با یک پایگاه داده‌ی ازپیش تعریف‌شده، مطابقت دهد تا هویت شخص موردنظر مورد تأیید قرار گیرد. روش ما این است که تصاویر ثبت‌شده، چیزی شبیه چهره‌ی انسان را نمایش می‌دهند یا خیر.
سیستم تشخیص سن اینستاگرام
جولی داوسون، مدیر ارشد سیاست‌گذاری و تنظیم مقررات Yoti در گفت‌وگو با Gizmodo اعلام کرد اثبات سن با روش‌های آنلاین، یک چالش پیچیده و بزرگ محسوب می‌شود اما او اعتقاد دارد که ابزارهای تخمین چهره‌ی Yoti، بین اثربخشی و حریم‌خصوصی، تعادل مناسبی ایجاد می‌کند. او در بخشی از توضیحات خود گفت:
تخمین سن براساس چهره با روش ما، به حفظ حریم‌خصوصی کمک می‌کند. ما این راهکار را توسعه داده‌ایم تا روشی امن برای اثبات سن افراد به آن‌ها ارائه دهیم که برای استفاده از آن، نیازی به اشتراک‌گذاری نام یا مدرک شناسایی خود ندارند. این فناوری می‌تواند به خردسالان اجازه دهد تا به محتوایی دسترسی داشته باشند که برای سن آن‌ها مناسب است.
درهمین‌حال، تارا هاپکینز، مدیر سیاست‌های عمومی اینستاگرام گفت که ازنظر او، ابزارهای جدید، گامی مهم برای محافظت از کاربران جوان در این پلتفرم اجتماعی است. او می‌گوید:
ما می‌خواهیم همه‌ی افراد، اینستاگرام را به شیوه‌ای متناسب با سن خود تجربه کنند و این یعنی در قدم اول باید از سن آن‌ها اطلاع داشته باشیم و البته فرایند تشخیص سن واقعی افراد، یک چالش مهم است.
متا اولین‌بار در ماه ژوئن اعلام کرد که درحال آزمایش روش جدید تشخیص سن مبتنی‌بر حسگرهای بیومتریک است. غول رسانه‌های اجتماعی جهان در آن زمان گفت که امیدوار است فناوری تشخیص سن با سلفی ویدیویی، بتواند این اطمینان را ایجاد کند که نوجوانان و بزرگ‌سالان، هرکدام تجربه‌ی کاربری متناسب با سن خود را در اینستاگرام داشته باشند. شناسایی سن افراد بسیار مهم است زیرا این شبکه‌ی اجتماعی برای گروه‌های سنی مختلف، عملکرد‌های متفاوتی ارائه می‌دهد. این شرکت می‌گوید حساب کاربرانی که سن آن بین ۱۳ تا ۱۷ سال است شناسایی شده‌اند و به‌طور پیش‌فرض نمایه‌های آن‌ها خصوصی است و فقط انواع خاصی از تبلیغات برای آن‌ها نمایش داده می‌شود.
اینستاگرام صراحتاً کودکان زیر ۱۳ سال را از ثبت‌نام در پلتفرم خود منبع می‌کند؛ هرچند تحقیقات مختلف نشان داده‌اند که این‌گروه از کاربران جوان همچنان روش‌هایی برای دسرستی به اینستاگرام و ثبت‌نام در آن، پیدا می‌کنند. برخی برآوردها مثل گزارش Thorn درسال ۲۰۲۱ نشان می‌دهد که حدود ۴۰ درصد از کودکان زیر ۱۳ سال، به‌طور روزانه از اینستاگرام استفاده می‌کنند. هدف سازمان غیرانتفاعی Thorn، مبارزه با سوءاستفاده‌های جنسی از کودکان است.
اسنادی که فرانسیس هاگن از فیسبوک منتشر کرد نشان می‌دهد تحقیقات داخلی متا روی تأثیر منفی سلامت روانی خدمات رسانه‌های اجتماعی روی کاربران تأکید دارند. اگرچه متا با ادعای مضر بودن سرویس‌های خود برای کاربران جوان‌تر مخالف است، اما نظرسنجی‌های داخلی این شرکت که به‌طور عمومی منتشر شده‌اند نشان می‌دهد حضور نوجوانان در پلتفرم‌های این شرکت ازجمله فیسبوک و اینستاگرام باعث شده‌ احساس بدتری نسبت به بدنشان داشته باشند و میزان اضطراب و افسردگی آن‌ها نیز افزایش یافته است.
موفقیت یا شکست سیستم تأیید سن جدید اینستاگرام در بریتانیا می‌تواند به‌عنوان زنگ خطری برای گسترش بالقوه‌ی آن در سایر بازارها باشد. درواقع گسترش این سیستم در سایر نواحی جهان از قبل آغاز شده است زیرا این شرکت ماه گذشته اعلام کرد که برنامه‌ی تأیید سن مبتنی‌بر هوش مصنوعی خود را در کشورهای دیگری مثل برزیل و هند نیز اجرا خواهد کرد؛ جایی‌که تعداد کاربران فعال روزانه‌ی این پلتفرم به حدود ۴۰۰ میلیون‌نفر می‌رسد./زومیت

لینک کوتاه : https://danestanyonline.ir/?p=131176

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا