اقتصادیبانک، بورس و بیمه

بازخوانی پرونده یک دیدار

دانستنی اقتصاد: صبح ۲۵ خرداد ماه بود که حضور سرزده نامزد انتخابات ریاست جمهوری حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی در تالار بورس اوراق بهادار سعادت آباد تهران و سخنرانی در جمع زیادی از مالباختگان بورس، روزنه ای امیدی را برای اهالی بازار سرمایه بوجود آورد.

صحبت های ایشان کارشناسی شده و علمی بود. « بورس نباید به محل جبران کسری بودجه دولت ها تبدیل شود». « بازار بورس و مسائل آن مثل نرخ گذاری را نمی توان دستوری اداره کرد»و «وضعیت بازار بورس باعث خدشه دار شدن اعتماد مردم شده و اگر این اعتماد بازیابی نشود، کار سخت خواهد شد».

بعد از گذشت چهار ماه از آن وعده های انتخاباتی در این روزهای ابتدایی آبان ماه، کار برای فعالان بازار سخت تر شده است. هنوز سیاست اشتباه قیمت گذاری دستوری در صنایع فولاد، سیمان، قیر،تایر، خودرو و برق وجود دارد. از منظر تحلیل بنیادی شرایط برای صعود بازار سهام مساعد است ولی فروش بی حساب و کتاب اوراق قرضه دولتی برای تامین کسری بودجه رمق اندک بازار را گرفته است. تداوم بی اعتمادی مردم، ارزش معاملات را به رقم های پایین و نگران کننده ای رسانده است.

تیم اقتصادی تازه نفس دولت سیزدهم نباید وعده های ریاست محترم جمهوری را به مردم فراموش کند. بازار سرمایه امروز یک جامعه هدف ۵۰ میلیون نفری است، که از کم درآمدترین افراد جامعه بواسطه سهام عدالت تا قشر آسیب پذیری نظیر بازنشستگان در آن حضور دارند. همه هستند، از فقیر و غنی گرفته تا کارمند و کارگر! از موافق و مخالف نظام گرفته تا نیروی لشکری و کشوری!

با در نظر گرفتن این گستردگی جمعیتی، شایسته است که سیاست های اقتصادی مرتبط با بازار سرمایه با حساسیت و توجه بیشتری در تیم اقتصادی دولت مورد کار کارشناسی قرار گیرد و در شورای اقتصادی سران سه قوه در خصوص آن تصمیم گیری شود.

یادداشت: وحید قاسمی

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا