اقتصادیبانک، بورس و بیمه

بازار سرمایه، پایگاه فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی نیست!

فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصاد و دارایی معتقد است بازار سرمایه  باید جایگاه امنی برای سرمایه گذاری باشد؛ نه پایگاه فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی.

رسانه مسئولیت اجتماعی: بورس شروع بسیار خوب و موفقی را در روزهای آغازین سال داشت و توانست مامن مناسبی برای عموم افراد جامعه و نیز سهامداران به منظور سرمایه گذاری باشد. ضمن اینکه دولت نیز رسما حمایت خود را از این بازار اعلام و از مردم خواست تا در آن سرمایه گذاری کنند.

اما با رسیدن به روزهای پایانی سال، شاخص کل بورس با افت شدیدی مواجه شد و همین مساله نگرانی بسیاری از سهامداران را به همراه داشت. تا جاییکه حسن قالیباف اصل، ناچار به استعفا از ریاست سازمان بورس شد و  محمدعلی دهقان دهنوی جایگزین وی گردید.

با تمام این تفاسیر، بسیاری از اهالی بورس و نیز اقتصاددانان معتقدند آنچه امروز دز بازار سرمایه شاهد آن هستیم، ماحصل و نتیجه دخالت دولت است. اما فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد و دارایی نظر دیگری دارد و می گوید کسانی که این حرف را می زنند، باید آدرسش را هم بدهند.

آقای وزیر معتقد است باید پرده حواشی را کنار بزنیم و بازار سرمایه را از اول براساس گزارش‌های ارایه شده ببینیم. این بازار باید مامن سرمایه باشد؛ نه پایگاه فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی.

دژپسند در خصوص عدم حمایت دولت از این بازار در روزهای سخت گفت: جمع بندی حکومت این است که بازار سرمایه رکن اول می باشد و طبیعی است که از نظر دولت بازار سرمایه نسبت به بازار ارز، املاک و سکه ارجحیت دارد، چون منابع صرف نیازهای بنگاه‌ها و عرضه کالا می‌شود و توسعه شغلی را افزایش می‌دهد .

وی همچنین ادامه داد: دولت قطعا در این راستا حمایت لازم و کافی را خواهد کرد؛ اما هیچ تضمینی نمی دهد. چراکه تضمین خلاف اصول بازار سرمایه است. دولت هیچ گاه پشت بازار سرمایه را خالی نکرد و زمانیکه بازار نزولی شد، مصوباتی را داشتیم تا خرید سهام از طریق حقوقی ها افزایش یابد.

حال باید منتظر ماند و دید چه اتفاقاتی با حضور رئیس جدید در بازار ملتهب و آشفته بورس رخ خواهد داد و آیا آرامش به این بازار باز خواهد گشت یا اتفاقات دیگری رخ می دهد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا