اقتصادی

ارمنستان دروازه ورود ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا و شرق اروپا است

دانستنی اقتصاد: سخنگوی کمیسیون روابط بین‌الملل و توسعه تجارت خانه صنعت معدن تجارت ایران گفت: ارمنستان با وجود جمعیت نسبتاً کم سه میلیون نفری، دروازه ورود ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا و شرق اروپا است و به عبارتی تنها مرز زمینی ایران با کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا با جمعیت ۱۸۴ میلیون نفری و بازار خرید ۵۰۰ میلیارد دلاری به شمار می‌رود.
به گزارش دانستنی اقتصاد؛ سید روح اله لطیفی، همزمان با سفر وزیر خارجه ارمنستان اظهار داشت: صادرات غیرنفتی ایران به ارمنستان در سال ۱۴۰۱ شاهد رشد ۵۳ درصدی بود و این روند در بهار امسال، شتاب بیشتری را با رشد ۳۸.۴ درصدی نسبت به سه ماهه نخست ۱۴۰۱ پیدا کرده است.
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران سیاست توسعه روابط همه جانبه با همسایگان را با نگاه احترام متقابل، حفظ تمامیت ارزی و منافع مشترک دنبال می‌کند که توسعه روابط اقتصادی با ارمنستان در همین چارچوب قابل ارزیابی است.
لطیفی گفت: ارمنستان با وجود جمعیت نسبتاً کم سه میلیون نفری، دروازه ورود ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا و شرق اروپا است و به عبارتی تنها مرز زمینی ایران با کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا با جمعیت ۱۸۴ میلیون نفری و بازار خرید ۵۰۰ میلیارد دلاری به شمار می‌رود.
سخنگوی سابق گمرک در خصوص واردات از اوراسیا توضیح داد: مواد معدنی، لاشه گوسفندی، انواع فیلترها، کاغذ کرافت، مقوا، چوب، تجهیزات پزشکی، دستگاه‌های سنجش، لوازم الکتریکی، محصولات آهنی و لوازم یدکی، هزار و ۸۷۲ تن کالای وارداتی از ارمنستان در فصل بهار به ارزش هفت میلیون و ۹۹۵ هزار و ۴۱۰ دلار بود که با رشد ۱۶۲ درصدی در وزن و ۳۰۰ درصدی در ارزش همراه بوده است.
لطیفی در خصوص محصولات صادراتی ایران به ارمنستان گفت: محصولات فولادی با بیش از ۲۲ درصد، مواد غذایی، ماهی و میگو، میوه و تره بار، خشکبار، قیر، اوره، مصالح ساختمانی، زغال سنگ، مشتقات نفتی، گاز، روغن موتور، محصولات شیمیایی، انواع رنگ، چسب و حلال‌ها، محصولات بهداشتی و آرایشی، ضد یخ، مواد پلاستیکی، لوله، کف پوش، لوازم آشپزخانه، پوشاک، دستکش، فرش، چرم، تخته، کاغذ، نخ و پارچه، کیف و کفش، کلاه، لوازم خانگی، عروسک و لوازم بازی، سیم و کابل، خودرو، تراکتور و تریلر، لوازم یدکی، کنتور گاز، دستگاه سنجش و تجهیزات پزشکی، مبل، لوستر، کاشی و سرامیک، ورقه‌های شیشه‌ای، آینه، ظروف آشپزخانه، اجاق گاز، رادیاتور، پکیج، مصنوعات فلزی، مس و آلومینیوم، پنکه، هواکش. آسانسور و بالابر، ماشین آلات معدنی، تجهیزات کشاورزی، ماشین آلات برش، ریخته‌گری و قالب صنعتی، تجهیزات دامداری و مرغداری، دستگاه‌های قنادی، شیرآلات صنعتی و بهداشتی، باطری، لامپ، یخچال، اجاق گاز و …از عمده‌ترین کالاهای صادراتی ایران به ارمنستان بودند.
سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت اظهار داشت: با تقویت مناسبات در منطقه قفقاز بین همسایگان و کاهش تنش‌های موجود، توسعه زیر ساخت‌ها و عضویت ایران در اتحادیه اوراسیا، می‌توان شاهد افزایش حجم تجارت ایران با اوراسیا و شرق اروپا از طریق ارمنستان، در کنار سایر مسیرهای دریایی (بنادر شمالی به روسیه و قزاقستان)، زمینی و ریلی (از آذربایجان به روسیه) بود البته توسعه روابط با کشورهای عضو اکو مانند آذربایجان نیز همواره در چارچوب سیاست همسایگی، همگرایی، چند جانبه گرایی و توسعه بازارهای منطقه‌ای و بین‌المللی در دستور کار دولت سیزدهم بوده و رونق تجارت با این کشور، کشورهای آسیای میانه، شبه قاره هند و عربی همزمان دنبال می‌شود.
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ میانگین امتیازات: ۰ / ۵. تعداد امتیازات: ۰ به این خبر امتیاز دهید

۰/۵

(۰ نظر)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا