اقتصادیانرژی

کره جنوبی نفت ایران را ترجیح می دهد

دانستنی آنلاین: پالایشگاه و مسئولان بخش های دولتی و انرژی در کره جنوبی ضمن ابراز خشم از تصمیم آمریکا برای جلوگیری از خرید نفت ایران تأکید دارند که برای آنها ترجیحاً و به دلایل مالی و فنی نفت ایران اهمیت دارد.

به گزارش دانستنی آنلاین به نقل از ایرنا، مؤسسه اقتصاد انرژی کره جنوبی روز سه شنبه اعلام کرد که این کشور پیش از این بارها در شرایط مضیقه خرید نفتی به دلیل این تحریم ها قرار گرفته و هیچوقت نتوانسته است مواد نفتی ایده آل مانند آنچه از ایران می خرد را پیدا کند.

‘کیم جایه کیونگ’ از پژوهشگران این مرکز می گوید: پالایشگاه ها تمایلی به خرید نفت فوق سبک از کشورهای دیگر حتی از قطر ندارند زیرا بهای آنها بالاتر است.

پالایشگاه های کره جنوبی در سال های اخیر توانسته بودند همه خریدهای نفت فوق سبک خود را از ایران انجام دهند اما تمدید نشدن معافیت برای خریداران نفت ایران از سوی آمریکا، بدجوری این کشور را نگران کرده و هزینه هایش را افزایش داده است.

پالایشگاه های کره جنوبی اعلام کرده اند که نفت فوق سبک ایران نسبت به کشورهای دیگر از جمله قطر دارای سولفور کمتری است؛ بهای رقابتی مناسبی دارد و برای تولید مواد پتروشیمی که می تواند در محصولات مختلف از جمله بطری های پلاستیکی استفاده شود، بسیار مناسب است.

‘لی میونگ یوک’ از شرکت ‘اس کی’ کره جنوبی می گوید: آمریکا پالایشگاه ها را مجبور می کند به سمت خرید از کشورهای دیگر بروند؛ اما مسأله افزایش هزینه ها را نمی تواند حل کند. این روند افزایشی ادامه خواهد یافت.

تحلیلگران کره ای تصریح کرده اند؛ وقتی هزینه برای تهیه مواد خام از جمله نفت فوق سبک به دلیل خرید نکردن از ایران افزایش یابد، تولیدات با هزینه بیشتری به دست مشتری خواهد رسید و این موضوعی نیست که برای کسی خوشایند باشد؛ ضمن آنکه کره جنوبی در تولید این محصولات قدرت رقابتی خود را در برابر برخی کشورها نظیر چین از دست خواهد داد.

کره جنوبی اگرچه بخشی از نفت سبک مورد نیاز خود را از کشورهای قطر، نیجریه، نروژ، لیبی، مالزی، فیلیپین، استرالیا و قطر تأمین می کند اما آمارها نشان می دهد این کشور نزدیک به ۵۰ درصد نفت فوق سبک لازم برای شرکت ها و پالایشگاه های خود را از ایران وارد کرده است.

گزارش ها حاکی است؛ سهم واردات این فراورده از کشورهای ذی ربط بسیار ناچیز است و این منابع به هیچ وجه نتوانسته اند جای ایران را برای کره جنوبی پر کنند و برای همین، معافیت ها برای این کشور اهمیت زیادی دارد.

کاخ سفید، دوم اردیبهشت امسال در بیانیه‌ای اعلام کرد؛ دونالد ترامپ رئیس ‌جمهوری آمریکا تصمیم گرفته است معافیت خرید نفت ایران که پیشتر به هشت کشور داده بود را تمدید نکند.

این تصمیم آمریکا مورد انتقاد کشورهایی مانند چین، هند و ترکیه قرار گرفته و به نظر می رسد بر تعداد کشورهای معترض به این رویکرد افزوده خواهد شد.

ترامپ با اعلام تحریم صادرات نفت ایران از ۱۲ اردیبهشت، کشورهایی که به خواسته آمریکا عمل نکنند را به اعمال تحریم تهدید کرده است.

این در حالی است که اقدام یکجانبه آمریکا موجب نگرانی در بازارهای جهانی شده است؛ بازار نفت با واکنش منفی به این تصمیم، شاهد افزایش سه درصدی بهای نفت بوده که بیشترین میزان افزایش در ۲۰۱۹ بوده است.

کره جنوبی پیش از این نیز با اعزام هیأتی به واشنگتن خواستار تمدید معافیت خرید نفت ایران شده بود. این کشور حدود سه تا ۵ درصد نفت مورد نیاز خود را از ایران تأمین می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا