اقتصادیبانک، بورس و بیمه

هدف بانک مرکزی تامین ارز واردات کالاهای اساسی

دانستنی آنلاین: رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه این بانک مشکلی برای تامین ارز کالاهای اساسی کشور ندارد گفت: در ماههای اخیر کالاهای اساسی به میزان لازم وارد کشور شده است.

به گزارش پایگاه خبری دانستنی آنلاین٬همتی در جمع فعالان اقتصادی استان اصفهان افزود: شرایط، سخت و تعیین کننده است و همت و فعالیت شما حتما منافع خوبی برای کشور خواهد داشت.

رییس شورای پول و اعتبار با بیان اینکه باید به بانک مرکزی به عنوان مسئول سیاست ارزی کشور و تامین کننده ارز خدمات و کالاهای اساسی و واردات کشور حق بدهید در تامین و تخصص ارز سخت گیری کند، افزود: صادرکنندگانی که خواستار تخصیص کل ارزشان برای واردات هستند هنوز تعهد ۵۰ درصدی خود را نیز انجام نداده اند و اگر این تعهد انجام شود بانک مرکزی می تواند در خصوص ۵۰ درصد بقیه نیز همکاری کند و با صادرکنندگان به توافق برسد.

همتی با اشاره به اینکه هدف اصلی بانک مرکزی تامین ارز برای واردات است و ممانعتی در این خصوص ایجاد نمی کند، در انتقاد به برخی صادرکنندگان که در بازگشت ارز حاصل از صادرات همکاری ندارند گفت: بانک مرکزی فهرست ۱۵۰ نفری از صادرکنندگانی که در مجموع حدود ۴ میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات داشته اند و به کشور بازنگرداندند را به قوه قضاییه ارسال کرده است البته متاسفانه هیچ نشانی از این افراد به صورت صحیح موجود نیست.

رییس کل بانک مرکزی افزود: شاید در برخی مواقع فشارهای ناخواسته ای به همه صادرکنندگان وارد شود لیکن برای شناسایی و برخورد با متخلفان ناچار هستیم برخی شیوه ها را در پیش بگیریم؛ بر این اساس درخواست داریم برای اجرایی شدن سیاست های درستی که بانک مرکزی در حال طراحی است همکاری لازم انجام گیرد.

همتی با تاکید بر اینکه واردات بیهوده در تضاد با رونق تولید است گفت: باید صادرات به منظور رونق تولید و بهبود فضای کسب و کار تشویق شود تا ارزش افزوده و اشتغال در کشور افزایش یابد.

رییس کل بانک مرکزی به ماموریت های قانونی بانک مرکزی اشاره کرد و گفت: بانک مرکزی ماموریت های اصلی در زمینه «حفظ ارزش پول ملی»،«کنترل تورم» و «تعادل تراز پرداخت‌ها» دارد تا نهایتاً رونق و رشد اقتصادی ایجاد شود.

همتی با اشاره به انتظارات تولیدکنندگان از سیستم بانکی کشور گفت: با توجه به اینکه برخی از موارد قابل اصلاح است، درخواست های شما را در اولین جلسه با مدیران عامل بانک‌ها مطرح خواهم کرد.

رییس کل بانک مرکزی با اعلام اینکه در جلسه روز گذشته کمیسیون اقتصادی دولت در خصوص تبصره ۵ قانون چک در مورد چک برگشتی اصلاحاتی مصوب شد افزود: در این خصوص به شوراهای تامین استان ها اختیاراتی داده می‌شود که در راستای کمک به تولید کننده‌ها اقدام کنند. همتی افزود: این آئین نامه تا هفته آینده تصویب خواهد شد.

همتی تصریح کرد: در ارتباط با مشکلات تامین نقدینگی واحدهای تولیدی طرح‌هایی داریم که به زودی اعلام خواهد شد و قطعا کمک خوبی برای تامین نقدینگی مولد واحدها خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا