اقتصادیراه و شهرسازی

گرفتن مجوز ساخت و ساز آپارتمان

اگر می خواهید خانه ویلایی خود را تبدیل به آپارتمان کنید و از فضایی که در اختیار دارید به نحو کامل استفاده کنید، در این نوشتار تمامی آنچه که برای گرفتن مجوز ساخت و ساز آپارتمان لازم است، در اختیار شما می گذاریم.

در روزگار ما دیگر نمی توانیم توقع داشته باشیم که بتوانیم در خانه های بزرگ و ویلایی و دارای حیاط و باغچه و حوض آب زندگی کنیم. افزایش جمعیت و کمبود زمین برای ساخت خانه موجب گران شدن ملک شده و مردم دیگر به آپارتمان نشینی روی آورده اند.

جایگزینی آپارتمان ها به جای خانه های ویلایی

دیگر آپارتمان های نوساز و شیک، جایگزین خانه های بزرگ و حیاط دار شهر شده اند و صد البته که این خانه های چند طبقه دارای نظم خاصی هم نسبت به خانه های قدیمی دارند. دلیل این نظم تقریبی در ساخت آپارتمان ها به دلیل الزام رعایت برخی قوانین خانه سازی و آپارتمان سازی است که توسط مراجع قانونی شهر سازی مثل شهرداری و سازمان نظام مهندسی و … تصویب و به مرحله اجرا گذاشته شده است.

اگر شما هم جزو افرادی هستید که می خواهید خانه ویلایی خود را تبدیل به آپارتمان کنید و از فضایی که در اختیار دارید به نحو کامل استفاده کنید، لازم است اطلاعات کاملی از قوانین و مقررات گرفتن مجوز ساخت و ساز خانه بخصوص آپارتمان داشته باشید. ما در این نوشتار می خواهیم تمامی آنچه که برای گرفتن مجوز ساخت و ساز خانه لازم است، در اختیار شما بگذاریم. پس ما را همراهی کنید.

نحوه گرفتن مجوز ساخت و ساز آپارتمان

نحوه گرفتن مجوز ساخت و ساز آپارتمان

ساخت و ساز آپارتمان امروزه به دو صورت انجام می گیرد: بعضی از مالکان خودشان با سرمایه شخصی همه هزینه های ساخت را تأمین می کنند و دیگر نیازی به فرد یا افراد یا شرکتی ندارند.

ولی برخی افراد هم از نوع مشارکت در ساخت استفاده می کنند به این ترتیب که مالک با شخص یا اشخاص یا شرکتی به عنوان سازنده توافق می کنند که ملک از مالک و کلیه هزینه های ساخت از مالک باشد. در این نوع ساخت و ساز که به آن مشارکتی می گویند، ارزش ملک برآورد می شود و سازنده معادل ارزش ملک سرمایه گذاری می کند و با تنظیم یک قرارداد قانونی بین مالک و سازنده، ملک در اختیار سازنده قرار می گیرد.

مراحل گرفتن مجوز ساخت و ساز

به هر حال برای ساخت و ساز چه به صورت شخصی یا مشارکتی باید مراحلی را برای گرفتن مجوز ساخت و ساز طی کرد که این مراحل را مرور می کنیم:

برای گرفتن مجوز ساخت و ساز، اولین جایی که باید سر بزنید، شهرداری است تا تمام اطلاعات ملک خود را به مسئول مربوط که در شهرداری مستقر است، تحویل دهید.

مسئول مربوط در شهرداری برای شما تشکیل پرونده می‌دهد و بعد ملک شما توسط کارشناس بازدید می‌شود، بازدید به معنای این است که طبق متراژ و ارزیابی ملک، به شما مجوز تعداد طبقاتی که مجاز به ساخت و ساز  هستید، داده شود.

پس از این مرحله، مرحله ی طراحی و تهیه نقشه ساختمان و ارائه آن به شهرداری است تا نسبت به تأیید آن اقدام شود. بعد از تأیید شدن نقشه، کارتان در این مورد به اتمام می‌رسد.

پرداخت عوارض شهرداری مرحله بعدی است که باید طی شود. سعی کنید این مراحل را به سرعت طی کنیدو در این موارد اصلا تأخیر نداشته باشید چون هر چقدر که پرداخت عوارض را تاخیر بیندازید، همانقدر هم گرفتن مجوز شما طول می‌کشد.

با طی این مراحل قانونی که ممکن است مقداری طول بکشد نهایتا کارشناسان شهرداری تمام مراحل را انجام داده و مجوز ساخت و ساز را برای شما صادر می‌کنند، اکنون می توانید فعالیت های ساخت و ساز خانه و آپارتمان خود را شروع کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا