اقتصادی

قیمت بیت کوین منفجر می شود؟

دانستنی اقتصاد: علاقه به بلاکچین ، فناوری زیربنای دارایی غیرمتمرکز موجب انفجار این قیمت شده است.این علاقه سبب شده برخی تصور کنند ایستگاه بعدی بیت کوین قیمت ۱۰۰ هزار دلار است.

قیمت بیت کوین در این روزها به بالاترین سطح صعود کردند و بیش از نقطه عطف روانی ۶۰هزار دلاری قرار گرفت ، اتفاقی که به همراه افزایش خرید سرمایه گذاران در زمینه بیت کوین بوده است.به گفته کوین دسک ، در حال حاضر قیمت هر بیت کوین، با افزایش ۷.۸۳ درصد به قیمت ۶۱ هزار و ۴۳ دلار رسید.

کانال قیمت جدید محبوب ترین رمزنگاری در جهان پس از یک دوره به طور نسبی ثابت بعد از خرید نهادهای بزرگ در جهان دوباره تغییر کرد . جهش به بالای ۶۰هزار دلار به این معنی است که بیت کوین پس از بازگشت ۵۰هزار دلار در اواسط فوریه(بهمن) ، کمتر از یک ماه طول کشیده تا با ۱۰ هزار دلار افزایش از یک  نقطه عطف دیگر عبور کند.

دلایل افزایش اخیر قیمت بیت کوین

هیچ کاتالیزوری فوری برای حرکت اخیر بیت کوین وجود ندارد ، اما علاقه به بلاکچین ، فناوری زیربنای دارایی غیرمتمرکز موجب انفجار این قیمت شده است.

 رمزهای غیر قابل استفاده ، یا NFT ها(توکن غیرقابل معاوضه) ، که از زنجیره بلوک به عنوان راهی برای تأیید مالکیت دارایی ها و کالاهای قابل جمع آوری استفاده می کنند ، به جریان اصلی ورود پیدا کرده اند. NFT یک توکن منحصربه فرد (unique) بوده و با هیچ چیز دیگری قابل تعویض نیست. همچنین بر أساس توضیح ویکی پدیا،  نوع خاصی از  رمزنگاری است که نماد چیزی منحصر به فرد است؛ بنابراین رمزهای قابل معاوضه را نمی‌توان با یکدیگر معاوضه کرد. این در تضاد با ارزهای رمزپایه مانند بیت کوین و بسیاری از رمزهای شبکه یا کاربردی است که ماهیت قابل معاوضه دارند. برخی می گویند ورود این توکن ها به نقل و انتقال هفته گذشته هنگامی که آثار هنری مایک وینکلمن ، معروف به Beeple ، در یک حراج آنلاین Christie’s با رکوردشکنی ۶۹.۳ میلیون دلار فروخته شد ، محبوبیت این ابزارها را، برجسته تر کرد،این سومین اثر هنری گران قیمت است که توسط مردم به فروش می رسد، و گرانترین فروش مربوط به ان اف تی بوده است. اقبال به این توکن که تبادل آن از طریق اتریوم انجام می شود توجه به بازار ارزهای دیجتالی را افزایش داده است.

آیا شوق NFT سطح جدیدی از شور و نشاط در رمزنگاری ها را نشان می دهد ؟

کارشناسان می گویند NFT ها به دارایی رمزنگاری دیگر Ether ،به بلاک چین Ethereum متصل می شوند ، اما اشتیاق برای احراز هویت رمزنگاری بازار دارایی های دیجیتال را در سراسر کشور افزایش داده است.

NFTها جوازهایی دیجیتال هستند که به شخص اجازه می‌دهند روی متعلقاتی خاص، ادعای مالکیت کند و در عین حال به انتقال یا فروش آن‌ها بپردازد. امنیت این جوازها در گروی تکنولوژی بلاکچین است و از این نظر‌، کارکردی شبیه به بیت‌کوین و دیگر ارزهای دیجیتال دارند.

توکن‌های NFT پتانسیل این را دارند که یکی از اجزای کلیدی اقتصاد دیجیتال مبتنی بر بلاک‌چین باشند، این توکن‌ها می‌توانند در حوزه‌های مختلفی مانند بازی‌های ویدئویی، تشخیص هویت دیجیتال، اعطای مجوز، اعطای گواهینامه یا هنرهای زیبا و حتی اعطای کسری از مالکیت اشیا استفاده شوند. ذخیره‌سازی مالکیت و هویت داده روی بلاک‌چین باعث افزایش یکپارچگی داده و حریم شخصی می‌شود، همچنین انتقال آسان و مدیریت بدون نیاز به اعتماد این سرمایه‌ها می‌تواند باعث کاهش اصطکاک (کارمزد) در ترید و اقتصاد جهانی شود.

حضور بزرگان در بازار بیت کوین

افزایش بیت کوین وابسته به جلب سرمایه گذاران نهادی مانند تسلا است ، که می گوید ۱.۵ میلیارد دلار بیت کوین خریداری کرده است.همچنین پی پال در ماه نوامبر(آذر) پس از اجرای محدودتر سیستم عامل ارز رمزنگاری شده خود را به روی همه مشتریان ایالات متحده باز کرد.چندین سرمایه گذار برجسته وال استریت ، از جمله استنلی دراکنمیلر و پاول تودور جونز ، نیز از بیت کوین استقبال کرده اند. سرمایه گذار مشهور ، بیل میلر ، بنیانگذار Miller Value Partners ، سال گذشته در نامه ای به مشتریان ، چشم انداز صعودی خود را در مورد بیت کوین تأیید کرد.همچنین براساس گزارش کوین دسک، به گفته جهان چو ، بنیانگذار و شریک مدیریت Kenetic ، یک شرکت حاضر در هنگ کنگ ، « بیت کوین در حال آزمایش کانال قیمت ۶۰ هزار دلار است و سرمایه گذاری نهادی همچنان با شرکت اینترنتی چینی Meitu که آخرین شرکتی است که بیت کوین را خریداری کرده است، حرکت می کند»

او گفت: «علاوه بر این ، رکورد ۶۹ میلیون دلاری   NFT در خرید نقاشی دیجیتالی قدرت واقعی رمزنگاری را نشان می دهد ، همین اتفاق کنجکاوی خرده فروش ها را می افزاید. در حالی که انتظار بی ثباتی این ارز وجود دارد و صعود به سطح ۱۰۰ هزار دلار سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۱ را داشته باشید.»

به اعتقاد برخی، قیمت این رمزارز تا پایان سال جاری میلادی از مرز ۱۰۰ هزار دلار عبور می‌کند و حتی مدیرعامل صرافی «کراکن»، قیمت ۱ میلیون دلاری آن را پیش‌بینی کرده است. با این حال بیت کوین به تازگی وارد کانال ۶۰ هزار دلار شده است، کانالی که اگر بتواند برای مدت مناسبی در آن دوام بیاورد، باید خودش را برای ارزش بالاتر از ۷۰ هزار دلار آماده کند و شاید تا پیش از پایان ۲۰۲۱، قیمت ۱۰۰ هزار دلار را هم تجربه کند.

انتظار می‌رود خریدهای سازمانی بیت کوین و سایر رمزارزها در هفته‌های آینده افزایش پیدا کند چرا که برای مثال نظرسنجی جی‌پی مورگان از تمایل ۲۲ درصد سازمان‌ها برای سرمایه‌گذاری در بازار رمزارزها خبر می‌دهد. این موضوع می‌تواند روند افزایش قیمت رمزارزها را سرعت ببخشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا