مالی و اقتصادی

دو انتظار متفاوت در بازار ارز

دانستنی اقتصاد: با نزدیک شدن به پایان سال، دو دیدگاه متفاوت ازسوی معامله‌گران در بازار ارز وجود دارد. گروهی معتقدند که با افزایش تقاضا در بازار، نرخ دلار روند صعودی در پیش خواهد گرفت. در مقابل نیز برخی با توجه به ارقام ارائه‌شده از سوی سیاست‌‌گذار اعتقاد دارند روند بازار نزولی است. به‌نظر می‌رسد سیاست‌‌گذار ارزی در نظر دارد دلار را تا پایان سال زیر ۲۵هزار تومان نگه دارد.

معامله‌گران ارزی درباره روند قیمت دلار در انتهای اسفندماه دو دیدگاه متفاوت دارند. گروهی معتقدند‌ بازار تحت تاثیر عرضه بازارساز در مسیر کاهشی قرار خواهد گرفت و حتی به زیر کانال ۲۴ هزار تومانی خواهد رفت. این در حالی است که دسته دیگری باور دارند، ‌هفته آخر اسفندماه فرصت مناسبی برای بازیگران افزایشی خواهد بود. در اولین روز هفته، بازار بیشتر مطابق با انتظار گروه دوم پیش رفت. دلار توانست با ۲۵۰ تومان افزایش به بهای ۲۴ هزار و ۸۵۰ تومان برسد. در واکنش به افزایش قیمت دلار،  در بازار سکه،‌ این فلز گرانبها با ۲۰۰ هزار تومان رشد به بهای ۱۰ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان رسید. البته بخشی از رشد سکه ناشی از صعود انتهای وقت طلا در بازارهای جهانی روز جمعه بود. طلا در نزدیکی محدوده هزار و ۷۳۰ دلاری بسته شد.

دلیل امیدواری افزایشی‌های بازار دلار

گروهی از فعالان، اعتقاد دارند که معامله‌گران در هفته جاری خریدهای خود را بالا خواهند برد. از نگاه این گروه برخی از معامله‌گران ترجیح می‌دهند که قبل از تعطیلات بخشی از دارایی‌های ریالی خود را تبدیل به طلا و ارز کنند و ریسک زیادی را مرتکب نشوند. در سال‌های قبل بعضا پیش آمده است که قیمت دلار در تعطیلات فروردین دچار افزایش قیمت شده و همین عامل برخی از معامله‌گران را دچار ضرر کرد. به همین دلیل، برخی از معامله‌گران ترجیح می‌دهند با ریال به تعطیلات نروند و ریسک افزایش احتمالی قیمت در تعطیلات را تا حدی پوشش دهند.

امید کاهشی‌ها به بازارساز ارزی

معامله‌گران کاهشی بیشتر بر اثرگذاری یک متغیر بیرونی تاکید دارند و آن هم رفتار بانک مرکزی است. از نگاه آنها، قیمت تسویه و انتهای سال ۹۹ برای بازارساز اهمیت زیادی دارد.‌ از نظر آنها،‌ بازارساز تمام تلاش خود را خواهد کرد که با عرضه ارز، قیمت‌ها را پایین نگه دارد. این گروه اعتقاد دارند که در روزهای قبل نیز نشانه‌هایی از عرضه بازارساز مشاهده شده است. برخی از این افراد،‌ پایین آمدن قیمت دلار در سامانه نیما را به عرضه بازارساز نسبت می‌دهند. رئیس‌کل بانک مرکزی اخیرا خبر داده است که از ابتدای بهمن‌ماه حدود ۳/ ۳ میلیارد دلار فقط در سامانه نیما تامین ارز شده است.

همتی همچنین عنوان کرده است که در آخرین روز کاری هفته گذشته،‌ عرضه در سامانه نیما ۶ برابر حجم معاملات بود‌. در کنار این،‌ او خبر داد که میانگین نرخ دلار در معاملات نیمایی ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان بود. پایین آمدن قیمت دلار در سامانه نیما که عرضه و تقاضای واقعی و کلان بازار را پوشش می‌دهد،‌ چنین سیگنالی را به ذهن معامله‌گران متبادر می‌کند که در روزهای آتی قیمت دلار در بازار آزاد نیز سیر نزولی خواهد گرفت. این گروه از معامله‌گران احساس می‌کنند،‌ تاثیر روانی نزول قیمت‌ها در نیما و بیشتر بودن عرضه موجب می‌شود که تصورات کاهشی بازیگران بازار آزاد ارز تقویت شود و آنها به‌تدریج در منطقه فروش قرار بگیرند.

فضای ابهام در بازار

در حالی که برخی از معامله‌گران انتظار افزایش یا کاهش معنادار قیمت را دارند،‌ شمار دیگری از معامله‌گران باور دارند،‌ فضای بازار به‌گونه‌ای نیست که خریداران یا فروشندگان بزرگ را به خود جلب کند. در کنار این به دلیل شیوع ویروس کرونا،‌ سفرهای خارجی نیز در تعطیلات نوروز به احتمال زیاد چندان زیاد نخواهد بود که قیمت دلار را تحریک کند. از سوی دیگر،‌ هنوز توافق مشخصی برای لغو تحریم‌ها صورت نگرفته است که معامله‌گران بی‌محابا اقدام به فروش ارز کنند. برخی از فعالان عنوان می‌کنند تا زمانی که فضای ابهام وجود دارد، نمی‌توان انتظار نوسانات سنگین را داشت./ دنیای اقتصاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا