سلامتمسئولیت اجتماعی

درمان بیماران کرونایی‌ به گونه‌های ویروس ارتباط ندارد

به گزارش پایگاه خبری دانستنی اقتصاد رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: درمان مبتلایان به کرونا به نوع واریانتی که به آن مبتلا شده اند ارتباطی ندارد و اصلا برای انتخاب نحوه درمان بیماران، شناسایی نوع ویروس ضرورت ندارد

ارتباط نداشتن واریانت ها به کرونا

به گزارش روز سه شنبه ایرنا دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی دکتر علیرضا ناجی، افزایش ظرفیت آزمایشگاهی با هدف بررسی و شناسایی واریانت (گونه های) جدید کرونا را ضروری دانست و گفت: این پایش ها باید به سرعت، موثر و مناسب انجام شود چرا که اطلاعات و داده های این بررسی ها کمک قابل توجهی به سیاست گذاران برای اتخاذ روش های پیشگیرانه خواهد کرد.

 

وی با اشاره به این که تفاوتی بین نحوه درمان کرونای کلاسیک با انواع جهش یافته آن وجود ندارد اظهار کرد: واریانت های مختلف می توانند خصوصیات و رفتارهای مختص به خود را داشته باشند.

وی با اشاره به این که تاکنون واریانت‌های متفاوتی از کووید-۱۹ مشاهده شده افزود: ممکن است بین گونه های مختلف کرونا  جهش‌های مشترکی وجود داشته باشد اما هرکدام از واریانت‌ها تغییرات مخصوص به خود را دارند.

اهمیت شناسایی واریانت های مختلف کویید

رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی اهمیت شناسایی واریانت های مختلف کووید را مورد توجه قرار داد و گفت: این موضوع که بدانیم  چه نوع گونه ی ژنتیکی درحال چرخش است، درنحوه مداخلات پیشگیرانه و تعریف پروتکل های درمانی به میزان قابل توجهی اثرگذار خواهد داشت.

ناجی شناسایی این موضوع که چه نوعی از ویروس در کشور درحال چرخش  است را وظیفه ای ملی و حاکمیتی عنوان کرد.

وی با بیان این که کیت‌های آزمایشگاهی قادرند دو هدف ژنی مختلف را همزمان در نواحی مختلف مورد شناسایی قرار ‌دهدبه  متداول ترین روش شناسایی جهش های ویروسی اشاره کرد و ادامه داد: سکانس کردن ترادف ژنومیک در سه مرکز پاستور، آزمایشگاه ملی آنفولانزا و مرکز ژنتیک دانشگاه توانبخشی در حال بررسی و آزمایش است.

وی افزایش ظرفیت آزمایشگاهی با هدف بررسی و شناسایی واریانت های جدید کرونا را ضروری ذکر کرد و گفت: این پایش ها باید به سرعت، موثر و مناسب انجام شود چرا که اطلاعات و داده های این بررسی ها کمک قابل توجهی به سیاست گذاران برای اتخاذ روش های پیشگیرانه و مقابله با این ویروس خواهد کرد.

رییس مرکز ویروس شناسی علوم پزشکی شهیدبهشتی به موج چهارم کرونا اشاره کرد و توضیح داد: واریانت انگلیسی ویروس غالبی بود که در موج چهارم در گردش بود اگر چنانچه این گونه ی جهش یافته به موقع شناسایی می شد قطعا با اعمال محدودیت های سخت گیرانه تر و قرنطینه با خسارات کمتری از این پیک خارج می شدیم.

ناجی با بیان این که در حال حاضر واریانت هندی و آفریقای جنوبی دردنیا در حال چرخش است تاکید کرد: باید ردیابی و گستردگی چرخش کرونای هندی را بیش از پیش مورد توجه قرار دهیم چرا که این داده ها می تواند در روند شکل گیری دقیق پیک و اوج بیماری کمک کننده باشد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا