اجتماعیاقتصادیپربازدیدترینها

حقوق اقتصادی شهروندان

دانستنی آنلاین: ماده ۶۸ در سر فصل حق اقتصاد شفاف و رقابتی تأکید دارد، شهروندان در حق دستیابی به فرصت‌های اقتصادی و امکانات و خدمات عمومی و دولتی برابر هستند.

به گزارش پایگاه خبری دانستنی آنلاین، نوسانات ارزی و تورم ناشی از آن در ماه‌های اخیر شرایط اقتصادی مردم را تحت تأثیر قرار داده و هرکس به زعم خود تعبیری از این شرایط دارد. از یک‌سو برای بسیاری از اقشار، ضربه ناگهانی گرانی و بی‌ثباتی، بحران ساز بوده و تأمین الزامات روزمره زندگی را با مشکل مواجه کرده و از سوی دیگر هم انتشار نام و اسامی مفسدان اقتصادی، دریافت کنندگان ارز دولتی و واردکنندگان کالای قاچاق، کام افکار عمومی را تلخ کرده است. مردمی عادی که انتظار داشتند با شروع این دادگاه‌ها حداقل تا حدی ثبات در بازار شکل بگیرد، اما نه تنها ثباتی که انتظار می‌رفت بر بازار حکمفرما نشد، بلکه شرایط بدتر هم شده است.
فارغ از دعوای سیاسی و آنچه در میان عموم شنیده می‌شود، اما در اینجا سهم اقتصادی شهروندان از حقوق خود که به تکلیفشان برای شروع با تیم جدید دولتی عمل کردند، چه می‌شود؟! همان حقوقی که با منشوری به نام «حقوق شهروندی» با ۲۳سرفصل و ۱۲۰ماده ارائه شد و از مهم‌ترین وعده‌های رئیس‌جمهور از نخستین روز آغار به کارش در دولت یازدهم بود. ماده ۲ از سر فصل حق حیات، سلامت و کیفیت زندگی در منشور حقوق شهروندی تصریح دارد، شهروندان از حق زندگی شایسته و لوازم آن تا همین جا کافی است! و سؤال می‌شود، آیا با چنین وضعیت اقتصادی، حق زندگی شایسته برای آنان تأمین شده است؟!
همچنین این منشور با پنج ستون اقتصادی حقوق شهروندی از جمله حق اقتصاد شفاف و رقابتی، مسکن، مالکیت، اشتغال و کار شایسته، حق رفاه و تأمین اجتماعی را به وضعیت اقتصادی پرداخته است.
ماده ۶۸ در سر فصل حق اقتصاد شفاف و رقابتی تأکید دارد، شهروندان در حق دستیابی به فرصت‌های اقتصادی و امکانات و خدمات عمومی و دولتی برابر هستند.
انعقاد قرارداد‌ها و پیمان‌های بخش عمومی و دولتی با بخش خصوصی و اعطای هر نوع مجوز در حوزه اقتصادی به شهروندان باید با رعایت قوانین و مقررات مربوط و رقابت منصفانه در دستیابی به فرصت‌ها و امکانات انجام شود.
همچنین ماده ۷۱ از سر فصل فوق که پیش‌تر ذکر شده بود، می‌گوید: دولت فضای قانونمند، شفاف و رقابتی منصفانه را برای انجام انواع فعالیت‌های اقتصادی شهروندان و امنیت سرمایه‌گذاری آن‌ها تضمین می‌کند.
حالا مسئولان باید پاسخ دهند، آیا در اقتصادی که این چنین با بحران ثانیه‌ای نرخ روبه‌روست، جایی برای رقابت برابر وجود دارد؟!
در مراسم رونمایی از منشور حقوق شهروندی بود که رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه حقوق شهروندی اول دانستنی و سپس خواستنی است، گفت: همه باید اجرای این حقوق را مطالبه‌گر باشیم.
این روز‌ها مردم حقوق شهروندی خود را در حوزه اقتصادی و وضعیت فعلی بازار می‌دانند و می‌خواهند تا وضعیت اقتصادی به ثبات برسد، آیا این مطالبه‌گری پاسخی هم دارد؟!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا